SEO in Magento 2: Wat is er nieuw?

Als je ons een beetje kent, weet je vast al dat wij verzot zijn op Magento. Het is onze missie om bedrijven te helpen bloeien in de digitale wereld en we kunnen er niet trotser op zijn. En nu is die missie nog makkelijker dan ooit dankzij de verbeteringen van Magento: op vlak van technologie, modulariteit, en uitvoering. Omdat een ondernemer zich niet alleen moet afvragen of zijn webshop werkt, bespreken we hier een andere topic: de SEO in Magento 2.

De belangrijkste voordelen van SEO in Magento 2 zijn betere uitvoering en schaalbaarheid. Maar er is meer dan dat. Lees hier over de belangrijkste SEO-features die je kan vinden op Magento 2

Product Schema

Het Product Schema is een code of een tag die wordt toegevoegd aan een pagina om zoekmachines te helpen begrijpen waarover de tekst gaat. Het is ook mogelijk om dit te implementeren op de laatste versie van Magento 1.9, maar dan heb je een third-party extensie nodig of custom development. Op Magento 2 is het schema nu al geïntegreerd voor offer, product, review en AggregateRating. Nog een reden om schema’s te gebruiken: ze helpen je verschijnen als search snippet in zoekmachines.

Google Tag Manager / Google Ads / Google Analytics

Een andere feature die er bovenuit springt is de Universal Analytics, die een waaier aan nieuwe opties bevat om klantengegevens te verzamelen. Google Adwords Conversion geeft keyword suggesties om webshop conversies te helpen groeien. En dankzij Google Tag Manager kan de vraag voor tags gemakkelijk worden geüpdatet op maat.

Social sharing tags

Social sharing tags zijn rechtstreek geïntegreerd in de kern van Magento. Met andere woorden: iedere keer dat jij een product URL deelt op Facebook, wordt de afbeelding en titel vanuit Magento in Facebook getrokken.

Verlanglijstjes en productvergelijkingen

Wat is er nog nieuw op vlak van SEO voor Magento 2? De manier waarop verlanglijstjes en productvergelijkingen worden behandeld. De verlanglijstjes en vergelijkingen zijn nu non-crawlable URL’s (AJAX based).

De productpagina

De productpagina’s van Magento 2 lijken op die van Magento 1. Maar er is een nieuwe optie: “Product Fields Auto-Generation”. Het is nu mogelijk om een mask te plaatsen voor SKU, meta title, meta keywords en meta description.

Label voor productafbeeldingen

In Magento 1 hadden admins een extra extensie nodig om een label toe te voegen aan de afbeeldingen van hun webshop. Nu kunnen de afbeeldingen gemakkelijk gelabeld worden, zonder moeilijkheden of extra extensies.

Gerelateerde producten / Upsells / Cross-sells

Er zijn drie nieuwe soorten van verbeterde productrelaties in Magento 2. Twee van hen verschijnen op dat moment dat gebruikers producten aan het bekijken zijn. De andere verschijnt in het winkelmandje.

  • Gerelateerde producten. Deze feature toont suggesties van andere producten gerelateerd aan het originele product. Als iemand bijvoorbeeld een laptop koopt van jouw webshop, kan je hem ook een hoofdtelefoon aanraden.
  • Cross-sells verschijnen in het winkelmandje. Ze worden gebruikt wanneer er producten zijn in andere categorieën die kunnen gebruikt worden met het gewenste product. Deze functie helpt klanten om producten te kopen waar ze initieel niet aan dachten.
  • Upsells zijn bedoeld om de koper te helpen meer geld uit te geven door een product te kiezen dat duurder is. Jouw klant wil bijvoorbeeld een laptop kopen, dus jij raadt hem of haar andere alternatieven aan die duurder zijn.

Friendly URLs

Friendly URLs zijn een belangrijke factor als het aankomt op de positie van je pagina in zoekmachines. Om unfriendly URLs te vermijden, kunnen webshop admins de URLs gemakkelijk beheren, er is een Search Engine Optimization menu en de mogelijkheid om ‘server URL rewrites’ in te schakelen. Op die manier kan je er zeker van zijn dat jouw links geen gekke symbolen bevatten zoals bijvoorbeeld: “?=sortby, ?p=2”.

Er zijn veel verbeteringen voor SEO op Magento 2 geïmplementeerd om marketinginspanningen te ondersteunen. Als je niet kan beslissen of je jouw Magento webshop wilt upgraden, lees dan hier onze 18 redenen waarom je moet migreren van Magento 1 naar Magento 2.

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen