Wanneer je op het punt staat om jouw bedrijf de digitale wereld in te sturen, dan staat de Facebook Business Manager account van je bedrijf misschien niet bovenaan je lijst met prioriteiten. Maar, om makkelijk online te kunnen adverteren via Facebook heb je nu eenmaal een business account nodig. We helpen je hier stap per stap met het opzetten van deze account.

Zelfs al besteed je het hele Facebook advertentie gebeuren uit aan digitaal agentschap zoals Baldwin, je wil nog steeds de toegang tot deze account in eigen handen hebben en zelf de toegangs mogelijkheden van eigen werknemers en externen kunnen bepalen.

Het is beter om deze Facebook Business Manager account zelf op te zetten en deze dan te delen met de personen die er toegang toe nodig hebben. Dit is de veiligste manier om er zeker van te zijn dat je steeds alle verzamelde data steeds in eigen beheer hebt.

We raden aan om alle volgende stappen zorgvuldig te volgen in de aangegeven volgorde. Zo zijn we zeker dat de opzet voor jou zo vlot mogelijk zal verlopen.

 

1. Creatie van de Facebook Business Manager account

Het email adres dat je gebruikt om dit te creëeren moet verbonden zijn aan jouw huidige persoonlijke Facebook profiel. 

Stappen (1) Ga naar de Facebook Business Manager via business.facebook.com & klik op “Create new account” > (2) vul de gevraagde velden in > Je bent klaar om te starten!

Image 1.-Creating-the-Facebook-Business-Manager-account

2. De pagina

De Facebook pagina van jouw bedrijf moet op voorhand aangemaakt worden. Je kan deze snel aanmaken via jouw eigen Facebook profiel.

Stappen (1) Ga naar Business Settings > (2) Selecteer “Pages” onder “Accounts” in het menu in het linkse paneel > (3) druk op “Add” > (4) Zoek jouw bedrijfs pagina door de pagina naam te typen en selecteer deze > Prachtig, je bent klaar!

Image 2.-Creating-the-Facebook-page

 

3. De Facebook pixel

1 pixel per bedrijf is perfect als je alle data op 1 plek wil centraliseren.

Steppen (1) Ga naar “Pixels” onder het “Data Sources” menu in het linker paneel > (2) druk op “Add” en geef je pixel eventueel een naam  > (3) druk op “Create” > Weer een stapje dichter!

Image 3.-Creating-the-Facebook-pixel

Het stukje code dat de pixel genereert moet je toevoegen aan jouw website. Deze pixel verzameld dan data vanop jouw website en zorgt ervoor dat jouw toekomstige campagnes hierdoor het juiste publiek zullen bereiken. 

4. De Cataloog

Als je eigenaar bent van een multi-language webshop, dan moet je een product cataloog aanmaken voor elke ‘storeview’ waar je dynamische advertenties wil laten lopen. 

Stappen (1) ga naar “Catalogs” onder “Data Sources” in het linkse panel > (2) druk “Add” en “Create a new catalog” > (3) Geef de cataloog een naam en selecteer het juiste type > Klaar voor retargeting campagnes!

Image 4.-Creating-the-Facebook-catalog

5. De advertentie account

Als je regionale kantoren hebt met verschillende advertentie budgetten en verschillende valuta, dan heb je verschillende advertentie accounts nodig en moet je voor elke account andere credit card gegevens toevoegen voor elke regio.

Stappen (1) Ga naar “Ad accounts” onder “Accounts” menu in het linkse paneel > (2) Druk op “Add” en “Create a new ad account” > (3) Geef het een naam en selecteer de juiste valuta en tijdszone > (4) Druk op “Create ad account” > Succes!

Image 5.-Creating-the-Facebook-ad-account

5.1 De credit card gegevens toevoegen

Stappen (1) Ga naar de Business Manager en selecteer “Settings” > (2) Selecteer de advertentie account > (3) Selecteer “Payment Settings” in het menu > (4) Klik op de “Add payment method” knop > (5) voeg jouw kaart gegevens toe en druk “Continue” > Ok, nu kunnen we echt beginnen!

Image 5.1-Adding-credit-card-details-in-Facebook-Business-Manager

5.2 Koppel jouw Facebook Pixel aan de advertentie account

Stappen (1) Ga naar “Pixels” onder “Data sources”  in het menu in het linkse paneel > (2) Selecteer de Pixel > Selecteer “Ad accounts” > (3) druk op “Assign ad account” > (4) Selecter de advertentie account die je eerder aangemaakt hebt en druk op “Save changes” > Weer een stapje dichter!

Image 5.2.-Associating-the-Facebook-Pixel-with-the-ad-account

6. Toegang geven tot jouw Facebook assets

6.1 Voor werknemers

We raden aan om jouw werknemers te connecteren met het email adres dat ze gebruiken voor hun eigen Facebook profiel.

Stappen (1) Ga naar “People” under “Users” In het in het linkse menu  > (2) Druk op “Add” en voeg de email adressen toe van de mensen die je toegang wil geven > Je staat er nu niet langer alleen voor!

Image 6.1.-Granting-access-to-Facebook-assets-to-your-employees

6.2 Toegang voor agencies en andere partijen

Het digitaal agentschap moet eerst zijn overkoepelend Business ID delen met jou.

Stappen (1) Ga naar “Partners” onder “Users” in het linkse menu > (2) Druk op “Add” > (3) Kopieer hier het Business ID dat jouw digitaal agentschap met jou deelde > (4) Geef nu toegang tot de verschillende segmenten die het digitaal agentschap mag bewerken > (5) Druk op “Assign assets” > Je bent nu helemaal klaar!

Image 6.2-Granting-access-to-your-Facebook-assets-to-agencies

Vergeet ook niet om de Google Assets van jouw bedrijf op te zetten: Google Analytics, Google Tag Manager en Google Ads. Lees hier hoe je dit moet doen. 

We hopen dat je aan de hand van deze gids jouw Facebook Business account makkelijk hebt kunnen opzetten. Als je vragen hebt over adverteren voor jouw bedrijf via Facebook of een ander digitaal kanaal, aarzel dan zeker niet om ons te contacteren. Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om nog meer handige tips te ontvangen.

 

Veel plezier en succes gewenst met het boosten van jouw bedrijf!

 

Image webshop

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het project formulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen