Hoe begin ik?

Om je webshop extra aantrekkelijk te maken zijn mooie productfoto’s belangrijk. Maar hoe begin je eraan en waarop moet je letten? Antwoorden op deze vragen kan je vinden in deze product fotografie handleiding.

Het is eerst en vooral belangrijk om na te denken over het doelpubliek, de uitstraling en de identiteit van jouw product.

Heb je een doelpubliek dat overwegend bestaat uit tieners dan zijn felle kleuren leuk, maar bij een publiek van 50-plussers zijn die kleuren dan weer af te raden. Je gaat dus best eerst op zoek naar de identiteit van jouw product om op basis daarvan beslissingen te nemen.

Keuze fotografie

We zijn allemaal trots op de producten die we verkopen, ze verdienen het dan ook om te schitteren op onze webshops. Maar welke foto’s werken het best?

Fashionfotografie wordt gebruikt om een verhaal te vertellen en richt zich op branding. Aan de hand van leuke beelden moeten fashionfoto’s het unieke verhaal van jouw producten overbrengen. De foto’s kunnen meerdere producten tegelijk in beeld brengen omdat ze vooral de uitstraling en het verhaal van jouw webshop in de verf moeten zetten. Daarom zijn deze foto’s een belangrijk onderdeel van een online shop: ze stellen jouw merk voor aan de bezoekers. Fashionfotografie wordt vooral gebruikt op de startpagina van webshops. Kies foto’s die laten voelen wie de doelgroep is en waar je webshop voor staat.  

Productfotografie legt de focus op één element: jouw product. Productfotografie is een cruciaal onderdeel van een webshop: zonder foto’s van wat jij verkoopt, loopt de klant verloren. En we weten allemaal dat mooie, professionele productfoto’s veel aantrekkelijker zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden om je product voor te stellen. Zo kan je kiezen voor foto’s met of zonder modellen. Ontdek hieronder de do’s en don’ts van productfotografie.

product photography webshop

Productfotografie

Er zijn verschillende manieren om jouw producten te fotograferen.

  1. Flat shoot: de kleren worden gefotografeerd van bovenaf op een ondergrond. Dat geeft vaak kreuken op de kledij.  (foto)
  2. Op paspop: de kleren worden gefotografeerd op een paspop die achteraf wordt weg gephotoshopt. Dat levert een egaler resultaat waarbij meer volume te zien is (foto)
  3. Op een model: het model kan op verschillende manieren worden gefotografeerd. Zo kan de foto het model volledig weergeven, of van het hoofd tot de knieëen etc.  (foto)

Do’s

In productfotografie is samenhang key. Kies je ervoor om te werken met modellen? Zorg dan dat er samenhang heerst in het gebruik van de achtergrondkleur.

De modellen hoeven niet steeds dezelfde positie aan te nemen, het straalt net karakter uit als de modellen dynamisch lijken. Dankzij één achtergrondkleur creëer je toch regelmaat en staat jouw product steeds in de spotlights.

Photoshoot proportions example for webshops

Veel webshops gebruiken een neutrale achtergrondkleur. Lichtgrijs wordt veel gekozen omdat het een kleur is dat weinig invloed heeft op de kleuren van de kledij die het model draagt.

Wil je toch werken met meerdere achtergrondkleuren? Dat kan, maar zorg er opnieuw voor dat er samenhang blijft tussen de verschillende gekozen kleuren. Zo is het beter om lichte kleuren te combineren met lichte kleuren (bijvoorbeeld pastel met pastel). Of felle kleuren te combineren met een kleurrijke achtergrond (let wel: felle kleuren gebruik je het best alleen als het doelpubliek het toelaat. Zo ga je dit eerder gebruiker bij een jonger publiek, denk maar aan tieners).

Photoshoot background color example for webshops Colorful product view webshop

Zoals je ziet liggen de gekozen kleuren steeds in dezelfde lijn.

Don’ts

  • Witte achtergronden

Het is beter om je producten te tonen tegen een licht gekleurde achtergrond. Zo creëer je een soort overzichtelijke tabel waarin het onderscheid tussen de producten duidelijk is.

Grey background photohoot

 

  • Drop shadow

Schaduw toevoegen onder foto’s is not done. Het is een verouderde techniek en wordt nog zelden toegepast. En terecht: een schaduw geeft het product vaak een goedkoop en onnatuurlijk gevoel.

Dropshadow product photoshoot

 

  • Ongelijke verhoudingen

Je werkt het best met realistische weergaves. Zorg dat de verhoudingen tussen de foto’s van modellen en de foto’s van producten overeenkomen. Het ziet er nogal vreemd uit als een product te groot wordt weergegeven naast een model. Let er dus op dat de foto’s op elkaar zijn afgestemd. Als de verhouding van één of meerdere afbeeldingen niet klopt, geeft dat meteen een slordige of onprofessionele indruk.

Hier een voorbeeld van wat je best vermijdt. De jurken zijn te groot in vergelijking met het model.

Image Proportions-webshop-products

 

We hopen dat je het een en ander hebt opgestoken van deze product fotografie handleiding. We zijn er zeker van dat je nu genoeg inspiratie hebt om je eigen product fotografie te verbeteren om zo jouw online impact te gaan versterken.

Maar het stopt niet bij geweldige foto’s. Gebruikers ervaring en een makkelijk te navigeren website zijn essentieel voor jouw e-commerce succesverhaal.

Ben je op de uitkijk voor een nieuwe webshop? Baldwin heeft een geweldig team met top-developers! Aarzel niet om ons te contacteren en ons team te leren kennen.

 

Image webshop

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het project formulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen