Als je eigenaar bent van een bedrijf, moet je Google Tools gebruiken! Ze zijn de sleutel tot digitaal succes. Met deze gids vol afbeeldingen helpen we jou om ze in te stellen als een pro. Mis Google Analytics, Google Tag Manager en Google Ads niet – deze tools zullen uw bedrijf naar een hoger niveau tillen! Laten we er dus induiken en je online aanwezigheid te versterken via Google!
1. Creëer een gratis Google Account
Als je nog geen Google-account hebt, is de allereerste stap om er een aan te maken. Dit wordt het toegangspunt tot al uw Google-producten en -tools.
- Creëer een gratis Google Account
Stappen:
- Ga naar https://accounts.google.com/signup en vul je persoonlijke gegevens in
- Creëer een Gmail adres
- Voeg een recovery e-mailadres en telefoonnummer toe (optioneel) en kies personalisatie-instellingen > Bevestig personalisatie-instellingen en cookies > Accepteer de voorwaarden > Klik “Bevestigen”
Je account is aangemaakt.
2. Creëer jouw Google Analytics Account
Zodra je je Google-account hebt ingesteld, kun je de Analytics-account maken.
Stappen:
- Ga naar https://analytics.google.com/analytics & klik op start measuring
- Account aanmaken: Vul je accountnaam in en selecteer de instellingen voor het delen van accountgegevens
- Property creëren: Vul de gegevens van de property in
- Bedrijfsgegevens: selecteer de sector, bedrijfsgrootte
- Bedrijfsdoelstellingen: selecteer de doelstellingen op basis van je bedrijfsstrategie en klik “Aanmaken”
- Accepteer de algemene voorwaarden
- Gegevensverzameling: kies het platform, voeg de website-URL in & maak de stream aan
Je tracking-ID wordt gegenereerd
2.1. Laat de marketing agency je Google Analytics-account goed configureren
Stappen:
- Klik op Admin
- Ga naar Account access management
- Klik op de blauwe “+ “
- Selecteer “Nieuwe gebruiker”
- Voeg het e-mailadres van je marketing agency in en geef hen beheerderstoegang tot het account
- Machtigingen toevoegen
De uitnodiging is verstuurd
Google Analytics is een krachtig hulpmiddel. Er is maar één verkeerde instelling nodig om je gegevens te corrumperen. Goed dat je samenwerkt met een Google Analytics-gecertificeerd bureau. 😉
3. Creëer je Google Tag Manager account
Stappen:
- Ga naar https://tagmanager.google.com en klik op “Account aanmaken”
- Vul je accountnaam en land in. Stel je container in door de URL in te vullen en de plaats te selecteren waar je hem gaat gebruiken. Voor je e-commercewinkel zal dat web zijn. Klik op “aanmaken”
- Accepteer de servicevoorwaarden van Google Tag Manager
- Uw Google Tag Manager-code wordt gegenereerd. Klik op “OK”
Je account is aangemaakt.
3.1. Laat de marketing agency je Google Tag Manager-account goed configureren
Stappen:
- Klik op Admin
- Klik op User management
- Klik op de blauwe “+”
- Selecteer “Nieuwe gebruiker” & Voeg e-mail toe en selecteer beheerder voor de account machtigingen.
- Selecteer Publiceren voor machtigingen en klik op uitnodigen
De agency ontvangt een uitnodiging om het account te beheren.
4. Creëer een Google Ads Account
Stappen:
- Ga naar https://ads.google.com
- Creëer een Google account
- Vul je bedrijfsnaam in
- Voeg de URL van de website in
- Kies je belangrijkste reclame doel
- Sla de instellingen (voorlopig) over
- Stel je eerste advertentie op (verplichte stap) & klik op volgende
- Selecteer een keywords en klik op volgende
- Selecteer een locatie en klik op volgende
- kies een budget en klik op volgende
- Review de campagne en klik op volgende
- Voeg je betalingsgegevens toe
- Accepteer de voorwaarden en klik op verzenden
Je account is aangemaakt.
4.1. Laat de agency je Google Ads account gebruiken
- Meld je aan via je Google Ads account
- Klik instellingen (tools & settings)
- Klik setup > Toegang en beveiliging
- Klik op de blauwe “+”
- Voer het e-mailadres van je agentschap in & selecteer de rollen die je wilt delen
- Stuur een uitnodiging
Vergeet de Facebook Business assets van je bedrijf niet. Deze moet je regelmatig in de gaten houden! Herinner je de goodies nog: de bedrijfsmanager account, de pagina, de pixel, de catalogus en de advertentieaccount? Laat ze niet door de mazen van het net glippen! Toegang verlenen is ook cruciaal. Dus neem de leiding en zorg dat alles in orde is – je agentschap en medewerkers zullen je dankbaar zijn!