Hoeveel kost een webshop?

Geïnteresseerd in een offerte voor je e-commerce webshop of website? Bekijk onze ballpark price calculator.

Je denkt erover na om een e-commerce zaak of webshop op te starten? Dan is een van jouw eerste bedenkingen waarschijnlijk: “hoeveel kost een webshop?”. Wij geven jou in dit artikel een duidelijk antwoord op die vraag. Al moeten we je wel al verklappen dat er geen vaste kostprijs is, maar dat die afhankelijk is van heel wat factoren.

De kostprijs van jouw webshop hangt af van volgende factoren:

Een webshop is nooit plug and play. Elke webshop heeft andere zaken nodig, waardoor het moeilijk is om er een standaard kostprijs op te plakken. Hieronder vind je een lijst met enkele segmenten waarvan de prijs van jouw webshop (deels) zal afhangen. Tevens ook segmenten die al wel eens over het hoofd worden gezien … Een handige lijst om bij de hand te hebben voor je aan je online avontuur begint dus!

  •  E-commerce platform – Het platform moet perfect passen voor jou en je klanten. Hou dus rekening met gebruiksgemak, kracht van het platform … Elk platform heeft z’n eigen functionaliteiten, dus je keuze gaat afhangen van wat jouw webshop nodig heeft. Denk aan Magento 2, WordPress, custom built solution …
  • Marketingonderzoek – Altijd belangrijk, want zo kan je jouw visie afstemmen met die van je doelgroep. Gericht marketingonderzoek zorgt voor een betere implementatie van jouw webshop in de markt. Stel je de juiste vragen, dan kan je rekenen op extreem waardevolle data om je e-commerce businessplan te verfijnen waar nodig.
  • Design – Dit hangt niet enkel af van wat jij nodig hebt of mooi vindt. Jouw marketingonderzoek moet tevens als fundament dienen voor jouw designkeuzes, waarbij gebruiksgemak voor je klanten voorop staat (UX en UI). Alles draait rond een fantastische klantervaring wanneer mensen op jouw webshop landen. Vinden ze snel alles wat ze nodig hebben? Gaat het vlot om iets te bestellen? Tip: zorg voor micro animaties op je site indien mogelijk. Dit trekt de aandacht en maakt een bezoek aan jouw webshop net iets meer uniek.
  • Functionaliteiten – Specifieke functionaliteiten en specifieke geprogrammeerde features zullen de prijs verhogen (denk aan shop the look, store pick up, custom blog module, product reviews…). Alles hangt dus af van hoeveel extra’s je voor jouw webshop wenst (en nodig hebt). Weet ook dat je dergelijke functionaliteiten kan opbouwen: je hoeft niet alles ineens te implementeren, maar kan ook je kosten spreiden.
  • Data import – Heb je productdata of aankoopdata nodig die nu in een andere database zit? Dit ga je natuurlijk moeten overzetten naar je nieuwe webshop, waardoor de kostprijs van je shop omhoog zal gaan.
  • ERP integratie – Een e-commerce webshop aansluiten op een ERP of een ander systeem resulteert steeds in extra ontwikkelingsuren. Er zijn duizenden ERP systemen die elk hun eigen unieke code en complexiteit hebben. Je kan dit afstemmen met je developer om de kost hiervan zo correct mogelijk te bepalen.
  • Boekhouding platform integratie – Een kost die je maakt om uiteindelijk te besparen. Want door een boekhoudsysteem naadloos te integreren, spaar je werktijd uit bij je team. Maar het valt natuurlijk wél onder de totale kostprijs van je webshop.
  • Betaalintegratie – We vermoeden dat je graag betaald wil worden voor de verkochte items in je webshop – dus is een correct betaalintegratie noodzakelijk. Wij helpen je graag met je zoektocht naar de juiste partner (en weliswaar ook met een correcte implementatie).
  • Logistieke partner modules – Bestellingen dien je (uiteraard) te verzenden naar je klanten. Dit process zoveel mogelijk automatiseren kan jou kosten besparen. Werk samen met een logistieke partner die zoveel mogelijk complexiteit wegneemt. Wij zorgen voor een vloeiende connectie tussen webshop, magazijn en de verzendpartner.
  • PIM (Product Information Management) – Een fantastisch systeem dat jouw bron aan productinformatie is. Vanuit deze database stuur je enkel de productinfo door die nodig is voor specifieke doeleinden zoals jouw webshop, de verzendpartner, externe database, sales team … Je zal dit systeem ook gebruiken om te leren: welke producten vliegen de deur uit, welke blijven liggen, wanneer moet je jouw voorraad aanvullen van bepaalde items …
  • SEO (Search Engine Optimisation) – Hoog scoren in de zoekresultaten van Google, dat doe je door in te zetten op SEO. Niet zo simpel als men het soms weergeeft: hier komt veel meer bij kijken dan je zou denken. Er komen heel wat technische zaken bij kijken om goed te scoren bij Google of andere zoekmachines. Website snelheid, mobiel responsief design, beveiliging, meta data, alt tags op afbeeldingen – noem maar op. Daarnaast is goede content op je site ook van cruciaal belang, net als de juiste keywords. Hier komt zowel marketing als development aan te pas, en je bent best om hier dan ook goed in te investeren.
  • Marketing – Een volledig marketingplan zal de kost van jouw project omhoog duwen, maar pas na de lancering van jouw website. Onderschat het belang er niet van: zonder marketing, geen nieuwe klanten. Je webshop in de verf zetten vraagt tijd en moeite – en ja, ook geld. Zo ben je best te investeren in online advertising, maar blijven ook offline inspanningen belangrijk. Werk je samen met experts, heb je meer kans op succes én bespaar je zelf tijd om jouw business te verbeteren.
  • Training – Zorg ervoor dat er genoeg uren voorzien worden voor het trainen van jouw team. Vergeet dit dan ook niet op te nemen in jouw offerteaanvraag. Het zal jou tijd en geld besparen als jouw team de webshop verder kan beheren, zo hoef je niet voor elke kleine aanpassing jouw webmaster te contacteren.

Zorg ervoor dat in de offerte steeds de hierboven vermelde zaken aanwezig zijn. Zo kan je zeker zijn dat de offerte een kost en tijd inschatting bevat van elk klein website detail. Alleen zo kan je een volledig beeld krijgen van de kostprijs van jouw webshop.

hoeveel kost een webshop

 

Hoe berekenen we de kostprijs van een webshop bij Baldwin?

Bij Baldwin werken wij per uur: een raming van een project is altijd opgebouwd uit een uurinschatting. We werken niet met een vast totaalbedrag voor jouw project. Deze manier van werken is anders, maar meestal ook voordeliger voor jou als klant. Lees je onze argumenten even mee?

Meer bereiken in minder tijd

Bij Baldwin gaan we ervan uit dat kennis groeit. Zo zal je tijdens het traject heel wat bijleren over de oplossing die wij aanbieden, en groeit onze knowhow over jouw product of dienst exponentieel.

Kies je voor een vast budget, dan kies je ook voor het eerste voorstel dat je ontving. Terwijl jij (en wij) er ondertussen nieuwe ideeën op na houdt. En geef toe: hoe vaak wijzigt een project gaandeweg niet? Als er ruimte voor verandering is, is het resultaat vaak beter dan wat je eerst voor ogen had. Hoe dat komt? Omdat je tijdens het uitwerken extra ideeën kreeg of compromissen maakte om het project nóg beter te maken.

De ontwikkeling van een webshop is niet anders: er zijn altijd verschillende oplossingen mogelijk. Het is onmogelijk om bij het begin van een project alle mogelijke scenario’s en uitdagingen te voorzien die we tegenkomen langs de weg naar het best mogelijk resultaat.

Projecten met een vaste prijs vereisen uitgebreide analyse en planning en zijn gebonden aan wettelijke contracten of offertes. De uren die moeten voorzien worden voor discussies en aanpassingen van de originele prijsofferte kosten tijd en geld. En die middelen kunnen beter worden gebruikt in de feitelijke ontwikkeling van de oplossing.

Omdat jouw e-commerce kennis nu eenmaal groeit tijdens het project, wil Baldwin flexibel blijven om on the fly de beste oplossing te bedenken.

Dat werkt veel beter dan het maken van (te) snelle besluiten bij het begin van het project.

Bij ons komt kwaliteit op de eerste plaats. Altijd.

Een voorbeeld: na het tekenen van het contract met vaste prijs heb je een nieuw idee. Of wil je een functie die we gebouwd hebben graag aanpassen om zo een voorsprong te nemen op de webshop van een concurrent. Of de ontwikkelaar heeft net ontdekt dat er een conflict is met een webservice van een derde partij die niet kon worden voorzien.

Wat de reden ook is, het project zal niet kunnen opgeleverd worden binnen de voorziene tijd en het afgesproken budget. En dat zorgt voor spanningen.

Je wil dat de webshop beter wordt afgestemd op jouw bedrijf, terwijl het webbureau wil beloond worden voor het gepresteerde werk.

Dat zorgt voor nieuwe budgetonderhandelingen, vertragingen op het project en een ontevreden klant. Daarom maken webbureaus heel vaak gebruik van tijdelijke oplossingen, snelle hacks en allerlei kwaliteitsverlagende ingrepen. Want als er druk is om het project op te leveren, is de kwaliteit altijd het eerste slachtoffer. En dat wil je toch net vermijden?

Bij Baldwin eisen we altijd het beste van onszelf. We leveren enkel échte kwaliteit. Alleen zo halen wij voldoening uit ons werk (en hebben we tevreden klanten).

Hoeveel kost een webshop

Vermijd een ‘technische schuld’

Als je huidige webshop gebruik maakt van het Magento-platform, wil je natuurlijk zeker zijn dat het geprogrammeerde maatwerk blijft werken na een upgrade. Helaas gebeurt het vaak, wanneer er op kwaliteit wordt bespaard, dat er sprake is van een ‘technische schuld’.

Om toekomstige zaken te kunnen realiseren, moeten eerst ingrepen gebeuren op de oudere code van het project… En daar wringt vaak het schoentje.

Groenten en fruit kan je controleren: even voelen, misschien eens ruiken om na te gaan of het goed zit. Open je de motorkap van een auto, kan je (als kenner) ook al snel zien hoe alles in elkaar zit. Maar dat geldt niet voor een Magento Storefront. Alles kan er dan wel goed uitzien in je browser, het is pas bij een upgrade dat je te weten komt of alles echt wel op punt staat. En als het antwoord daarop neen is, zal je gegarandeerd vloeken.

Een Magento-versie-upgrade voor een webshop met vooral standaardeigenschappen mag niet meer dan een paar uur duren. Maar, als je theme en maatwerk niet vanaf het begin de Magento-architectuur heeft gevolgd, moet je misschien bij elke upgrade correcties laten uitvoeren. In sommige gevallen kan het zelfs de reden zijn om het project volledig opnieuw te bouwen. Dat gaat dan ook logischerwijs gepaard met flink wat extra en onvoorziene werkuren die een hap uit jouw budget nemen.

De enige manier om technische schuld te vermijden, is gaan voor kwaliteit vanaf het begin. Bij Baldwin doen we dat, en stellen we liever een module uit tot het past in jouw budget, dan dat we ze halfslachtig bouwen. Want dat blijft je anders altijd achtervolgen.

Conclusie: wederzijds vertrouwen is noodzakelijk

Zo. Nu weet je waarom wij bij Baldwin uurinschattingen verkiezen boven offertes met een vaste prijs. We begrijpen het als dit nog steeds een beetje vreemd aanvoelt. Maar net daarom dat we zo hard inzetten op wederzijds vertrouwen. We gaan voor volledige transparantie, van start tot einde. Op die manier ben je als klant enorm betrokken bij het proces en ben je op de hoogte van elke stap die we samen zetten.

Daarom kan je bij Baldwin altijd de taken die we uitvoeren, perfect mee volgen in het systeem waarmee we werken.

Ook de testomgeving stellen wij open voor onze klanten. Zo kan je het project zien groeien en voel je je als klant ook meer betrokken bij jouw eigen project. Dit zorgt meteen ook voor een betere en vlottere samenwerking tussen ontwikkelaars en business owners.

Belangrijke kanttekening: flexibiliteit heeft niets te maken met het ontbreken van een budgettair kader. We schrappen liever een functie bij de initiële lancering van de webshop om het budget te doen kloppen, dan dat we het halfslachtig ontwikkelen. Dit werkt altijd beter dan een beperkte schaalbaarheid van jouw webshop … en achteraf opgezadeld zitten met een technische schuld. Met deze manier van werken spaar je budget op de lange termijn.

Bekijk zeker eens de laatste projecten van onze tevreden klanten. Welk type klant je ook bent, wij hebben al van alles kaas gegeten. Van startups en lokale shops to stevige internationale multinationals. Aarzel niet om ons vrijblijvend te contacteren in verband met jouw aankomend e-commerce project.

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen