Weba is al 30 jaar een klinkende naam in de Belgische meubelsector. Eigenzinnig, en rebels in hun reclame. Daar voelen we bij Baldwin wel iets voor. Toen Weba in juni 2016 bij Baldwin kwam aankloppen, namen we het project graag aan. Een uitdaging, want de nieuwe versie van Magento 2 kende toen nog flink wat kinderziektes. Maar net geen negen maanden later zag de nieuwe webshop van Weba het levenslicht, meteen de eerste grote Magento 2 webshop in België.

Webshop:www.weba.be

Image portfolio_weba_2

 

Het voortraject

Aan de bouw van de webshop ging een uitgebreid vooronderzoek vooraf. Tijdens een eerste kennismaking peilde het marketing team naar wat Weba zo’n sterk merk maakt en welke doelen het Weba management met de webshop voor ogen had. Het online concept kreeg vorm: Weba staat voor een rechttoe-rechtaan aanpak, die steunt op een kwaliteitsvol gamma aan een scherpe prijs, een sterke logistieke organisatie, en de herkenbaarheid van mascotte Arsène Weba.

Het assortiment van Weba is gericht op een breed publiek: een brede mix van meubelstijlen wordt door elkaar aangeboden. Het lifestyle aspect wordt daarin niet uitgespeeld. Het product staat centraal, in de toonzalen én op de webshop. ‘Persona’s’ – fictieve modelklanten van Weba – bleken een goed startpunt om de diverse doelgroepen en hun noden te begrijpen.

In een volgende stap doken onze marketeers in de cijfers: de briefing werd afgetoetst aan de realiteit in een grondige analyse van de bestaande webshopdata en beschikbare cijfers over de online meubelmarkt. Stap voor stap tekenden we de “customer journey” uit – de weg die een klant aflegt van een eerste idee naar een aankoop – :

  • Wie koopt meubelen online?
  • Via welk kanaal gaan potentiële klanten op zoek?
  • Welke hindernissen ondervinden ze bij hun online meubelaankoop?
  • Welke rol speelt online aanwezigheid in de fysieke winkelverkoop van multichannel meubelwinkels?

Het resultaat van dit onderzoek: een SWOT-analyse die de risico’s en opportuniteiten van Weba online op een rijtje zet en een basis zou vormen voor een eerste wireframe, een blauwdruk van de voornaamste webshoppagina’s.

Het designproces

Ontwerp

Na enkele wireframerondes werd de structuur vastgelegd in een concreet ontwerp, gebaseerd op de bestaande huisstijl van Weba met de iconische illustraties van cartoonist Marec. Speciaal voor de webshop maakte Marec nog enkele nieuwe tekeningen. De aanwezigheid van Arsène en co versterkt de herkenbaarheid van de webshop en onderscheidt ze van de concurrentie.

Weba wireframes
Weba design

Navigatie

Het gamma van Weba telt een 8.000-tal producten. Dat maakt een gebruiksvriendelijke navigatie een uitdaging. Het aantal subcategorieën en filtermogelijkheden werd sterk uitgebreid. Er werd rekening gehouden met de behoeften van bezoekers in elke stap van hun aankoopproces:

  • Via een breed uitklapmenu navigeren bezoekers die weten wat ze zoeken meteen naar de juiste pagina.
  • Via tegels op de productoverzichtspagina’s kunnen bezoekers die nog twijfelen hun keuze stapsgewijs verfijnen.

Op de detailpagina van elk product krijgen potentiële klanten suggesties voorgesteld die ook interessant kunnen zijn bij het product dat ze bekijken, en een overzicht van de producten binnen eenzelfde familie. Op deze manier kan een klant binnen zijn persoonlijke smaak moeiteloos verder browsen door het gamma.

weba menu 2
weba menu 1

Responsive design

De webshop is uiteraard mobiel volledig consulteerbaar. En dat is nodig, want de voorbije jaren nam het aantal smartphonebezoeken op de Weba webshop sterk toe. Op de mobiele versie van de nieuwe webshop wordt alle content compacter gemaakt en worden productfoto’s kleiner weergegeven. Daardoor blijft het geheel op een klein scherm toch overzichtelijk en blijft de shopervaring op een smartphone of tablet comfortabel.

Development

Hosting

Voor de hosting van hun nieuwe webshop koos Weba voor een samenwerking met Combell. Combell beschikt over een uitgebreide ervaring met Magento en is daarnaast expert in de opzet van load balanced systemen. Een load balanced systeem verdeelt alle digitale processen over meerdere servers. Zo kan de webshop tijdens piekmomenten tot 15.000 bezoekers per minuut aan. Dat is nodig, want nationale tv-campagnes lokken regelmatig hoge aantallen bezoekers naar de webshop.

Stress testing

Sizing Servers stelde het ware potentieel van de webshop op de proef via stress testing: de maximumcapaciteit van de webshop werd in de aanloop naar de lancering meerdere keren getest en bijgestuurd door aanpassingen aan onze scripts en de serveromgeving.

Synchronisatie met het ERP-systeem

Voor een nationaal bekende meubelzaak als Weba is het natuurlijk van cruciaal belang om alle logistieke elementen tussen de webshop en fysieke winkels op elkaar af te stemmen. Voor hun kassa- en warehousing processen gebruikt Weba al jaren de software van Asci. Samen met het Asci team zorgde Baldwin voor een naadloze integratie van beide systemen, en daar kwam flink wat maatwerk door onze developers bij kijken.

Stockbeheer

Wanneer iemand een order plaatst op de webshop, wordt dat meteen aangemaakt en verwerkt in de Asci software. De voorraadinformatie van de producten en de orders uit Asci worden meerdere malen per dag gesynchroniseerd met Magento. Daarnaast wordt de beschikbaarheid van een product op meerdere cruciale plaatsen in real-time nogmaals gecontroleerd: in het winkelmandje, op de productpagina’s en in het check-out proces. Zo vermijden we dat een product gekocht kan worden op de webshop als het net uitverkocht raakte in één van de fysieke winkels. Die real-time voorraad check was nog niet beschikbaar in Magento, en werd volledig op maat ontwikkeld door de Baldwin developers, in samenwerking met het Asci team.

Verzendmethode

De verzendmethode wordt bepaald op basis van de inhoud van het winkelmandje. De kost van de verzending wordt in real-time berekend als een gebruiker zijn postcode ingeeft. Ook die functie ontwikkelde het Baldwin team helemaal op maat.

Weba logistics

 

De lancering

De lancering van de nieuwe webshop ging gepaard met een groot communicatieplan op de nationale televisie en radio, én voor het eerst ook online. Baldwin stelde voor Weba een online communicatieplan volgens een driedelige strategie op: See – Think – Do.

See

Algemene campagnes via Youtube, Google Display en Facebook werken aan de awareness van het merk Weba bij een breed publiek.

Think

Eerdere bezoekers worden herinnerd aan hun bezoek met een advertentie op maat in hun Facebook newsfeed of op andere websites.

Do

Met de “do” campagnes bereiken we potentiële klanten in de laatste fase van hun aankoopproces, wanneer ze zelf actief op zoek gaan in de Google zoekmachine. Tekst- en shopping advertenties vullen de aanwezigheid van Weba aan bij categorieën die (nog) niet zo hoog scoren in de SEO ranking.
Nog shoppen in Gent of Deinze? Bij Baldwin shoppen we alvast gewoon uit onze zetel. En we hebben onze favoriet: de Baldwin zetel!

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het project formulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen