De online zoektocht van de consument

De zoektrends van consumenten zijn al een tijdje aan het veranderen. Sommige aankopen gebeuren nog steeds in een impuls, maar meestal is er toch een beetje onderzoek aan vooraf gegaan voor men echt beslist om iets aan te kopen. Meer en meer gebeuren zoekopdrachten via de smartphone wanneer men onderweg is. Het interessante is dat meestal, wanneer men onderzoek uitvoert over een product of service, men absoluut nog niet zeker is van welk merk ze het product willen aankopen.

De micro-momenten voor de aankoop

Micro-momenten zijn een kritiek aanrakingspunt met de hedendaagse customer journey. Elke keer wanneer iemand zijn smartphone gebruikt is er een opportuniteit om hen aan te spreken. Consumenten zijn vandaag steeds onderweg en ze maken beslissingen over de merken waar ze zaken mee willen doen in een fractie van een seconde.

Google search for inspiration

 

Of het nu iemand is die naar een nieuwe laptop zoekt of een jong koppel dat droomt over de verbouwing van hun keuken, het is zeer aannemelijk dat ze hun onderzoek gaan beginnen via Google search. De meeste mensen zijn niet echt trouw aan een merk wanneer ze hun zoektocht starten. Ze zoeken eerst naar inspiratie om later over te gaan naar een beslissing gebaseerd op factoren zoals prijs, persoonlijke voorkeur, product beoordelingen, en beschikbaarheid.

Een potentiële klant aanspreken op het moment dat deze zich nog in de inspiratie fase bevind is dé eerste kans voor marketeers om hen inspirerende informatie aan te leveren over hun producten (en het merk).

Google refereert naar dit stadium als het I-need-some-ideas-moment, en dat is het moment voor merken om hen aan te spreken en te beïnvloeden met inspirerende ideeën en informatie.

InfographicImage google_search_info.nl_-3


Wees zeker dat je overwogen wordt

Als je zeker wil zijn dat je behoort tot de topmerken van het onderzoekslijstje, dan moet je aanwezig zijn in de zoekresultaten wanneer men zoekt naar jouw producten en je merk, maar ook wanneer men zoekt naar termen die gerelateerd zijn met de producten in je portfolio. Veertig percent van de aankoop zoekacties op Google zijn voor brede zoekqueries zoals “slaapkamer meubel” of “sport kledij vrouwen”. Daarom, als je bijvoorbeeld een brede waaier aan sofa’s verkoopt, moet je aanwezig zijn in de zoekresultaten wanneer men zoekt naar “slaapbank”, “zitbank”, “zetel”, “zitmeubel”, “fauteuil”, “hoeksalon”, “relaxzetel”, en “sofa’s”.

Heb je vragen in verband met Search Engine Optimisation (SEO)? Wij kunnen helpen! Baldwin is een e-commerce en digitale marketing bureau. Gebaseerd in Gent en Cluj- Napoca (Roemenië), helpen we klanten vanaf strategie & design tot ontwikkeling & beheer van hun webshop.

Image webshop

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het project formulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen