Heb je al veel tijd en geld aan je website gespendeerd maar krijg je niet het gewenste zoekverkeer? Of vraag je je af waarom de concurrentie hoger staat in de zoekresultaten dan jou? Het antwoord op al deze vragen is hoogstwaarschijnlijk een SEO-analyse. Het geeft namelijk een boost aan je website zodat je hoger scoort in zoekresultaten waardoor je ook meer leads, opbrengsten en bezoekers ontvangt.
Wat zijn SEO-analyses?
Je kan een SEO-analyse eigenlijk vergelijken met een ‘health check’ van je website. Het is een evaluatie van hoe geoptimaliseerd jouw website is voor zoekmachines. Een regelmatige check-up van je SEO om ervoor te zorgen dat je strategie up-to-date is en dat alles correct werkt, is dan ook zeer belangrijk en zou eigenlijk een standaard procedure moeten zijn voor elke website.
Waarom SEO-analyses echt het verschil maken
Deze analyses zijn altijd een goede manier om de werking van je website te evalueren. Het geeft de zwakke punten van je SEO-strategie duidelijk weer en het toont ook meteen wat je directe concurrentie beter doet dan jou. Zelfs al heb je een geweldige en goed ontworpen website, als zoekmachines je niet kunnen vinden zullen de pagina’s waar je zo hard aan gewerkt hebt misschien nooit het daglicht zien.
10 cruciale onderdelen voor een succesvolle SEO-analyse
#1 Concurrentie onderzoek
Een grondig onderzoek doen naar je concurrentie is cruciaal. Het geeft namelijk enorm veel informatie over de methodes en zoekwoorden die echt werken voor jouw industrie en wat je zal moeten doen om beter te scoren in de zoekresultaten. Wanneer je te weten komt wat de sterke en zwakke punten van de concurrentie zijn, kan je bepalen hoe moeilijk het zal worden en welke middelen je nodig hebt. Het is dan ook logisch dat je onderzoekt wat je top concurrenten zijn. Je kan dit makkelijk te weten komen met SEO tools zoals SEMrush of Ahrefs.
#2 Crawlen en indexeren
Dit is de basis van een goede en succesvolle SEO-methode. Crawlen is de manier waarop Google door je website gaat en alles doorneemt. Bovendien kan je enkel zoekverkeer ontvangen wanneer je website geïndexeerd is in Google. Daarom moet je ervoor zorgen dat echt al je webpagina’s geïndexeerd zijn. Verder is het belangrijk dat u Google slechts één versie van uw site laat indexeren. Op deze manier zullen verschillende versies van uw site allemaal naar de primaire versie leiden.
#3 Zoekwoordonderzoek
Je zorgt er ook best voor dat alle webpagina’s geoptimaliseerd zijn op vlak van zoekwoorden die ervoor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten komt te staan. De eerste stap is zoekwoordonderzoek. Ga op zoek naar zoekwoorden die gerelateerd zijn aan je bedrijf met een hoog zoekvolume (maandelijkse zoekopdrachten) en lage concurrentie. Met andere woorden, welke bieden de grootste meerwaarde in verkeer en leads?
Zorg er vervolgens voor dat u enkele long-tail zoekwoorden in uw SEO strategie opneemt. Deze leveren een hogere conversie op. Een laatste tip is het identificeren van regelmatig gestelde vragen. Zorg ervoor dat de inhoud van uw site hier een antwoord op biedt.
#4 Toegankelijkheid
Het spreekt misschien voor zich, maar het is belangrijk om na te gaan of je website mobielvriendelijk is of niet. Google beschouwt dit als een zeer invloedrijke ranking factor en schakelde overwegend over op mobile-first indexing. Iedereen die een smartphone gebruikt om iets op te zoeken is niet echt bereid om lang te wachten. Dus hoe sneller je website, hoe beter Google je zal belonen in de zoekresultaten. Om dit te testen, kunt u gebruik maken van Google’s Mobile-Friendly Testing Tool.
Daarnaast wordt de bekendste error, de 404 of de ‘page not found’ meestal veroorzaakt door broken links en afbeeldingen op je website. Deze errors opspeuren kan je makkelijk doen door gebruik te maken van verschillende SEO tools. Een andere belangrijke factor is https implementeren op je website, dit is veiliger en ook een van de belangrijkste ranking factors van Google. De switch maken van http naar https is tegenwoordig ook helemaal niet zo moeilijk.
#5 Link analyse
Links kunnen je SEO campagne maken of breken. Wanneer je nieuwe content gemaakt hebt ga je best eens op zoek naar oudere, gerelateerde content; zoek vervolgens ankertekst in deze content en link het naar je huidige content. Dit is een eenvoudige en traditionele manier om te zoeken naar interne links. Je verkrijgt enkel domain authority wanneer je links krijgt van andere toonaangevende domeinen. Een makkelijke manier om externe links te verkrijgen is op zoek gaan naar niet-gekoppelde vermeldingen. Elke goede SEO tool kan weergeven waar je bedrijf overal vermeld wordt.
#6 Snelheid van de webpagina
De snelheid van een webpagina is een zeer belangrijke ranking factor voor Google en andere zoekmachines. Mensen hebben weinig geduld en geven de voorkeur aan websites die snel werken. Google wil gebruikers een positieve gebruikerservaring bieden en geeft daarom ook de voorkeur aan snelle sites. Google heeft onlangs zelfs bevestigd dat er voor 2021 een update van de pagina-ervaring op stapel staat die de gebruikerservaring nog meer als rankingfactor zal benadrukken. U kunt tools zoals Google PageSpeed Insights gebruiken om de snelheid van uw pagina’s te controleren.
#7 Evaluatie van de inhoud
Controleer je huidige content zowel vanuit het perspectief van de zoekmachine als je doelgroep. Biedt het een antwoord op al hun vragen? Is alles relevant voor het onderwerp? Weten ze wat ze moeten doen – is er een duidelijk call-to-action? Worden er blog posts en landingspagina’s gemaakt om zoekwoorden te targeten en zo inkomend verkeer te verkrijgen?
Kijk ook eens naar een andere SEO-campagne, en hoe we de organische prestaties in slechts drie maanden hebben verhoogd voor een van onze klanten
#8 On-page optimalisatie
Header-tags, alt-tags bij afbeeldingen, de lengte van pagina titels, meta titles & beschrijvingen en URLs zijn enkele voorbeelden van on-page elementen. Ze helpen Google achterhalen wat de content is op elke pagina en het is alweer een van de belangrijkste factoren waar Google rekening mee houdt bij het bepaling van de rankings. Zorg ervoor dat u uw zoekwoorden gebruikt in de titel, meta beschrijvingen, URL, …
#9 Spraak-zoekoptimalisatie
Spraakgestuurd zoeken wordt steeds populairder bij gebruikers om zoekopdrachten uit te voeren. Daarom is het belangrijk om te controleren of uw site spraak-zoek vriendelijk is. Maak gebruik van conversatiegerichte long-tail zoekwoorden en zorg ervoor dat uw content goed leesbaar is. Probeer uw publiek te voorzien van relevante en directe informatie op hun vragen.
#10 Website ontwerp
Is je website mobielvriendelijk? Maak je al gebruik van HTTPS? Is het makkelijk te navigeren? Het antwoord op deze vragen zouden altijd “ja” moeten zijn. Een evaluatie van de ervaring en het gedrag van gebruikers is daarom een cruciaal onderdeel van je SEO-analyse.
Uiteindelijk zijn SEO-analyses geen exacte wetenschap, er is geen vaste methode voor een succesvolle SEO-analyse. Het algoritme van Google verandert bijna dagelijks en ze vertellen ons nooit echt hoe en waarom. Regelmatige SEO-analyses zijn dus zeker een must!
Neem ook eens een kijkje naar hoe we organische resultaten verhoogden in slechts 3 maanden voor een van onze klanten