Als je een gelukkige eigenaar bent van een bedrijf, is Google één van de plekken waar je wil (en moet) zijn. Als je digitaal wil gaan, is het noodzakelijk dat je de Google tools van jouw bedrijf opzet. Welke tools, vraag je? Wij raden aan dat je start met Google Analytics, Google Tag Manager en Google Ads. Lees hier hoe je die correct instelt. 

1. Creëer een gratis Google account

Als je nog geen Google account hebt, is de eerste stap één aanmaken. Dat account zal het toegangspunt zijn tot al jouw Google producten en tools.

Stappen: (1) Ga naar https://accounts.google.com/signup & vul het formulier in met jouw voornaam, familienaam, gebruikersnaam, password. (2) Verifieer jouw telefoonnummer. (3) Vervolledig je persoonlijke informatie. (4) Stel je voorkeuren in wat betreft je telefoonnummer. (5) Accepteer de Privacy & Terms en klik op ‘Create Account’. Je account is nu aangemaakt.  

How to create a free Google account

2. Creëer jouw Google Analytics Account

Nu je een Google account hebt, kan je een Analytics Account aanmaken.

Stappen: (1) Ga naar https://analytics.google.com/analytics/ & klik op ‘sign up’. (2) Vul je account naam in, je website naam, website URL, selecteer je de categorie van je industrie, pas je reporting tijdzone aan & klik op ‘Get Tracking ID’. (3) Accepteer Google Analytics Terms of Service. Jouw tracking ID is nu gegenereerd. 

How to create a Google Analytics account

2.1. Geef je Marketing Agency toegang zodat die jouw Google Analytics Account correct kan configureren 

Stappen: (1) Klik op ‘Admin’. (2) Ga naar User Management. (3) Klik op ‘+’. (4) Selecteer ‘Add new users’. (5) Vul het e-mailadres van jouw marketing agency in en geef hen full acces (edit) tot uw account. (6) Klik op ‘Add’. 

Google Analytics is een geweldige tool. Maar het heeft maar één incorrecte set up nodig om verkeerde data te tonen. Gelukkig is Baldwin een Google Analytics gecertifieerd agentschap 😉

Grant access to your Google Analytics account

3. Creëer jouw Google Tag Manager Account

Stappen: (1) Ga naar https://tagmanager.google.com & klik op ‘Create account’. (2) Vul je accountnaam en land in. Stel je container in door een naam in te vullen en de plek te selecteren waar je die wilt gebruiken. Voor een webshop zal dat ‘web’ zijn. Klik op ‘create’. (3) Accepteer de Google Tag Manager Terms of Service Agreement. (4) Jouw Google Tag Manager code is nu gegenereerd. Klik op ‘ok’. 

How to create a Google Tag Manager account

3.1.Geef een Marketing Agency toegang zodat die jouw Google Tag Manager Account correct kan configureren 

Stappen: (1) Ga naar ‘admin’. (2) Klik op User Management. (3) Klik op ‘new’. (4) Voeg het e-mailadres van je agency toe en selecteer ‘admin’ bij de account permissions. Selecteer ‘Publish for Container Permissions’ en klik op ‘Add’. 

Grant access to your Google Tag Manager account

4. Creëer een Google Ads Account

Stappen: (1) Ga naar https://ads.google.com, vul jouw website in en klik op ‘continue’. (2) Vul de gegevens in over jouw budget, doelpubliek, stel je biedingen in en creëer een advertentie. Klik op ‘save’ en ga verder. (3) Vul je betaalgegevens in. 

Create a Google Ads account

4.1. Laat een Marketing Agency jouw Google Ads Account gebruiken 

Stappen: (1) Ga naar ‘Tools’. (2) Account Acces. (3) Klik op ‘+’. (4) Selecteer ‘admin’, vul het e-mailadres van je agency in en klik op ‘send invitation’.

Grant access to your Google Ads account

Door je de tools op deze manier in te stellen, heb je volledige controle over jouw gegevens en heb je de mogelijkheid om zelf te beslissen over de access level die je wil delen met anderen. Afhankelijk van je doelen, zal je volledige of gedeeltelijke toegang moeten verschaffen tot je Google tools.

Vergeet daarnaast niet om de Facebook assets voor je bedrijf op te zetten: je business manager account, de pagina, de pixel, de catalogus & advertising account. Ontdek hier hoe je die opzet en hoe je toegang geeft tot jouw account.

Heb je vragen? Twijfel niet om ons te contacteren of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om nog meer handige tips te ontvangen.

Image webshop

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het project formulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen