LinkedIn advertising: hoe creëer je een succesvolle campagne

Zoek je manieren om meer leads en prospecten aan te trekken via sociale media? Of ben je op zoek naar een manier om meer bekendheid te geven aan jouw nieuw product? Dan is LinkedIn advertising misschien wel de perfecte oplossing voor jou! Het is een goudmijn voor het ontstaan van leads en het promoten van thought leadership. Bovendien leidt het veel verkeer naar websites van bedrijven.

Waarom LinkedIn Advertising geweldig is voor bedrijven

LinkedIn is een waardevolle tool om te netwerken met gelijkgezinde professionals. Momenteel zijn er meer dan 700 miljoen actieve gebruikers op het platform. Daarom is het een van de top sociale mediaplatforms, met een specifieke bedrijfsfocus. Dit maakt LinkedIn erg effectief voor B2B marketeers. Bovendien werd het uitgeroepen tot het best beoordeelde platform voor het genereren van B2B leads. Studies van LinkedIn hebben aangetoond dat merken bij het adverteren op LinkedIn een 2-3x toename in merkattributen zien. Vervolgens zagen ze een stijging van 33% in de koopintentie.

Sociaal verkeer gestuurd door verschillende kanalen

Volgens Hubspot, waarbij een heel jaar lang LinkedIn Ads geanalyseerd werden, brachten deze advertenties een conversie ratio van 6.1% op bij Amerikaanse klanten, wat een zeer indrukwekkend cijfer is! Ter vergelijking, Google advertenties hadden een conversie ratio van slechts 2.58%. Verder is ook gebleken dat de CPC’s bij LinkedIn hoger zijn ($5.74 per klik – $3.35 voor Google Ads), maar dat hun cost-per-lead ongeveer $90 was voor LinkedIn advertenties en $125 voor Google Ads!

Waarom click-through rate cruciaal is

De (click-through rate) CTR is laag wanneer gebruikers niet op uw advertenties klikken. Gemiddeld is een goede CTR 0,030% of hoger. Hoe lager uw CTR, hoe minder vaak LinkedIn uw advertentie weergeeft. Het resultaat is dat u minder conversies en veel hogere kosten per lead ontvangt. Richt u daarom op drie dingen: goede targeting, relevante en interessante inhoud. Baseer je bij het targeten op buyer persona’s en probeer een doelgroep te vinden tussen 50.000 en 500.000 mensen.

Verschillende types LinkedIn advertenties

Heb je als doel om werkzoekenden, aannemers, influencers, leidinggevenden of anderen te targeten? Wanneer je weet wie je wil targeten, is het makkelijker om te bepalen welk soort advertentie het beste past. LinkedIn biedt verschillende types aan die elk hun eigen aanpak en voordelen hebben. 

Laten we eerst en vooral eens dieper ingaan op de self-service advertenties. Zoals de naam zegt kan je meteen starten en dit helemaal zelfstandig. Je kan je doelgroep targeten, je campagnes zelf plannen en te weten komen wie er nu precies op jouw advertenties klikt.

Sponsored content 

Indien je content wil promoten dat al op je LinkedIn-bedrijfspagina staat, kan je ervoor kiezen om deze posts te delen met een specifieke doelgroep. Deze advertenties verschijnen dan op de homepagina en zullen voor meer merkbekendheid, impressies en kliks zorgen. Daardoor leidt dit type advertentie ook vaker tot meer engagement.

LinkedIn text ads

De tekstadvertentie is vergelijkbaar met de Google search ads. Zorg voor een flitsende headliner, beschrijving en afbeelding. Zo kan je de aandacht trekken van drukke professionals die door hun LinkedIn newsfeed scrollen. Ze zijn eenvoudig te creëren, beheren en optimaliseren. Bijgevolg kan je binnen enkele minuten het juiste verkeer naar jouw bedrijf leiden.

Sponsored Messaging

LinkedIn sponsored messaging

Door sponsored messaging te gebruiken, kan je persoonlijke berichten versturen naar de inbox van LinkedIn gebruikers. Je praat rechtstreeks en op een persoonlijke manier met gebruikers. Hierdoor ontstaat er vertrouwen, wat de kans groter maakt dat ze zullen klikken en kopen. Deze unieke berichten bestaan uit een gepersonaliseerde begroeting, call-to-action knop, hoofdtekst en de optie om een link toe te voegen.

Video Ads

Dit is vrij duidelijk, niet? Gebruik beelden, beweging en geluid om interessantere en meeslepende verhalen te creëren op jouw LinkedIn-feed. Het gebruik van video is immens gestegen voor consumer brands. Business-to-business is momenteel bezig met een inhaalbeweging. Met LinkedIn als het perfecte B2B-platform wordt het dus dringend tijd om hier ook gebruik van te maken!

Dynamic Ads 

Wil je gepersonaliseerde berichten versturen en relaties opbouwen met invloedrijke mensen? Door Dynamic Ads te gebruiken kan je meer verkeer naar je een landing- of bedrijfspagina leiden. Leden kunnen hun naam en e-mailadres naar jou versturen zonder hier iets voor in te vullen. Je content zal automatisch gedownload worden op hun bureaublad. Echter kiest LinkedIn ervoor om slechts twee visuele advertenties per pagina te laten zien.

                                           Carousel Ads

LinkedIn Carousel Ads

Probeer op te vallen door op een nieuwe manier je verhaal te vertellen en te communiceren met je doelgroep. Dit type advertentie zorgt ervoor dat je meerdere afbeeldingen kan toevoegen waar gebruikers horizontaal doorheen kunnen swipen.

Display Ads

LinkedIn Display advertising

Je kan er ook voor kiezen om advertenties te kopen en een specifieke doelgroep te targeten. Dit is vooral handig wanneer je verschillende soorten media wil gebruiken zoals tekst, audio, video en afbeeldingen. Bovendien zijn Display Ads een geweldige manier om in een vroeg stadium van de koopcyclus gezien te worden door een zeer specifiek publiek.

 

Verkies je toch de hulp van een expert? Dan kan je beroep doen op een LinkedIn Partner. Dit type adverteren heet LinkedIn Marketing Partner Ads. Elke partner biedt verschillende tools aan zoals ad technology en het creëren van content. In plaats van helemaal van nul te beginnen krijg je hulp van experten, je kan advertentie campagnes bepalen en heel wat boeiende inzichten krijgen.

Wil je zelf een expert worden? Hier zijn enkele tips & tricks voor het adverteren op LinkedIn:

Tips & tricks voor LinkedIn advertising

#1 Schrijf vanuit het perspectief van de lezer en gebruik gepersonaliseerde content

Je legt de focus in een advertentie best op het probleem van de doelgroep en de oplossing die je aanbiedt. Maak duidelijk dat jouw bedrijf voldoet aan de behoeften. Ze zullen enkel geboeid zijn wanneer je content een zakelijk probleem kan oplossen. Daarom is het belangrijk om steeds content te creëren dat jouw doelgroep rechtstreeks aanspreekt. We raden je aan om ongeveer 100 tekens te gebruiken, om afkapping te voorkomen. Zorg ervoor dat de inhoud het waard is!

#2 Target je doelpubliek

LinkedIn biedt een hele waaier aan targeting opties aan waaruit je kan kiezen. Het wordt aanbevolen om zo specifiek mogelijk te targeten en om verschillende types binnen je campagnes te testen. Je kan bijvoorbeeld targeten op groep en dan op titel, maar ook andersom. Kortom, experimenteer om de beste mix te vinden voor jouw doelgroep.

#3 Gebruik relevante afbeeldingen

LinkedIn heeft ook een enorme keuze aan beeldmateriaal, maar het is altijd beter om je eigen unieke en creatieve afbeeldingen te gebruiken. Omdat het je content ondersteunt, kan de juiste afbeelding er zelfs voor zorgen dat de CTR verdubbeld. Bovendien is het beter om je berichten en afbeeldingen regelmatig te updaten om de eenvoudige reden dat je doelpubliek zich meer aangetrokken zal voelen door variaties.

#4 Test regelmatig

Het maakt niet uit welke producten, campagne of budget je gebruikt. Maak variaties van je advertenties door verschillende headlines, content, calls-to-action, afbeeldingen, enzovoort te gebruiken en bepaal welke het best voor jou werkt.

#5 Budget en bieden

Je dagelijkse budget is afhankelijk van je doelpubliek en het bod dat LinkedIn aanbeveelt. Als je ervoor kiest om het laagste bod toe te passen, dan zal het aantal impressies voor je campagne waarschijnlijk ook verminderen. Merk je op dat je activiteit laag is? Dan betekent dit meestal dat je bod ook te laag is.

Nu ben je helemaal klaar om je eigen LinkedIn advertenties te creëren en te optimaliseren. Neem gerust contact op met ons team van digitale marketingexperts als je vragen hebt!

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen