Magento vs Shopify. De keuze van het juiste e-commerce platform heeft een grote impact op het bestaan, de toekomst en het potentiële succes van jouw bedrijf. Zorg dat je je hier goed over informeert, want een ondoordachte keuze kan de toekomstige groei en het succes van jouw bedrijf in gevaar brengen.
Ready for the clash? … Let’s go!
Magento vs Shopify
Het grootste misverstand over Magento en Shopify is dat de twee platformen zeer gelijkaardig zijn. Het is zelfs zo dat, ook al hebben ze hetzelfde doel, beide platformen zeer verschillend zijn op zo goed als alle vlakken. De core structure, betalingsmogelijkheden, het gebruik van extensies etc., al deze onderdelen zijn niet te vergelijken.
Magento
Magento is een van de populairste e-commerce platformen op de markt vandaag. Het systeem is self-hosted en ondersteunt duizenden winkels – van start-ups tot de grootste en bekendste merken. Het platform is bekend om zijn flexibiliteit en heeft eindeloze mogelijkheden om je shop volledig aan te passen naar eigen wensen.
Magento heeft een netwerk van 150.000 ontwikkelaars en meer dan 300 getrainde solution partners.
Shopify
Shopify is een hosted oplossing met de focus op retailers die zich niet al te veel zorgen willen maken om het technische aspect. Het gebruik vereist een maandelijkse subscription fee in ruil voor een gedeelde hosting infrastructure. De e-commerce builder maakt het heel makkelijk om een dynamische online shop op te zetten in slechts enkele minuten.
Kleine online shops zijn in het algemeen meer geneigd om samen te werken met Shopify. Rond Magento heerst het idee dat vooral medium-sized en grotere online stores hun zin vinden. Maar eigenlijk kan ook Magento de perfecte keuze zijn voor kleinere online shops die zich willen voorbereiden op een moeiteloze groei in de toekomst.

De Hosting en controle zijn de belangrijkste verschillen tussen Magento en Shopify. Met het Magento Platform krijg je de volledige controle over de keuze van servers en hosting. Het platform is open source waardoor de aanpassingsmogelijkheden, samen met de keuzes over de look & feel van de webshop, eindeloos zijn. Bij Magento hoef je je dus geen zorgen te maken over het toevoegen van nieuwe of extra functies en integraties, aangezien er op dit platform geen beperkingen zijn.
Shopify daarentegen, is een hosted solution. Dit betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken over het opzetten van de hosting, maar daar staat wel tegenover dat je geen toegang hebt tot de broncode, waardoor de mate van persoonlijke aanpassingen binnen de store zeer beperkt is.
Bij Shopify zijn de SEO mogelijkheden vrij basic. Basisfuncties zoals het bewerken van meta tags, de inventaris optimaliseren of een in-depth optimisation kan allemaal gebeuren op een SEO-friendly manier.
Baldwin creëerde een custom SEO module voor het Magento Platform. De module bestaat uit verschillende tracking en SEO functies, die ontwikkeld zijn op basis van onderzoek en onze eigen uitgebreide ervaring. Met de SEO module profiteer je niet alleen van geavanceerde e-commerce tracking, zonder extra custom development, maar kan je de interesse en interactie van de bezoekers met jouw bedrijf ook beter controleren. En het beste: je krijgt toegang tot al deze gegevens in je Analytics-account.
Lees meer over Baldwin’s unieke SEO module voor Magento 2.
Uiteraard kan één platform nooit een manusje van alles zijn, dus niet in elke situatie kan er slechts één winnaar zijn.
Conclusie
Het Magento Platform mag dan wel een investering zijn, hou in het achterhoofd dat er geen maandelijks abonnement is vereist. Het platform biedt ongelooflijke functies en een volledige vrijheid op vlak van aanpassingen. Het robuuste platform geeft je de mogelijkheid om je shop te laten groeien in de toekomst. Magento is ook jouw beste keuze als je op zoek bent naar een sterk platform voor jouw omnichannel strategie.
Shopify daarentegen, kan zo goed als niet worden aangepast of verfijnd naar eigen wensen. Het platform mag dan wel makkelijk in gebruik zijn, vergeet niet dat er verschillende kosten aan de dienst zijn verbonden en ook een eventuele uitbreiding in de toekomst duur kan zijn. Het merendeel van de advanced features zijn daarnaast ook betalend.