Hoe begin ik?
Om je webshop extra aantrekkelijk te maken zijn mooie productfoto’s belangrijk. Maar hoe begin je eraan en waarop moet je letten? Antwoorden op deze vragen kan je vinden in deze productfotografie handleiding.
Het is eerst en vooral belangrijk om na te denken over het doelpubliek, de uitstraling en de identiteit van jouw product.
Heb je een doelpubliek dat overwegend bestaat uit tieners dan zijn felle kleuren leuk, maar bij een publiek van 50-plussers zijn die kleuren dan weer af te raden. Je gaat dus best eerst op zoek naar de identiteit van jouw product om op basis daarvan beslissingen te nemen.
Keuze fotografie
We zijn allemaal trots op de producten die we verkopen, ze verdienen het dan ook om te schitteren op onze webshops. Maar welke foto’s werken het best?
Fashionfotografie wordt gebruikt om een verhaal te vertellen en richt zich op branding. Aan de hand van leuke beelden moeten fashionfoto’s het unieke verhaal van jouw producten overbrengen. De foto’s kunnen meerdere producten tegelijk in beeld brengen omdat ze vooral de uitstraling en het verhaal van jouw webshop in de verf moeten zetten. Daarom zijn deze foto’s een belangrijk onderdeel van een online shop: ze stellen jouw merk voor aan de bezoekers. Fashionfotografie wordt vooral gebruikt op de startpagina van webshops. Kies foto’s die laten voelen wie de doelgroep is en waar je webshop voor staat.
Productfotografie legt de focus op één element: jouw product. Productfotografie is een cruciaal onderdeel van een webshop: zonder foto’s van wat jij verkoopt, loopt de klant verloren. En we weten allemaal dat mooie, professionele productfoto’s veel aantrekkelijker zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden om je product voor te stellen. Zo kan je kiezen voor foto’s met of zonder modellen. Ontdek hieronder de do’s en don’ts van productfotografie.
Productfotografie
Er zijn verschillende manieren om jouw producten te fotograferen.
- Flat shoot: de kleren worden gefotografeerd van bovenaf op een ondergrond. Dat geeft vaak kreuken op de kledij. (foto)
- Op paspop: de kleren worden gefotografeerd op een paspop die achteraf wordt weg gephotoshopt. Dat levert een egaler resultaat waarbij meer volume te zien is (foto)
- Op een model: het model kan op verschillende manieren worden gefotografeerd. Zo kan de foto het model volledig weergeven, of van het hoofd tot de knieëen etc. (foto)
Tips
Do: Consistentie is belangrijk
Als je bij productfotografie met modellen werkt, zorg er dan voor dat er consistentie is in het gebruik van de achtergrondkleur. Modellen kunnen verschillende posities gebruiken. Het geeft ze meer karakter als ze er dynamisch uitzien. De kleur van de achtergrond creëert samenhang en zet uw producten in de schijnwerpers.
Veel online shops gebruiken een neutrale kleur als achtergrondkleur. Lichtgrijs is een populaire kleur omdat het bijna geen invloed heeft op de kleur van de kleding die de modellen dragen. Als u van plan bent om met meerdere achtergrondkleuren te werken, zorg er dan voor dat de verschillende kleuren nog steeds als een geheel werken. Het is beter om lichte kleuren te gebruiken om te combineren met andere lichte kleuren (zoals pastel op pastel). Of als je felle kleuren gebruikt, combineer die dan met een kleurrijke achtergrond.
Don’t: Ongelijke verhoudingen
Je werkt het best met realistische weergaves. Zorg dat de verhoudingen tussen de foto’s van modellen en de foto’s van producten overeenkomen. Het ziet er nogal vreemd uit als een product te groot wordt weergegeven naast een model. Let er dus op dat de foto’s op elkaar zijn afgestemd. Als de verhouding van één of meerdere afbeeldingen niet klopt, geeft dat meteen een slordige of onprofessionele indruk.
Trends
Gebruik van smartphones (Compacte foto’s)
Smartphones zijn een belangrijk apparaat geworden voor online zoekopdrachten. Daarom moeten foto’s op websites en webshops worden aangepast om compatibel te zijn. Dit wordt voor een groot deel veroorzaakt door de beperkingen van de schermruimte op mobiele apparaten. Dit betekent dat foto’s compacter en verticaler georiënteerd moeten zijn. Dit is belangrijk om te overwegen voor product- en modefotografie. Op deze manier kunt u ervoor zorgen dat uw foto’s mobiel geoptimaliseerd zijn.
Authenticiteit
Consumenten zijn meer en meer op zoek naar onbewerkte foto’s. Een beetje bewerking van de belichting of andere simpele dingen is geen probleem zolang het maar niet opvalt en er nog steeds natuurlijk uitziet. De tijd van overmatig gebruik van bewerkingen en photoshop software is voorbij. Consumenten zullen dit niet langer accepteren. Om goed uitziende foto’s te krijgen zonder overbewerking is het belangrijk om meer tijd en moeite in de fotoshoot te steken.
360 graden fotografie en films
Nieuwe technologieën nemen het marketing landschap snel over. 360 graden video of fotografie worden in websites verwerkt om een interactieve ervaring voor uw klanten te creëren en de betrokkenheid te vergroten. Het is een trend die hier lijkt te blijven, met meer en meer merken beginnen om te profiteren van deze technologie.
De laatste jaren is er vooral een verschuiving naar video. Consumenten besteden meer aandacht aan video’s dan aan foto’s. Daarnaast heeft de technologie ervoor gezorgd dat video compacter is geworden. Daarom is het belangrijk om enkele productvideo’s te integreren voor producten met een hogere prijs of belang.
We hopen dat je het een en ander hebt opgestoken van deze productfotografie handleiding. We zijn er zeker van dat je nu genoeg inspiratie hebt om je eigen product fotografie te verbeteren om zo jouw online impact te gaan versterken.
Maar het stopt niet bij geweldige foto’s. Gebruikers ervaring en een makkelijk te navigeren website zijn essentieel voor jouw e-commerce succesverhaal.
Ben je op de uitkijk voor een nieuwe webshop? Baldwin heeft een geweldig team met top-developers! Aarzel niet om ons te contacteren en ons team te leren kennen.
Lees ook zeker onze blogpost over Smartphone Fotografie!