Ik heb ondertussen heel wat artikels gelezen over COVID-19 en de crisis die het heeft veroorzaakt. Ik heb gezien hoe bedrijven er mee om proberen te gaan en ik heb net als iedereen het nieuws gevolgd. Eerst het ongeloof en vervolgens de kordate maatregelen. Maatregelen die gepaard gingen met crisiscommunicatie en het real time zoeken van de balans tussen de gezondheid en mensen aan het werk houden in de periode die voor ons ligt.
Bij Baldwin hebben we zeer snel de beslissing genomen om iedereen 100% van thuis te laten werken. We hebben twee afdelingen, één in België en één in Roemenië. Omdat we het gewoon zijn om over de landsgrenzen heen met onze collega’s samen te werken hebben we een uitgebreide set aan tools die we ook nu gemakkelijk kunnen gebruiken om iedereen van thuis uit te laten werken. Het is niet ideaal en ik mis echt het team rondom mezelf, het fysieke contact. Maar ik realiseer me dat we bij de gelukkigen behoren. We zitten in de juiste industrie, we kunnen van thuis verder werken en omdat e-commerce nu de enige bron van inkomsten is van onze klanten hebben we de voorbije weken heel wat werk verzet. We hebben een hele wat lopende projecten en we proberen ook de live klanten zo goed als mogelijk in deze crisis te helpen.
Ik zit nu al 15 jaar in de e-commerce industrie. Dat betekent dat ik getuige was van de evolutie van een ingrijpend verkoopkanaal. In het begin was het zeer moeilijk om bedrijfsleiders te overtuigen om in het e-commerce te investeren. Feedback zoals deze was geen uitzondering; “is het internet niet gewoon een hype”, “onze producten zullen nooit online gekocht worden”, “dat is te moeilijk voor onze producten”, “onze huidige distributeurs zullen kwaad worden”, “onze markt is B2B en we hebben persoonlijk contact nodig om de klant te begeleiden, enzovoort”.
In de tweede golf van webshops had ik mijn pitch aangepast. Ik was meer ervaren en het ging iets vlotter maar ik heb altijd moeite gevoeld om bedrijfsleiders ervan te overtuigen dat het internet niet meer zou verdwijnen en dat uiteindelijk elk mogelijk product online verkocht zou worden.
Ik was geen visionair, Ik kon me niet inbeelden wat dat de ultieme motivator zou zijn en ik zou nooit iets durven uitspreken als “wat als er een wereldwijde pandemie jouw klanten verhinderd om naar jouw winkel te komen. En de enige manier om met hen in contact te komen is via digitale kanalen?” Had ik het maar geweten… Nee, zelfs al had ik het geweten, ik zou het nooit durven zeggen.
Er is al veel gesproken over de link met de Spaanse Griep die honderd jaar geleden de wereld in zijn greep nam. En hoe het gebrek aan maatregelen toen een drama veroorzaakte. Maar daar wil ik hier niet op verder gaan. Ik herinner me een artikel dat ik ooit las over hoe mensen het begin van de eerste wereldoorlog in 1914 ervaarden. Iedereen was er van overtuigd dat het niet lang zou duren. “Enkele maanden oorlog en dan zal ons leven terug normaal worden.We moeten gewoon de vijand verslaan en we zijn klaar. Gewoon enkele maanden. En dan zal alles terug normaal worden.”
En ik kan nu niet anders denken dan: “Wat als deze Corona Crisis wel eens langer zal duren dan enkele weken voor alles terug ‘normaal’ zal worden.”
Ik ben blij met hoe men alles aan het regelen is in België. Wetenschappers hebben aan de alarmbel getrokken en we hebben geluisterd naar hun advies. Voor onze politici was het makkelijk, want ze konden zich verbergen achter de wetenschappelijke uitleg en statistische vooruitzichten. Maarde communicatie van de wetenschappers is aan het veranderen. De eerste aankondiging was thuiswerken tot vijf april. Maar dag per dag zien we hoe we hoe het evolueert. Dat het wel eens tot aan de zomer zou kunnen duren en dat we dit nog gaan voelen tot het einde van het jaar. De massa heeft tijd nodig om dit te verwerken en om te gaan met de nieuwe realiteit. Dat gebeurt best zachtjes en in kleine stappen. Ik begrijp het volledig.
Maar terug naar ‘business’ . Wanneer kunnen we nu terug naar een normale status? Gaat het wel ooit terug normaal worden? In Azië hebben ze al eerder te maken gehad met epidemieën. Het is er heel normaal om er mensen te zien met een mondmasker. Voor de pandemie had iedereen in Europa ook al wel toeristen opgemerkt die door onze historische steden flaneerden met een mondmasker op hun gezicht. Wisten wij veel…
Ik geloof dat we moeten accepteren dat het niet gewoon enkele weken zal duren. Het gaat niet zomaar verdwijnen. Stapsgewijs zullen maatregelen verdwijnen maar dit zal voor altijd deel van ons leven blijven. Zeker tot we een vaccin hebben. Maar het is niet uit te sluiten dat er nieuwe varianten zullen opduiken in de komende jaren. Van zodra je dat accepteert, is het makkelijker als bedrijfsleider de juiste beslissingen te nemen.
Het is een kwestie van tijd voor de mode industrie mondmaskers zal voorstellen die passen bij de rest van jouw look. Het Collect en Go principe zal enkel maar toenemen. Een klant van ons, een echte warme bakker waarvoor we een webshop bouwden vorig jaar had een heel eenvoudige USP voor zijn webshop: “bestel online, haal op zonder te wachten.” Het “zonder te wachten” is nu wel een heel sterk punt om klanten te overtuigen… Producten en diensten moeten te raadplegen zijn op een veilige manier. Dat is wat je wil als bedrijf. Niemand wil het leven van zijn klanten in het gedrang brengen.
Nu is digitaal meer dan ooit het ultieme verkoopkanaal. Dat is iets dat je gewoon zal moeten accepteren. Ik heb veel initiatieven gezien bij collega digitale agentschappen. Mensen bellen met gratis advies, het lanceren van plug and play e-commerce concepten. En de telefoon rinkelt continue. Mensen bellen wel vooral met terugkerende woorden zoals: “goedkoop, dringend, snel, makkelijk, morgen,…”
Mijn advies is nogal recht voor de raap: Stel als bedrijfsleider aan jezelf de juiste vragen en denk eens heel diep na over hoe goed je de switch naar online als bedrijf kan aanpakken.
- Hoe kan ik zorgen voor een veilig verkoopkanaal?
- Hoe zal ik mijn goederen of diensten gaan leveren?
- Hoe snel en goedkoop zal ik effectief mijn producten kunnen leveren?
- Wat voor vragen zal men hebben over mijn producten en diensten?
- Wat zijn de moeilijkheden om jouw producten te configureren?
Hier kan je een uitgebreide lijst met al jouw opstart vragen downloaden
Ik hoop dat dit jou kan inspireren om het beste te maken van deze crisis. En onthoud, heeft “goedkoop, snel, geen tijd, makkelijk, morgen,…” jou ook niet in deze benarde situatie gebracht?
Maarten Deboo, CEO Baldwin