Click and Collect is de perfecte verkoopoptie voor lokale winkels

Klinken deze verhalen van klanten je bekend in de oren?

De zon schijnt en ik werk in mijn moestuin, maar ik heb wat extra benodigdheden nodig om het werk af te maken. De winkels zijn gesloten en de artikelen die ik moet bestellen, kosten €70 aan verzendkosten. Er is ook geen klik-en-ophaaloptie beschikbaar…

Onze apothekers sturen een e-mail met de mededeling dat de mondmaskers weer op voorraad zijn. Ik wil ze zo snel mogelijk ophalen…

Ik mis de frietjes van ons afhaalrestaurant op vrijdagavond. Ik weet precies wat ik wil bestellen maar ik wil niet in de rij staan in deze tijden van sociale afstandelijkheid…

Mijn favoriete spijkerbroek is aan vervanging toe. Ik weet dat ik hetzelfde model wil van hetzelfde merk. Ik hoef hem niet te passen en ik wil hem in de plaatselijke modezaak kopen…

Snel en veilig afhalen bij je lokale winkels is nu meer dan ooit een waardevol punt.

Maar het kan ook anders…

Oh nee! Gisteren merkte ik dat mijn versgemalen koffie bijna op was en dat het alleen genoeg zou zijn voor mijn eerste kopje de volgende ochtend.
Gelukkig hebben we internet! Ik pak mijn laptop en bestel een nieuw pak van mijn favoriete koffie bij mijn lokale koffieshop. In plaats van verzending kies ik voor de ‘Click and Collect’ optie. Vandaag kon ik dus naar de winkel lopen en mijn bestelling ophalen tijdens het tijdslot dat ik had gekozen. Het was snel besteld, gemakkelijk online te betalen, geen wachtrij voor de winkel en ik ontving het pakket volledig in overeenstemming met de veiligheidseisen voor sociale afstand. ☕

Click and Collect voor lokale winkels

Helaas kan ik niet veel online bestellingen plaatsen bij de plaatselijke winkels die ik vaak bezoek. De meeste hebben geen website en moet ik op zoek naar alternatieven. Maar er zijn niet veel lokale alternatieven te vinden.
Online bestellingen groeien de laatste jaren, maar het marktaandeel is nog niet groot genoeg. Vooral de kleinere lokale winkels lopen ver achter…

Een groot deel van de bevolking leert nu het plezier van online winkelen kennen. En na de lockdown-maatregelen zullen ze vaker online alternatieven blijven zoeken om een trip naar de lokale winkels te vermijden.

Het click & collect concept bestaat al een tijdje. Maar helaas hebben we het nog niet veel gebruikt zien worden door winkels die zich richten op hun lokale publiek. Click and collect kan een win-winsituatie zijn voor de winkels en hun klanten. De klant betaalt je vooraf en je weet precies wanneer klanten hun aankoop komen ophalen. En voor de klant is het prettig om online te bestellen en te betalen, en ze weten dat de reis naar de winkel snel en gemakkelijk zal zijn omdat de aankoop klaarligt om opgehaald te worden zodra ze je winkel binnenstappen.

Onlangs ontwikkelden we voor de biologische supermarkt BE O Versmarkt een nieuwe webshop met een click en collect functionaliteit. Hun klanten kunnen eenvoudig de producten selecteren die ze willen kopen en deze ophalen tijdens een van de beschikbare tijdslots. De klanten hoeven niet te wachten tot ze in de winkel zijn en kunnen snel naar huis met hun verse BIO-producten. Vandaag de dag is dit een waardevolle service voor hun klanten.

BE O Versmarkt - Klik en haal af voor lokale handelaars

Ook na de crisis zullen mensen nog steeds gebruik willen maken van deze service omdat de voordelen heel duidelijk zijn: als consument weet je dat je producten op voorraad zijn en dat je ze snel kunt ophalen. En als je toch iets vergeet in je online winkelwagentje te leggen, kun je nog altijd naar de fysieke winkel gaan om dat specifieke artikel te kopen. Een ‘click and collect’-service blijft een waardevolle aanwinst voor food- en non-foodwinkels.

Veel winkels zijn gedwongen hun deuren tijdelijk te sluiten omdat ze geen essentiële producten verkopen. Ze kunnen hun klanten echter nog steeds van dienst zijn als ze hun producten per post kunnen afleveren of door een klik-en-ophaaloptie aan te bieden op hun webshop. Producten ophalen bij een lokale winkel was altijd een optie tijdens de Corona lockdown-metingen in alle Europese landen.

Als bedrijfsleider moet je jezelf de juiste vragen stellen. Bedenk hoe u de overstap naar online voor uw bedrijf kunt aanpakken.

  • Hoe kan ik mijn klanten een veilige online winkel bieden?
  • Wat voor vragen zullen klanten hebben over mijn producten en diensten?
  • Kan ik al mijn producten in een online shop plaatsen?
  • Kan ik mijn producten leveren met een pakketverzending of via de post?
  • Hoe organiseer ik een goede click & collect flow in mijn winkel?
New food webshop for bakery Lietaert - click and collect functionality

In dit voorbeeld van Patisserie Lietaert plaatsten we de humoristische en bekende lokale bakker in het middelpunt van de aandacht van zijn online shop. Je kunt alle producten online bestellen en ervoor kiezen om ze af te halen in zijn winkel. Het leverde hem voor de Corona-crisis al veel voordelen op, omdat hij op zijn drukke dagen al meer klanten kon bedienen dan normaal en het helpt hem om nauwkeurig te voorspellen welke producten hij voor de volgende werkdag moet klaarzetten.

Ook onze klant Surprice, die al 10 jaar authentieke ijscreaties maakt, zag veel voordelen van de click & collect optie op zijn webshop. De normale B2B bestellingen vanuit restaurants daalden naar 0. Maar gelukkig kan hij zijn ijstaarten en creaties nog steeds verkopen via zijn kanaal van professionele bakkerijen die dienst doen als afhaalpunt in heel België. Eindklanten kunnen dus online bestellen, kiezen voor click & collect en de bestelling ophalen bij hun lokale bakker.

Met al deze succesvolle voorbeelden kunnen we alleen maar concluderen dat click & collect een blijvertje is.

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen