Studio Clement, vroeger bekend als Clement Pharma Concepts, is een Belgisch familiebedrijf dat naam maakte in de binnenhuisinrichting van apotheken. Hun 3 generaties lange expertise maakt hen een gevestigde waarde binnen de apotheek wereld. Deze expertise willen ze uitspelen in andere markten. Daarom besloot Studio Clement om zich niet langer alleen te richten op apotheken en kiezen daarom om hun bedrijf uit te breiden. Studio Clement richt zich momenteel op 3 nieuwe sectoren: medische praktijken, winkels en kantoren. Deze uitbreiding vroeg natuurlijk om een stevige rebranding en een nieuwe, aantrekkelijke website. Beide uitdagingen nam het Baldwin team graag op zich!

Rebranding Studio Clement
Met hun nieuwe focus op andere industrieën was het tijd om afscheid te nemen van Clement Pharma Concepts. Studio Clement is echter een perfecte nieuwe merknaam. Het doet de familienaam nog steeds eer aan, maar beperkt zich niet tot de farmaceutische doelgroep. Omdat dit een soort nieuwe start was, kreeg Studio Clement ook een nieuw logo en een compleet merkontwerp. Het effen blauw straalt professionaliteit en vertrouwen uit, terwijl het felle groen een speels tintje toevoegt. Voor het logo hielden we het eenvoudig en stijlvol. De fijne lijnen en afgeronde afwerking geven het logo een high-end gevoel, wat perfect past bij de rest van Studio Clement’s nieuwe merk.
Een rebranding is één ding – je merk in een nieuwe markt zetten is iets anders. We richtten onze pijlen eerst op de bestaande klantenkring. Onze boodschap was simpel: Studio Clement richt zich nog steeds op de interieurwensen van je apotheek, maar ze bieden hun diensten nu ook aan andere sectoren aan. We kozen voor een e-mailingcampagne en een combinatie van Google Display en Google Search advertenties. De nieuwe branding zag ook het licht op een farmaceutische beurs.
Twee fasen van (digitale) marketing
Zoals hierboven vermeld, hebben we ons eerst gericht op hun huidige doelgroep. De huidige klanten kunnen nog steeds rekenen op Studio Clementom aan hun behoeften te voldoen. Fase 2 is nu aan de gang, waarin we ons zullen richten op de nieuwe markten. Onze eerste prioriteit is retail: showroom en winkelinterieur. We beginnen met een brede zoekcampagne die we willen finetunen zodra we meer inzicht krijgen in ons publiek. Vanaf dat moment zullen we verschillende campagnes opzetten op basis van winkeltype en aanvullende diensten.
Naast retail kijken we ook naar medische praktijken. Onze aanpak bestaat uit zowel display marketing als direct marketing. Ook voor deze doelgroep zal het uitzenden van experts een grote rol spelen, evenals mogelijke gastcolleges op medische scholen om het belang van een gastvrij interieur waar de patiënten zich veilig kunnen voelen te benadrukken. Dit is echter een project op de lange termijn, dus de details moeten nog worden geschetst.
WordPress site met WooCommerce plugin
De nieuwe website van Studio Clement is een echte blikvanger. Of je nu de lichte of donkere modus gebruikt, het is een visueel aantrekkelijke ervaring met verschillende elementen die je aandacht trekken. Onze animaties zijn zorgvuldig geplaatst naast informatieve tekstblokken. De geanimeerde elementen trekken de aandacht van de bezoeker naar de kern van Studio Clement en markeren call-to-actions. Ze zijn zowel esthetisch als functioneel.
Naast een intuïtief ontwerp zorgden we met behulp van de WooCommerce plugin voor hun webshop. Hun huidige productassortiment is nog bescheiden, daarom promoten we de verkoop niet actief via digitale marketing. Het is echter een toekomstige optie om hun assortiment uit te breiden als extra service bovenop wat ze nu al aanbieden.
Voordat het nieuwe platform live ging, hebben we ervoor gezorgd dat we bijhouden hoe gebruikers het gebruiken. We hebben het Google Analytics-account en het Tag Manager-account geconfigureerd. We investeren nu volledig in de groei van Studio Clement’s merk in de nieuwe markten. Dit vertaalt zich grofweg in het constant monitoren en optimaliseren van onze inspanningen, zowel online als offline. Dit geldt ook voor de website, die we zullen finetunen om zoveel mogelijk leads te genereren.