Is Amazon een winkel platform? Is het een advertentie platform? Of is het een experiment dat gegevens verzamelt? Is het een tussenvorm die gewoon bedoeld is als potentiële bron van inkomsten? Het wordt moeilijk om te zeggen. Amazon, zoals de meesten het kennen, is alles behalve een advertentieplatform. Maar dat is snel aan het veranderen nu Amazon Ads een steeds groter aandeel beheert in de online advertentie-industrie. Wat we zeker weten is dat Amazon advertenties een blijver zijn!
Amazon advertenties vs. Het tot-nu-toe-onverslaanbare duo Google & Facebook
Amazon haalt het gros van haar inkomsten nog steeds uit haar online e-commerce platform en uit de cloud-diensten die het aanbiedt. Niettemin laat de tech reus de laatste tijd doorschemeren dat het haar advertentiebusiness wil uitbreiden. Kort gezegd wil Amazon advertenties verkopen en vertonen op haar eigen netwerk (op Amazon Marketplace en haar extra services zoals de Kindle en Fire toestellen).
Als je een beetje bekend bent met wat er zoal gebeurt in de e-commerce, weet je waarschijnlijk al dat Amazon zich klaarmaakt om de advertentie-wereld te veroveren.
Sommige merken zijn al bezig meer dan 50% van hun budget over te zetten van Google of Facebook naar Amazon. Op dit moment komt het grootste deel van Amazons nettoverkoop inderdaad nog steeds van haar online winkelplatform. Maar dankzij het steeds groeiende aandeel in de online advertentie-industrie, beginnen Amazon advertenties een steeds grotere bron van inkomsten te worden voor de Amazon officials.
Brian Olsavsky, Amazons CFO, noemde hun advertentie-business een opkomende ster die impact begint te krijgen op Amazons brutowinst.
Bovendien verklaart de State of Digital Advertising 2018 report van Marin Software dat 33% van de digitale adverteerders de opkomst van Amazon ziet als dé industrie-trend die de meeste invloed zal hebben op hun business.
In september 2018 kondigde Amazon enkele veranderingen aan die het proces om verkeer te kopen moeten vergemakkelijken. Zo ontstond het overkoepelend merk Amazon Advertising: advertentieverkoop en -rapporten zijn vanaf nu te vinden onder één enkele merknaam.
De plek van Amazon in customer journeys
Op internationaal niveau is het duidelijk dat de meeste shopping journeys starten op Google of op Amazon. Google heeft de mogelijkheid om elk signaal of gedrag van koopintentie op te vangen en die gegevens door te sturen naar zijn advertentie-tools. Het voordeel van Amazon is dan weer het feit dat het veel verder in de funnel opereert dan Google of Facebook ooit zullen kunnen, omdat Amazon veel growth-hacking mogelijkheden biedt aan zowel ondernemers als online adverteerders.
Adverteren op Amazon is een aantrekkelijk alternatief voor Google of Facebook omdat ze gegevens op een meer georganiseerde manier toont. Voor advertentie klanten betekent dit meer doelgerichte advertenties.
En aangezien Amazon altijd overzicht en controle heeft over alle producten en content die aanwezig zijn op het e-commerce platform, moeten adverteerders niet meer vrezen dat hun advertenties worden getoond op een ongeschikte website of naast controversiële content.
We kunnen dus concluderen dat ondernemers de eindeloze eisen van Amazon-klanten niet langer kunnen negeren. Amazon is al gestart met de eerste verkoop op Marketplace en met advertenties op het hele netwerk. Ze biedt bovendien grote voordelen in vergelijking met Google of Facebook aan adverteerders die voor het eerst adverteren (zoals een krediet van $50 aan gratis clicks).
Google is de strijd aangegaan met Amazon door te investeren in tools die online winkelen moeten vergemakkelijken. Google Shopping, een directe concurrent van Amazon Marketplace, is een product-zoekmachine wiens doel het is om mensen te helpen bij online winkelen. Wist je dat Amazon trouwens vroeger een klant van Google was, maar sinds maart 2018 tijdelijk gestopt is met de aankoop van Google Shopping ads?
Het ecosysteem van Amazon advertenties
Je kan je afvragen: hoe kunnen adverteerders profiteren van het wereldwijde bereik en de sterke kopers intenties op het Amazon-platform?
Tot voor kort waren de belangrijkste indicatoren die klanten hielpen bij hun aankoopbeslissing prijs en reviews. Nu geeft Amazon Advertising echter steeds meer voorrang aan gesponsorde producten in de zoekresultaten. Ze maken er voortdurend werk van om er zeker van te zijn dat hun meest betalende klanten zich bovenaan de lijst van zoekresultaten bevinden.
Het gevolg: gebruikers zien vaak alleen maar een subtiel verschil tussen de gesponsorde producten en de organische resultaten. Dat verschil is subtieler dan je zou denken.
Laten we de tools van Amazon advertenties eens van dichterbij bekijken.
Gesponsorde Brands en Producten
Gesponsorde brands en gesponsorde producten (voorheen bekend als Headline Search Ads) bieden adverteerders de mogelijkheid om hun producten of merken te promoten om het nog gemakkelijker te maken voor klanten om items te ontdekken en te kopen op Amazon. Deze Amazon advertenties laten merken toe om Amazon-klanten te bereiken op het moment dat ze naar producten zoeken. De advertenties verschijnen op de pagina’s van zoekresultaten en van relevante producten, die leiden klanten naar hun specifieke productpagina of naar de Store.

De advertenties bieden ook een brede waaier aan mogelijkheden om de zichtbaarheid van een merk te vergroten op Amazon Marketplace, om de verkoop van complementaire producten te vergroten en om de positie van een merk te beschermen door alle beschikbare of gewenste plek te vullen met gesponsorde product- en merk advertenties. Deze advertenties zien er net uit als organische resultaten, je kan de advertenties enkel herkennen aan hun markering (“sponsored”).
Net zoals bij Google:
- worden de advertenties geactiveerd wanneer iemand de zoekbalk gebruikt
- wordt een advertentie geactiveerd dankzij keyword matching tussen wat de gebruiker zoekt en wat een adverteerder heeft opgegeven als keyword voor een merk of product.
- kunnen adverteerders verschillende match types gebruiken voor hun keywords om het gewenste doelpubliek te bereiken, en negatieve keywords om ongewenst verkeer uit te sluiten.

Product Display Advertenties
Display advertenties zijn handig om een relevant doelpubliek te bereiken op Amazon en websites en apps van derden. Dat is mogelijk dankzij aanpasbare brand- of e-commerce-advertenties, en dankzij concrete inzichten die adverteerders kunnen helpen om hun advertenties te optimaliseren met het oog op hun eigen doelstellingen.
Product Display Advertenties zijn ook beschikbaar voor adverteerders die producten verkopen op Amazon en gebruikers willen leiden naar hun eigen productpagina’s.
Deze advertenties zijn gelijkaardig aan gesponsorde productadvertenties, maar bieden meer variatie aan wat betreft grootte en formaat.
Een belangrijk punt is dat adverteerders geen Amazon-leverancier hoeven te zijn om display-advertenties te kopen. Advertenties kunnen ook doorlinken naar de site van de adverteerder.
Video advertenties
Video advertenties zijn perfect om het verhaal rond een merk te vertellen en klanten te engageren via vertrouwde kanalen zoals Amazon en IMDb, op exclusieve Amazon-apparaten zoals Fire TV of Fire tablets, en op websites en apps van derden.
Stores
Stores laat verkopers toe om een eigen website te maken op Amazon, met een eigen merk-URL. Zoals Amazon zegt, zijn Stores aangepaste multipagina-winkelbestemmingen voor individuele merken waarop klanten hun brand story en productaanbod kunnen presenteren. Het voordeel van Store ligt in het feit dat website-ervaring geen vereiste is en dat het volledig gratis te gebruiken is.
Amazon rapportage
Hun measurement oplossingen, waaronder campagnerapportage, retail inzichten en rapportage door derden, helpen bedrijven de invloed van advertising op het gedrag van klanten te begrijpen, of ze nu op Amazon of op sites en apps van derden verschijnen. Daardoor kunnen ze hun marketingstrategieën zo optimaliseren dat ze de gewenste resultaten bereiken.
Onlangs heeft de tech reus aangekondigd dat het een op pixels gebaseerde oplossing zal introduceren om conversies op Amazon-platforms bij te houden. Daarnaast biedt Amazon alle standaard statistieken aan die Google en Facebook ook gebruiken in hun rapportage.
Samengevat
Amazon gaat duidelijk in de juiste richting. Op dit moment is er geen enkel ander e-commerce bedrijf met zo’n prominente marktaanwezigheid en zo’n grote invloed op shopping journeys. Bovendien bieden ze ook unieke advertentiemogelijkheden aan merken om hun producten te presenteren. De markt breidt zich steeds meer uit, en toont nog geen teken van vertraging. De wereld van Amazon Advertising zal ongetwijfeld nog veranderen en is dus iets om nauwlettend te volgen.