De Covid-19 pandemie heeft er voor gezorgd dat een groot percentage van de consumenten thuis vast zit. De meeste winkels zijn verplicht gesloten en consumenten hebben haast geen andere optie dan online op zoek te gaan naar een online aanbieder van dat nieuwe product dat ze willen aankopen. En zelfs wanneer de fysieke winkels weer zullen opgaan gaan mensen niet meteen de deur platlopen uit schrik van een nieuwe golf aan besmettingen. De meeste mensen zullen nog een hele tijd wantrouwig zijn en zullen hierdoor fysiek winkelruimtes nog een hele tijd mijden.
Online producten kopen is geen nieuw concept voor de meeste van ons. Maar absoluut alles online kopen is wel nieuw voor de meeste mensen. De grote massa gaat nog steeds het liefst naar een fysieke winkel voor een groot deel van de aankopen omdat ze willen zien en voelen wat ze kopen. Ze willen zelf hun groenten uitkiezen, die nieuwe smartphone vasthouden, de stof van een jurk voelen, nieuwe schoenen passen, de echte kleur van een zetel bekijken en het comfort ervaren van die nieuwe auto – vooraleer ze overgaan tot een effectieve aankoop.
Een pandemie dwingt mensen online te kopen
Maar dit verandert snel voor alle hierboven vermelde categorieën wanneer een webwinkel de “aanraak en aanvoelen” ervaring kan vertalen naar een online platform. Een webwinkel ervaring die zo veel vertrouwen inboezemd dat de consument een product wil kopen zonder het effectief echt aan te raken en te zien.
Het is inderdaad zo dat we momenteel nog niet geneigd zijn om onze boodschappen online te doen omdat we echt wel willen voelen hoe rijp die avocado wel is. Maar er zijn al een heel aantal mensen die niets meer geven om die fysieke aanvoelen en zij vertrouwen webwinkels nu al blindelings op de kwaliteitsgarantie van die webwinkels.
Nu we door deze moeilijke periode gaan zullen meer mensen dan ooit in aanraking komen met de online versie van hun anders traditionele winkelervaring. En we zijn er zeker van dat ze de voordelen van online winkelen gaan ontdekken en dus trouw gaan blijven aan deze webwinkel ervaringen in de toekomst.

Hoe reageer je op die online shift nu het best als bedrijf
Als je nog niet van plan was om een webwinkel te beginnen, dan is nu het moment aangebroken om actie te ondernemen. Alle bedrijven hebben er baat bij om non-stop open te zijn, zeker tijdens een crisis zoals we momenteel meemaken. Als je jouw diensten en producten ook online kan aanbieden zal het makkelijker zijn om later terug te connecteren met je klanten eens ze terug het huis uit durven. Ze zullen je dankbaar zijn dat ze nog altijd op jou kunnen rekenen tijdens moeilijke tijden. Maar als ze een makkelijkere manier vinden om een gelijkaardige dienst of product te gebruiken of aan te kopen bij een concurrent, dan gaat het extra moeilijk worden om ze ooit nog te overhalen om terug met jou zaken te doen.
Een heel aantal bestaande webwinkels heeft de flexibiliteit om hun webwinkel diensten zo aan te passen dat mensen nu hun aangekochte producten makkelijk en snel kunnen ophalen bij de fysieke winkellocaties. We hebben voorbeelden gezien van kleinhandels, groentewinkels en koffiebars die hun winkels toch open kunnen houden terwijl het personeel kan blijven werken terwijl ze de social distance regels respecteren. Maar deze winkels konden dit nooit zo snel implementeren als ze niet al een bestaande webwinkel hadden waar klanten veilig online kunnen betalen en een ophaal tijd kunnen inplannen.
Dus NU is het echt wel tijd om je als bedrijf te wapenen voor wat er komen zal na deze Covid-19 crisis.
Maar ook het moment om te anticiperen op de volgende keer dat dit zou kunnen gebeuren.
Neem zeker ook een kijkje naar ons blog artikel over E-commerce in het bedrijfsjaar 0 NC (Na Corona)
Timothy De Ridder, Marketing Manager