In dit artikel delen we een e-commerce strategie waar we bij Baldwin weten dat ze werkt. Dit is gebaseerd op succesvolle e-commerce cases en onze ervaringen. Baldwin heeft er in het verleden ook voor gekozen om zich te specialiseren op webshops. En dit heeft ons geen windeieren gelegd.
Stap 1: Kies een niche en verkoop unieke producten
Het is niet gemakkelijk om niche of unieke producten te vinden maar het kan de manier zijn om succesvol te zijn. We zien dat veel klanten het verleidelijk vinden om zoveel mogelijk producten te gaan aanbieden. Maar wij stellen heel vaak vast dat het beter is om je te focussen op een klein deel van die bepaalde markt maar er dan wel heel diep in te gaan.
In plaats van dus bijvoorbeeld alle mogelijke kledij te verkopen, kan je kiezen om enkel schoenen aan te bieden. En in plaats van alle schoenen online te willen verkopen kan je focussen op enkel maar sportschoenen of enkel maar kinderschoenen. Of op enkel maar sportschoenen voor vrouwen.
Een niche markt definieer je zelf, en je houdt enkel rekening met de behoefte naar een gespecialiseerd aanbod.
Zo kan je een groter aanbod bieden aan je klant in dat segment en op die manier op een betaalbare manier concurreren met de grote spelers die alles aanbieden.
Het houden van voorraad was in de traditionele retail al heel duur, en bij e-commerce is dat niet anders. Kiezen voor een niche kan deze kost binnen de perken houden. Al bestaat de valkuil van te veel stock bij een heel diep assortiment natuurlijk ook. Maar online worden op niche webshops meestal de producten die moeilijker te vinden zijn verkocht. Dus als je het slim speelt, valt dit risico heel goed mee.
Stap 2: Vergroot je expertise
De grote spelers zoals Zalando of Amazon kiezen heel vaak voor een enorm aanbod en proberen zo veel mogelijk producten om te zetten. De schaalgrootte zorgt dan voor de winstgevendheid. (kleine procentjes, grote centjes) Wat dit echter impliceert is dat deze spelers onmogelijk expertise over alle producten kunnen opbouwen, simpelweg omdat het er te veel zijn. De basisinformatie over de producten op dergelijke websites is goed maar eerder beperkt tot het minimum.
Als je je positioneert als specialist kan je je expertise uitspelen en veel meer diepgaande informatie aanbieden.
Bijvoorbeeld video tutorials, blog artikels, handleidingen, reviews van klanten over het product. De expertise aanpak geeft 2 enorme voordelen: veel relevante content genereert bezoekers en die bezoekers zullen je ook vaker als expert aanzien en je hun vertrouwen schenken. En ze komen altijd terug voor dat bepaald product dat ze nodig hebben.
Tot slot
Voor mij verkoopt de ideale webshop 1 product. Ik vind het altijd een goede oefening om je als online winkelier de bedenking te maken, wat als ik maar 1 product zou verkopen online? Welke implicaties zou dit hebben op m’n business. En van daaruit koppel je terug naar je gedachte om zoveel mogelijk producten te verkopen.
Longtailing werkt goed, maar is heel kapitaalintensief. En daardoor niet voor iedereen weggelegd.
Een Zalando draaide onlangs pas voor het eerst winst en Amazon blijft de verliezen maar opstapelen…