In deze blogpost bespreken we waarom je met je lokale handelszaak of speciaalzaak online moet gaan. We schrijven deze post omdat we iets opmerkelijks zien in onze recente webshop projecten. We ontdekten een opvallende groei in de conversie ratio voor lokale handelaars. Internetreuzen zoals Amazon blijven groeien, maar ook de kleine, lokale handelaars winnen momentum omdat meer en meer consumenten online producten beginnen te kopen.
Zo goed als iedereen begint online te kopen (ja – jij ook). En consumenten shoppen niet alleen voor electronica en kleding, ook voor de minder voor de hand liggende producten zoals groenten, brood, vlees en vis, ijstaart, bloemen, kunst, wekelijkse boodschappen…
Waarom zou een lokale speciaalzaak online moeten verkopen?
Ongeacht hoe groot of klein je bedrijf is of welke producten je verkoopt – als je iets verkoopt in een fysieke winkel, zou je het ook moeten overwegen om die producten online te verkopen.
Op dit moment zien we dat veel kleine handelaars beginnen te investeren in hun online aanwezigheid. De meeste hebben een ‘Google my Business account‘ waar ze basisinformatie en de openingsuren van hun bedrijf kunnen toevoegen aan Google Maps (dit is echt een must trouwens). Sommigen hebben ook een ‘Facebook Business page‘ om in contact te staan met lokale klanten of een Instagram account om foto’s van hun creaties te delen. Nog anderen investeren in een website met basis info en contact details. Maar bijna geen enkele lokale handelaar of speciaalzaak heeft een webshop.
Klanten willen lokaal winkelen
Google Trends laat een explosieve groei zien van zoektermen die gebaseerd zijn op locatie. Mensen die ‘near me‘ gebruiken in hun zoekopdracht, tonen een sterke intentie om iets in hun buurt te vinden. En het is net die zoekterm die wereldwijd aan een enorme opmars bezig is (zie grafiek).
Volgens een Google rapport uit 2018 is “near me” niet meer uitsluitend een zoekopdracht om een specifieke plek te vinden. Steeds meer zijn mensen op zoek naar een specifiek object, in een specifieke regio, en in een specifieke tijdsperiode. “Near me” zoekopdrachten die samengaan met “can I buy” of “to buy” zijn de voorbije twee jaar met 500% gegroeid.
Direct voordeel voor jouw bedrijf
Efficiënt klanten bedienen
Een andere reden om te starten met een webshop is een efficiëntere bediening van je klanten in de winkel. Patisserie Lietaert is één van onze klanten die vaak bezoekerspieken heeft op bepaalde momenten van de dag. In het weekend kan het erg druk worden in de winkel en mensen houden er niet van om te wachten. Lang wachten is één van de redenen waarom klanten naar een andere bakkerij in de buurt zouden kunnen gaan.
Dankzij de nieuwe webshop zijn de sales van de bakkerij drastisch gegroeid. De klanten kunnen nu online bestellen en betalen en de bestelling ophalen in een aparte rij in de bakkerij waar ze nooit moeten aanschuiven. Dit versnelt het hele proces in de winkel, waardoor de bakkerij meer klanten kan bedienen in dezelfde tijdspanne tijdens de piekuren.
Productie voorspellen
Op sommige dagen zijn er heel veel klanten in de winkel en zijn de producten uitverkocht. De week erna kan het kalmer zijn en heb je gewoon te veel verse producten op overschot die je jammergenoeg moet weggooien. Onze klanten vertelden ons dat een betere voorspelling een belangrijke positieve impact heeft op hun bedrijf. Online en offline pieken hangen samen waardoor je trends op voorhand kan ontdekken en erop kan anticiperen. Als je tegen woensdag weet dat je 50 bestellingen moet klaarzetten op zaterdag, kan je je voorbereiden op een toenemende productvraag.
Betere klantenservice = terugkerende klanten
Dankzij een webshop kunnen je klanten je producten bekijken, de productdetails lezen en je producten kopen 24/7. En als ze een vraag hebben, zorg er dan voor dat ze je via een contactformulier snel en makkelijk kunnen bereiken binnen én buiten de werkuren.
Veel mensen – inclusief mezelf – lezen graag thuis op het gemak de productbeschrijvingen alvorens naar de winkel te rijden om het product effectief aan te kopen. Wanneer klanten de info online kunnen bekijken, neemt het bovendien druk weg bij je team in de winkel omdat klanten minder vragen hebben.
Cross selling en up selling van online producten
Hoe meer data je verzamelt van je webshop bezoekers, hoe makkelijker je te weten komt wat hen interesseert. Als je hun interesse kent, kan je hen makkelijk andere producten presenteren die hen misschien ook aanspreken.
Je kan aan cross selling doen vanuit het winkelmandje door een “vaak samen gekocht” productfeed te koppelen. Op die manier kunnen mensen op het laatste moment nog snel boter, of peper en zout aan hun winkelmandje toevoegen wanneer ze een steak bestellen bij de lokale slager om later die dag op te halen.
Je kan ook aan upselling doen in de vorm van “voeg een extra product toe aan je winkelmandje voor een gratis levering”. Of je kan je klanten overtuigen om meer te kopen met “bestel 9 items om de 10e gratis te krijgen”.
Hoe start je met je eigen online webshop?
Ondertussen ben je waarschijnlijk al overtuigd dat een webshop in het volgende hoofdstuk van je bedrijf past. Maar hoe begin je eraan? Geen zorgen, wij nemen het samen met jou door.
Begin klein
Maak een shortlist van je populairste producten en zet deze in de spotlights. Door je aanbod kleiner te maken, maak je het je webshop bezoekers makkelijker. In het begin zullen ze wat twijfelachtig zijn en als ze te veel keuze hebben, kunnen ze in paniek raken en de webshop verlaten zonder een aankoop te doen. Dus houd het licht en clean, zodat je topproducten de aandacht krijgen die ze verdienen. Later, als je webshop al wat bekender is bij een breder publiek, kan je nieuwe producten introduceren en klanten inspireren om iets nieuws en anders te kopen.
Denk na over je prijzen
Gaan je producten goedkoper zijn online of offline? Of behoud je dezelfde prijs? Moeten je klanten bijbetalen voor levering? Vraag je servicekosten voor pick-up? Boost je online verkoop door een korting aan te bieden wanneer iemand online bestelt (eg. “Koop 3 en krijg 1 gratis”). Je kan ook gratis levering aanbieden wanneer klanten voor een bepaald bedrag aankopen doen. Het is belangrijk om hier goed over na te denken alvorens je webshop te lanceren.
Product fotografie
Zet je producten in de spotlights. Je laat productfotografie het best over aan een professionele product- of voedingsfotograaf. Zij kennen alle trucjes om je producten er extra aantrekkelijk te laten uitzien op je webshop. Als je het budget niet hebt om een fotograaf in te huren, kan je ook aan de slag met onze tips voor fashion- en productfotografie en smartphone fotografie.
Gebruik je huidige datasystemen
Verbind je webshop met je huidige manier van werken en de tools die je nu al gebruikt (ERP, CRM, product database) om de workload te verminderen. Als de online orders verbonden zijn met het ordersysteem dat je al gebruikt, maakt het de job gemakkelijker en vermijd je dubbel werk.
De online bestellingen leveren
Ben je van plan om je producten te laten leveren? Of ga je ze zelf rondbrengen? Of laat de bestellingen ophalen door je klanten op een bepaalde dag en tijdstip dat jou het best uitkomt. Doe onderzoek naar hoe jouw klanten het liefst hun bestelling zouden ontvangen en kijk wat haalbaar is voor jouw zaak.
Digital Marketing plan
Laat iedereen weten dat ze bij jou kunnen winkelen zonder hun comfortabel huis te verlaten op een regenachtige dag (ja, slecht weer boost wel degelijk online verkoop). Een mooie webshop hebben is fijn, maar als er geen verkeer op zit, is het de investering niet waard. Eerst moet je mensen inspireren en informeren over waarom ze jouw producten moeten kopen. Denk eerst na over awareness campagnes, als je te veel focust op verkopen kan je je inkomsten op lange termijn schaden.
Tegenwoordig is het erg makkelijk en goedkoop om je webshop te promoten bij een lokale doelgroep. Zet snel een advertentie op in een straal rondom je winkel of target potentiële klanten wanneer ze actief aan het zoeken zijn op Google.
Als je nog een stapje verder wil gaan, kan je mensen bereiken die bijna hebben geconverteerd: dankzij Facebook en Google advertising kan je gemakkelijk cart abandoners targeten.
We weten dat het niet simpel lijkt om met je eigen online shop te starten. Daarom hebben we enkele behulpzame blogposts geschreven: