Bakerij Lietaert wou bestellingen op een simpele manier beheren door de wachttijd tijdens de piekmomenten in het weekend te verkleinen, en zo zijn bedrijf te doen groeien. Daarom vroeg bakker Lietaert aan Baldwin om zijn webshop te bouwen en in de kijker te zetten. Na de go-live van de nieuwe webshop had het marketing team één missie: verkeer en conversies doen groeien.

➡️ Laten we eens kijken hoe onze marketing inspanningen succesvol bleken

Awareness campagne (maand 1)

Nadat de webshop was gelanceerd, ontwierpen onze marketeers een awareness campagne om waardevol verkeer op te bouwen en om de (potentiële) klanten te informeren over hoe ze hun voordeel konden halen uit de webshop (nooit meer wachten in de rij!). De advertentie strategie bestond uit twee fases: de eerste was een awareness campagnes op Facebook, de tweede fase was een awareness/consideration campagne op Google Search

Facebook adsFacebook Awareness campaign Lietaert bakery

De strategie voor de Facebook awareness campagne was om eerst een breed audience aan te spreken, om daarna te retargeten op personen die hebben doorgeklikt en de webshop hebben bezocht (remarketing).

We bouwden een campagne die iedereen targette in een straal van 3 km rond de bakkerij. De ads werden alleen getoond van woensdag tot en met vrijdag omdat we merkten dat de meesten in de tweede helft van de week een bestelling plaatsten voor het weekend.

Eens de webshop genoeg bezoekers had, ging de remarketing campagne live. De ads hadden een geautomatiseerde product feed om persoonlijke advertenties te tonen met de producten waarvoor bezoekers interesse toonden tijdens hun vorige bezoek. De conversie waarde en de kost per aankoop van de remarketing campagne waren respectievelijk hoger en lager dan de eerste awareness campagne dankzij de relevantie van de ads en de specifieke targeting.

Google Ads

De focus van de tweede fase van de advertentie strategie lag op Google Search. We wilden een audience bereiken dat actief op zoek was naar een bakkerij of patisserie in de buurt. Daarom maakten we drie campagnes met elk twee of drie ad groups om zeker te zijn dat de ads relevant en kwalitatief zouden zijn. Door de campagnes te optimaliseren en te focussen op 10 km rond de bakkerij, konden we de CPC laag houden en toch een breed publiek bereiken dat op zoek was naar heerlijke taartjes en verse croissants in de buurt.

De marketeers merkten dat er veel werd gezocht naar bakkerijen en bakkersproducten in de buurt. Zoekwoorden zoals ‘bestel donuts’, ‘koop pannenkoeken in bakkerij’ of ‘waar zonnebloempitbrood kopen’ zijn populaire zoekopdrachten. Lietaert is de enige bakkerij in de buurt met een online shop. Dus wanneer iemand zoekt naar een bakkerij of bakkersproduct, vindt die gemakkelijk de webshop van Lietaert dankzij de Search ads.

De populariteit van zoekopdrachten voor dieet producten zoals glutenvrij en koolhydraatarm brood is ook opvallend. Mensen met een specifiek dieet of allergie weten niet altijd waar ze zulke producten kunnen vinden. Door die informatie te voorzien op de webshop, bereikt Lietaert een specifieke groep die op zoek is naar meer product informatie online.

We ontdekten dat slechts enkele bakkerijen in België een eigen webshop hebben. Dit betekent dat de meeste populaire keywords in Google Ads nog steeds beschikbaar zijn aan een lage prijs. Daardoor verschenen de ads van Lietaert consistent op de eerste plaats in de zoekresultaten, zonder veel geld uit te geven. Lokale handelaars winnen momentum in de online shopping wereld. We geloven oprecht dat lokale handelaars veel kunnen profiteren van online aanwezigheid. Lees hier waarom.

Eens de campagnes live gingen, groeide het verkeer met 363% en het aantal transacties met 327%. Het hoofddoel van de campagnes was om waardevol verkeer op te bouwen – we kunnen dus met trots zeggen dat de advertenties een succes waren!

Traffic Lietaert
Traffic growth thanks to the awareness campaign

Na de awareness campagne (maand 2)

De awareness campagne was voltooid na één maand. Hoewel het verkeer een beetje terugviel, bleef het aantal bezoekers stabiel en waardevoller dan ooit. Het hoge percentage van terugkerende bezoekers (22%) en de hoge e-commerce ratio (18,7%) betekent dat we het juiste publiek hebben bereikt.

➡️ Terugkerende bezoekers zijn waardevolle klanten, zoals de buitengewone e-commerce ratio bewijst. Ze kosten niks en converteren goed omdat ze de shop vertrouwen en tevreden zijn met de ervaring. Dat maakte deze awareness campagne zo’n succes.

Na de succesvolle campagne, zullen we nieuwe audiences blijven uittesten om de webshop nog meer te helpen groeien.

Vragen over awareness campagnes of online marketing? Je kan ons team bereiken via de contact pagina, of de chatbot rechtsonder.

webshop ontwerp en ontwikkeling bij Baldwin in gent

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen