Home E-commerce blog Baldwin’s visie op page speed scores
Terug

Baldwin’s visie op page speed scores

Page Speed Insights (PSI) is een begrip alom bekend in de e-commerce wereld en is Google’s manier om de performantie van een website te beoordelen. Het is gratis, eenvoudig in gebruik en geeft je in een oogwenk performantieresultaten op desktop & mobile devices. Hoewel er gestreefd wordt naar een theoretische perfecte score, mag de effectieve user experience (of: UX) niet ontbreken in het plaatje. En dat is nu net waar wij onze Baldwin-magie op loslaten. 

Het gebeurt namelijk wel vaker dat hoge PSI verward wordt met een engagerende shop die tot hoge conversie leidt. Ze zijn niet helemaal hetzelfde – dus waar leg je de focus op? Scores? Of toch eerder engagement? We nemen je mee in onze visie waarin performantie harmonieus hand in hand gaat met een feilloze gebruikservaring.

Wat PSI meet

PSI evalueert twee soorten data:

  • Field data: echte data gebaseerd op interactie van bestaande gebruikers op je platform – maar soms beperkt beschikbaar
  • Lab data: gecontroleerde testdata dat inzicht geeft in een aantal belangrijke metrics zoals first contentful paint (FCP) en time to interactive (TTI) – maar die weerspiegelen niet altijd de échte ervaring aangezien het gebruik maakt van een standaard apparaat- en netwerkopstelling.

Garandeert een hoge page speed score (PSI) dus een goede website?
Niet helemaal, en we zullen je vertellen waarom: het is gelimiteerd tot een nummer gebaseerd op theoretische metrics.

Ja, PSI geeft je een score tussen 0 en 100, waarbij 90+ als ‘goed’ wordt gescoord. Maar laten we duidelijk zijn: een perfecte score is niet gelijk aan perfecte user experience.

Waarom page speed score (PSI) geen monopolie heeft op resultaat 

Het is niet altijd even accuraat – en dan hebben we het vooral op de lab data scores. Het houdt geen rekening met condities van een specifieke gebruiker zoals oudere toestellen, onstabiele internetconnecties of een bepaald gebruikersgedrag.

Het is slechts een deeltje van de puzzel. Je gaat ons niet horen zeggen dat page speed niet cruciaal is, maar vul dat rijtje gerust aan met de kwaliteit van je content, SEO, gebruiksvriendelijkheid en features waaraan de gebruiker waarde hecht. Het komt hierop neer: een website dat razendsnel laadt maar niet aan de ervaring beantwoordt, zal niet beter converteren.

Baldwin’s focus: performantie die resultaten mogelijk maakt

Bij Baldwin geven we graag de voorkeur aan realistische, relevante prestaties boven de PSI metrics, waar vaak met grote gebaren mee wordt uitgepakt.

Dat wil niet zeggen dat PSI naar de achtergrond verbannen wordt. Ook wij kijken om continu te verbeteren en houden een perfecte score in het achterhoofd. Toch durven we ervoor uitkomen: onze focus ligt op een website bouwen dat performeert, maar vooral ook verwachtingen inlost – en dat leidt tot grotere conversies.

Oké, we doen onze geheimen uit de doeken:

Magento lichter en performanter maken vanaf de start

Magento is een krachtig platform, maar het kan snel kampen met lagere laadtijden. Dat symptoom tackelen we bij Baldwin vanaf het begin, door: 

  • De core web vital te verbeteren en de key metrics zoals largest contentful paint (LCP) and first input delay (FID) te verbeteren;
  • We elimineren onnodig zware scripts, inefficiënte code en werken op optimale rendering;
  • Implementeren van geavanceerde caching om nog snellere laadtijden te garanderen;
  • Een harmonie vinden met externe scripts en integraties voor optimale performantie.

Hyvä frontend: een game-changer

Bij Baldwin steken we niet onder stoelen of banken dat we fan zijn van Hyva – een moderne front-end oplossing dat met z’n lichte code bijdraagt aan snellere Magentoshops.

Hÿva laat ons toe om:

  • Complexiteit terug te dringen en zware Javascript te elimineren, wat bijdraagt aan snellere laadtijden;
  • De user experience positief te beïnvloeden door frictieloze navigatie;
  • De core web vitals standaarden te garanderen, wat leidt tot betere SEO ranking en conversie.

Het Baldwin-effect

Baldwin jaagt niet enkel perfecte PSI scores na, maar we richten onze pijlen vooral op een website dat wérkt.

Dat betekent dat:

  • We de user experience prioriteit geven;
  • Optimale design en funtionaliteiten harmoniseren met een superieure laadtijd
  • De focus gelegd wordt op wat er écht toe doet: engagement, conversies en klanttevredenheid.

Omdat de klanttevredenheid bij ons op nummer één staat, focussen we bij Baldwin voor een onberispelijke klantervaring. Voor minder doen we het niet.

Dit is wat we met onze showcase demoshop bereikten

(let op: voor dit experiment hebben we niet naar SEO-scores gekeken)

Homepage – mobilePage Speed Insights - Homepage Mobile

Homepage – desktop

Page Speed Insights - Homepage Desktop

Product page – mobile

Page Speed Insights - PDP Mobile

Product page – desktop

Page Speed Insights - PDP desktop

Moet je dus kijken naar PSI. Dat vinden wij wel. Moet je er obsessief naar streven zonder meer? Nee. De focus ligt best altijd op de ervaring van de eindgebruiker. En als dat goed zit, zitten de scores automatisch ook goed.

Bekijk het op deze manier: zijn we mensen, of zijn we data? Baldwin bouwt websites voor mensen – en dat is waar je resultaat ligt.

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen