Een van de belangrijkste bouwstenen van een succesvolle webshop is gebruiksvriendelijkheid. In webtermen heet dit user experience, of kortweg UX. Wat houdt user experience in en hoe kan jij jouw webshop optimaliseren? In dit artikel leggen we het uit in vogelvlucht.

Wat is user experience?

Je webshop, website, app of zelfs offline winkel, is gebruiksvriendelijk als de gebruikers zich geen vragen hoeven te stellen wanneer ze er door navigeren.

In dat opzicht is een goede user experience er dus een die je net niet opmerkt.

Maar gebruiksvriendelijkheid is niet alles, het gaat ook over het gevoel van de gebruiker als hij of zij jouw shop bezoekt, met andere woorden: de ervaring die je creëert voor de bezoeker. Vergelijk het met de stevige versnellingspook van een luxe wagen in tegenstelling tot de versnellingspook van een kleine stadswagen. De ervaring die je beleeft tijdens het rijden is in beide gevallen totaal anders.

Dat wil echter niet zeggen dat elke online shopervaring moet aanvoelen als rijden met een luxewagen. Rijden met een kleine stadswagen kan minstens even aangenaam bevonden worden, maar dan wellicht door een heel andere doelgroep met een ander verwachtingspatroon. Met andere woorden, het gaat er dus om de ideale ‘experience’ voor jouw specifieke doelgroep te creëren. Dat kan zijn door een exclusieve ervaring te creëren bij de aankoop van je product, maar evengoed door je gebruiker het gevoel te geven dat hij een kwalitatief product koopt voor een correcte prijs.

Hoe kan ik mijn user experience verbeteren?

Richt je tot je doelgroep

Cruciaal bij de opstart van een webshop is om na te denken over wie je doelgroep is, en hoe je hen het best kunt aanspreken. Het is heel belangrijk dat de inhoud en het verhaal dat je brengt, aangepast is aan je doelgroep. Jonge twintigers spreek je, visueel én tekstueel, helemaal anders aan dan vijftigers.

Hanteer een duidelijke categorisatie

Een heldere categorisatie van je producten zorgt er voor dat potentiële klanten snel vinden wat ze zoeken. Als gebruikers door een onlogische categorisatie het bos door de bomen niet meer zien, loop je het risico dat ze afhaken.

Houd er rekening mee dat jij als expert in je vakgebied je productgamma misschien in een ander licht ziet dan een consument, die minder kennis van zaken heeft.

Twijfel je of je categorisatie wel gebruiksvriendelijk is, toets ze dan zeker eens af bij iemand die tot je doelgroep behoort. Meer tips voor een goede categorisatie vind je in dit onderzoek van Baymard Institute of in onze vorige blogpost.

Voorzie relevante filters

Categorieën en filters worden wel eens verward met elkaar.

  • Een categorie is een specifieke productgroep
  • Met een filter selecteert de bezoeker binnen die groep de producten die relevant zijn voor zijn wensen

Als verkoper van elektrische toestellen kun je bijvoorbeeld geneigd zijn je ruime gamma van koffiezetapparaten onder te verdelen per type, zoals filterapparaatpadmachine of pistonmachine. Een bezoeker die al specifiek weet waarnaar hij op zoek is, navigeert zo snel naar zijn doel, maar een bezoeker die nog niet goed weet wat hij wil, moet zo één voor één alle categorieën openen, en kan de producten niet over de categorieën heen vergelijken. Veel bezoekers haken hier al af, gewoon omdat het navigeren en vergelijken niet vlot gaat. En dan hebben we het nog niet over de bezoekers die niet weten wat een pistonmachine is…

Beter is om van deze subtypes geen categorieën maar filters te maken, zo voldoe je aan de wensen van alle bezoekers:

  • Bezoekers die nog twijfelen tussen een filterapparaat of padmachine kunnen die vlot vergelijken in 1 overzicht
  • Bezoekers die op zoek zijn naar een pistonmachine kunnen deze apart bekijken
  • Bezoekers die graag een overzicht van alle opties hebben, hebben dat ook gewoon

Verder is het belangrijk dat de filters per categoriepagina relevant zijn. Ze moeten de gebruiker zo snel mogelijk de producten tonen die passen bij zijn of haar specifieke situatie. Hoe vlotter dat gebeurt, hoe groter de kans dat hij of zij tot een aankoop zal overgaan.

Maak op de homepage duidelijk waarover jouw shop gaat

De homepage is het voornaamste startpunt voor bezoekers op je shop. De content op je homepage is daarom van onschatbare waarde. Op mobiel is de homepage zelfs nog belangrijker dan op desktop. Uit onderzoek blijkt dat 70% van de mobiele gebruikers de homepage volledig doorscrollt om een overzicht te krijgen van wat de shop te bieden heeft.

Zo zal een bezoeker die een koffiezetapparaat zoekt niet het gevoel hebben dat hij aan het juiste adres is bij een elektrozaak die op zijn homepage enkel wasmachines in promotie toont. In de mobiele versie van een shop wordt de header ingeklapt, waardoor de winkelcategorieën niet meteen zichtbaar zijn. De homepage content moet je bezoeker dus goed informeren in de eerste verkennende fase van het bezoek.

Je kan de homepage beschouwen als een kleine samenvatting van jouw shop.

  • Wat verkoop je?
  • Wat kan de bezoeker verwachten?
  • Zal hij er vinden wat hij op zoekt?

Slimme content plaatsen op je homepage is dus de boodschap!

Maak gebruik van visuele hiërarchie

Niet alle informatie op een webpagina is even belangrijk, dus ook niet alles moet even hard opvallen. Het is heel belangrijk dat het doel van een specifieke pagina in het oog springt, en de rest van de content onderschikt is aan die actie. Een mooi voorbeeld is de bestelknop op een productdetail. Hier moet de gebruiker uiteindelijk op klikken, dus deze moet duidelijk contrasteren met de rest van de content.

Haal alle afleidende elementen web uit de check-out

Eens je bezoeker in de winkelwagen of check-out is, moet het bestelproces zo vlot mogelijk afgehandeld worden. Laat hem of haar niet meer twijfelen met cross-sells, bied geen extra producten of services meer aan en haal alle overbodige links weg. De bezoeker bevindt zich eindelijk in de checkout, nu wil je hem niet meer laten twijfelen waardoor hij misschien van zijn aankoop afziet. Betalen en wegwezen is de boodschap 😉

Image webshop

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het project formulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen