Komen deze klant verhalen je bekend voor?

De zon schijnt en ik werk in mijn groentetuintje, ik maak een aantal nieuwe vakken aan maar besef dat ik nieuwe afboording nodig heb. De winkels zijn gesloten en als ik deze online wil bestellen dan zie ik dat leveringskost 70€ bedraagt. Andere opties zoals klik en haal af zijn niet beschikbaar…

Er zijn nauwelijks mondmaskers te verkrijgen maar de lokale apotheker meldt mij in zijn nieuwsbrief dat er terug voorraad is, ik wil er zo snel mogelijk gaan halen.

Ik wil als echte Belg frietjes bestellen voor het gezin, ik ken mijn wekelijkse bestelling van buiten maar wil er niet te lang staan aanschuiven…

Mijn favoriete jeans die ik altijd van hetzelfde merk en in dezelfde maat bestel is versleten en ik wil net dezelfde kopen. Ik hoef ze niet te passen en ik wil ze snel kunnen bestellen bij de mode winkel om de hoek…

Snel en veilig afhalen bij je lokale handelaar is meer dan ooit een heel duurzaam speerpunt.

We houden met ons gezin van herbruikbare verpakking en kopen onze melk en dranken steevast bij de lokale drankhandelaar. De koffer zit altijd goed vol als we ons ginds bevoorraden en aan huis laten leveren hoeft ook niet.

Ik ben klusjes aan het doen in huis en wil eindelijk werk maken van het schilderen van onze binnendeuren. Ik heb schuurpapier, verfborstels en verf nodig. Vlakbij is er een verfwinkel maar die is gesloten.

En wat als…

Oh nee! Gisteren merkte ik dat mijn pak koffie bijna op was en dat ik hoogstens nog voldoende had voor één kopje de volgende ochtend.

Gelukkig is er het internet! Ik spring achter mijn laptop en bestel snel een pak versgemalen koffie bij de koffiebar waar ik vaste klant aan huis ben. Naast een gewone verzending kan ik ook kiezen voor ‘klik en haal af’. Daardoor kan ik vandaag tijdens mijn dagelijks loopje mijn versgemalen koffie gaan halen op een afgesproken tijdstip. Snel besteld, makkelijk online betaald, zonder wachten ophalen en overhandigd in regel met de social distancing voorschriften. ☕

Klik en haal af voor lokale handelaars

Jammer genoeg kan ik maar weinig lokale handelaars, waar ik regelmatig iets koop, die me de mogelijkheid bieden om een online bestelling plaatsen. Noodgedwongen moet ik dus op zoek naar alternatieven, maar veel lokale opties heb ik echter niet. Online bestellen zit al jaren in de lift maar het aanbod is duidelijk nog niet groot genoeg. Zeker het lokale aanbod loopt sterk achter…

Een groot aantal mensen maakt nu pas uitgebreid kennis met online shoppen. En ook na de lockdown maatregelen zullen zij frequenter op zoek gaan naar een online alternatief om een uitgebreid winkelbezoek uit te sparen.

Het ‘klik en haal af’ concept kennen we ondertussen wel al eventjes. Maar toch zien we nog niet zo veel toepassingen gezien bij de handelaars die echt lokaal werken. Het is nochtans een win-win situatie voor zowel de handelaars als hun klanten. De klant betaalt jou op voorhand en jij weet precies wanneer die klant zijn aankoop zal komen ophalen. Voor de klant is het aangenaam om gewoon online te bestellen en betalen en je weet dat je trip naar de winkel snel en veilig zal zijn, want de aankopen liggen gewoon klaar.

Recent ontwikkelden we voor de biologische supermarkt BE O Versmarkt een webshop met een ‘klik en haal af’ functionaliteit. Hun klanten selecteren makkelijk en snel de producten die ze willen aankopen en kunnen deze dan op een gekozen tijdstip gaan afhalen. De klant hoeft niet aan te schuiven om de winkel binnen te kunnen en kan snel terug huiswaarts keren met een portie gezonde BIO producten. Vandaag is dit dus een uiterst waardevolle service.

BE O Versmarkt - Klik en haal af voor lokale handelaars

Ook na deze crisis zullen mensen deze service blijven gebruiken want de voordelen zijn duidelijk: als consument ben je zeker dat je product gereserveerd is, je haalt het snel en veilig af. En ben je toch nog iets vergeten in je online bestelling, dan kan je snel nog even de winkel in om dat specifieke item aan te kopen. Een ‘klik en haal af’ service blijft dus een toegevoegde waarde voor zowel food als non-food winkels.

Heel veel handelaars hebben noodgedwongen de deuren tijdelijk moeten sluiten omdat ze niet-essentiële producten verkopen. Maar ze zouden hun klanten wel nog steeds kunnen bedienen door pakketjes te leveren en door een ‘klik en haal af’ optie aan te bieden. Producten laten afhalen door lokale klanten is in alle Europese landen steeds een optie geweest tijdens de Corona lockdown maatregelen.

Stel als bedrijfsleider aan jezelf de juiste vragen en denk na over hoe goed je de switch naar online met jouw bedrijf kan aanpakken.

  • Hoe kan ik zorgen voor een veilig verkoopkanaal?
  • Wat voor vragen zal men hebben over mijn producten en diensten?
  • Kan ik al mijn producten online aanbieden?
  • Kan ik mijn goederen of diensten aan huis leveren?
  • Hoe kan ik ‘klik en haal af’ organiseren?
New food webshop for bakery Lietaert - click and collect functionality

In dit voorbeeld van Patisserie Lietaert uit Kuurne blijft de vertrouwde goedlachse bakker het boegbeeld van de online winkel. Hier kan je ook gebruik maken van de ‘klik en haal af’ functionaliteit. Dit levert hem nu zeker veel voordelen op, maar ook vóór de Corona crisis kon hij op deze manier al een pak extra klanten bedienen op de drukke dagen. Bovendien kan hij hierdoor veel makkelijker inschatten wat er verkocht zal worden, en kan hij hierop inspelen bij het voorbereiden van zijn werkdag.

Of wat dacht je van Surprice die al 10 jaar met veel passie en toewijding ambachtelijke ijsbereidingen maakt. Men zag de omzet uit de horeca en communies tot 0 herleid worden. De schepijsjes en andere producten die hij via zijn bakkerskanaal doorheen heel België aanbiedt kenden echter een enorme stijging. Hoe haal je die producten dan in huis? Precies, door ze online te bestellen en af te halen bij je lokale bakker.

Online bestellen en in jouw buurt gaan afhalen zal zeker een blijver worden in de toekomst.

webshop ontwerp en ontwikkeling bij Baldwin in gent

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen