Het gemak van een PIM

Iedereen die een website beheert, kent de term CMS ofwel Content Management System. In een dergelijk systeem kan je zonder kennis van HTML eenvoudig artikels beheren op de website. Nu elk bedrijf in België aan het onderzoeken is of e-commerce een toegevoegde waarde kan bieden in hun business model willen we u graag wijzen op de opkomst van een interessante term/techniek: PIM.

Een PIM (Product Information Manager) klinkt alvast positiever dan een PMS 😉 maar deze laatste naam had evengoed gekund.

Slimme bedrijven gebruiken een ERP pakket om hun voorraad, prijzenbeleid, boekhouding, kortom alles wat hun administratie omvat te beheren. In dat ERP pakket zit daarom heel wat informatie die nuttig is voor een webshop. Echter heel vaak zien we dat bvb. de productomschrijving eerder voor intern gebruik is en niet geschikt voor klanten. Prijzen, BTW, indeling van producten zijn dat wel. Het zou daarom niet verstandig zijn om deze info op 2 plaatsen bij te houden en te onderhouden. Want dan beheer je dezelfde informatie 2x. Daarom worden de webshops van de 2de generatie beheerd via slimme syncs tussen een webshop en een ERP pakket.

Nog een nieuw fenomeen is de verrijking van de productinformatie via third parties zoals bijvoorbeeld Medipim of Icecat. Deze bedrijven specialiseren zich in productinformatie en maakt het een bedrijf heel gemakkelijk een nieuw product toe te voegen op een webshop. De webmaster hoeft niet alle informatie zelf te verzamelen maar beroept zich op wat voorhanden is in deze catalogen. Via een webservice wordt deze extra informatie binnengehaald en verder bewerkt door de webmaster.

Om deze zaken efficient op te vangen kiezen wij er heel vaak voor een tussendatabase op te zetten: een PIM. In die PIM komen alle externe zaken binnen, worden ze bewerkt en klaargestoomd voor de webshop en worden dan via een synchronisatie naar de webshop geduwd. Die PIM zetten we heel vaak buiten Magento. Het is een simpele MySQL database met een gebruiksvriendelijke skin over. En die PIM maken we op maat van de klant. Elk bedrijf heeft immers zijn specifieke velden en productinfo. We kunnen flexibel regels instellen buiten de beperkingen van een ERP pakket of Webshop platform. En we kunnen ervoor zorgen dat alles snel en eenvoudig wordt beheerd.

Een voorbeeld?

Info uit een ERP pakket

  • ProductID
  • BTW
  • Aankoopprijs
  • Verkoopprijs Klantgroep 1
  • Verkoopprijs Klantgroep 2
  • Verkoopprijs Klantgroep 3
  • Categorie
  • Merk

Info uit externe content webservice

  • Productfoto 01
  • Productfoto 02
  • Productbeschrijving
  • Attribuut 01
  • Attribuut 02
  • Attribuut 03

PIM info

  • Producttitel voor webshop
  • Aanpassen van Productbeschrijving
  • Specifieke velden voor webshop

En wie is de masterdatabase?

Wij kiezen er meestal voor om het ERP pakket de master te laten zijn voor alles van voorraad en administratieve informatie. In de PIM wordt dan de extra info beheerd die voor de webshop noodzakelijk is. Alles uit het ERP pakket blokkeren we  zodat de webmaster dit niet kan aanpassen.

Tot slot

Elk bedrijf heeft een specifieke aanpak en instelling nodig. Sommige softwarehuizen stellen dat zij alle info wil opvangen om de webshop aan te sturen. Theoretisch is dit inderdaad logisch: één plaats waar alles wordt beheerd. Maar in de praktijk stellen wij vast dat de meeste ERP pakketten daar gewoon niet voor dienen. Een foto bijvoorbeeld zal heel vaak het systeem te zwaar belasten. HTML beheren in een ERP is vaak ook een heel gedoe. Ons pleidooi is duidelijk, er zijn 2 stromen data: de administratieve info en de content info die ervoor zorgt dat iets verkoopbaar is online.

Dus wanneer is een PIM van toegevoegde waarde?

  • Bij grote hoeveelheden producten waar de content van verschillende partijen komen.

In de andere gevallen volstaat de backend van Magento om je productinformatie te beheren.

Meer informatie nodig over wat een PIM is en waarom deze zo nuttig kan zijn? Stel ons jouw vraag!

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen