We geven het toe: het marketingrapport is een obsessie van ons. Het beste werk leveren in de sector valt in het niet als we onze klanten niet op de hoogte houden van onze projecten en de resultaten die we bereiken. Niet alleen om te bewijzen hoe onze inspanningen de klanten helpen, maar ook om transparant te zijn en om ervoor te zorgen dat de klant verschillende statistieken kan interpreteren.
Als e-commerce bureau gaan we er nooit van uit dat onze klanten alle gegevens in onze Google Data Studio rapporten begrijpen. Daarom is het onze missie om hen te leren hoe ze deze info moeten interpreteren en hoe ze dit kunnen gebruiken om hun doelen te bereiken. Omdat marketing een lange-termijninspanning is die van beide kanten komt: van het het e-commerce bureau en van de klant.
Welke gegevens nemen we op in het marketing rapport?
We kiezen de gegevens voor onze rapporten op basis van de bedrijfsdoelstellingen en KPIs, en we passen deze aan afhankelijk van de focus van de klant. Als de klant bijvoorbeeld een nieuw aanmeldingsformulier implementeert, dan nemen we hierover ook gegevens op in ons rapport.
Er is niets erger dan een zinloze vergadering of een zinloos rapport. We zorgen hier dus steeds voor toegevoegde waarde.
We willen graag meer dan een doorsnee op maat gemaakt sjabloon afleveren. Hier zijn enkele aspecten waarop we onze focus leggen:
Algemene gegevens over het websiteverkeer
Op de eerste pagina vind je altijd een overzicht van de online resultaten van de afgelopen maand. We nemen ook graag enkele statistieken op zoals aantal transacties, conversiepercentage van e-commerce, aantal sessies, bounce rate, aantal pagina’s/sessies,… Bovendien vergelijken we deze gegevens altijd met de voorgaande periode. We voegen ook grafieken toe van de sessies & de prestaties van transacties en dit vanaf het begin van het jaar tot de huidige periode.
Als er enkele wijzingen zouden zijn met een positieve/negatieve impact, dan lichten we dit toe zodat de klant deze ook kan bevestigen.
Algemene transacties
Het is echt heel nuttig om een idee te hebben van de transacties/het medium en om de prestaties te kunnen vergelijken met voorgaande maanden. Op deze manier is de evolutie visueler en gemakkelijker om te interpreteren. We voegen ook graag inputs toe met betrekking tot de transacties/ het gebruikerstype en jaarlijkse prestaties. Een fluitje van een cent! En zeer handig!
Ondersteunde conversies
Het is interessant om de mediums te checken die conversies ondersteunden. Waarom zijn ondersteunende conversies belangrijk?
Een veelgemaakte fout bij transacties, is om alle eer toe te kennen aan de primaire bron.
Een voorbeeld: Selena is op zoek naar een nieuwe computer. Ze begint met zoeken en klikt op jouw advertentie. Ze analyseert je producten en beslist om naar de website van je concurrent te kijken om de aanbiedingen te vergelijken.
Na een paar dagen ziet ze jouw Facebook remarketing campagne. Ze klikt op de advertentie maar voltooit haar bestelling niet omdat ze nog steeds twijfelt. Na een week typt ze de URL van jouw website in de zoekbalk en bestelt ze de computer.
Door het Google Analytics-rapport te analyseren, zie je dat er een conversie afkomstig was uit de “directe” bron. Door het rapport van de ondersteunde conversies te bekijken kan je zien hoe belangrijk jouw advertenties waren bij deze aankoop.
Check out events
Als je bekend bent met het onze manier van werken, weet je hoe belangrijk website tracking is voor ons. We baseren ons liever op feiten dan op vermoedens. Een gebruiker kan communiceren met een webshop via een frame, formulier, trefwoord of muis. We implementeren event tracking in Google Analytics voor al deze categorieën om zo onze marketinginspanningen slim te kunnen analyseren en optimalizeren. We nemen deze check out gegevens altijd op in onze rapporten.
Door de gegevens te kunnen bekijken en analyseren met de voorgaande maand, kunnen we potentiële problemen en pijnpunten opsporen. Wanneer we bijvoorbeeld merken dat gebruikers de neiging hebben om ergens te stoppen in het check out proces, weten we dat we dit probleem moeten onderzoeken.
Adverteren
Het is belangrijk om de resultaten van de advertentiecampagnes regelmatig te analyseren en deze aan de klant te rapporteren. We nemen gegevens op zoals kosten, aantal transacties, kost per transactie, return on ad spend, conversiepercentage van e-commerce, best presterende campagnes,… We splitsen de gegevens van de campagnes op via elk kanaal om het rendement te analyseren. Bij online marketing is het belangrijk om niet gehecht te raken aan bepaalde campagnes of kanalen die gewoon geen resultaten opleveren.
Demografische gegevens
Welke steden, talen, apparaten,… zorgen voor het meeste verkeer naar de webshop van onze klant? Wie zijn de beste converters of hebben de hoogste bounce percentages? Dit zijn slechts enkele vragen die beantwoord moeten worden in het demografisch rapport. Het is belangrijk om de demografische gegevens voortdurend te analyseren om onze marketinginspanningen aan te passen.
Natuurlijk kiezen we onze dimensies & statistieken op basis van de focus en specifieke kenmerken van de klant. Er bestaat niet zoiets als een alles-in-één oplossingsrapport. En dat is juist het mooie eraan!
De dashboards die we gebruiken
De marketingrapporten die we naar onze klanten sturen, meten gaandeweg de zakelijke doelen en prioriteiten. Onze dashboards:
- Passen in een enkel scherm, waardoor ze in een oogopslag duidelijk zijn;
- Bevatten opmerkingen en observaties, niet alleen statistieken en cijfers. Want uiteindelijk heeft de klant een team van specialisten ingehuurd;
- Hebben de belangrijkste informatie bovenaan staan zodat de klant makkelijk conclusies kan trekken uit de gegevens;
- Zijn goed gestructureerd, elke pagina biedt een antwoord op vragen die gerelateerd zijn aan een enkel onderwerp.
We houden er rekening mee dat vele klanten zeer weinig tot geen verstand hebben van digitale marketing of web analytics aan het begin van onze samenwerking. Daarom zorgen we ervoor dat ze de gegevens niet zelf moeten interpreteren. We vinden het een deel van onze job om hen te leren hoe ze deze gegevens moeten opvatten.
Elk maandelijks rapport wordt gevolgd door een email/meeting met conclusies, opmerkingen en plannen voor de volgende maand. Dit is uiteraard gebaseerd op de resultaten van de voorgaande maand. Hou je van deze aanpak? Contacteer ons om te zien hoe we jouw bedrijf helpen groeien!