CLOSE-UP is het winkelconcept van Katja Retsin en Barbara Jansen – alias Kate en Jane. De dames hebben met hun vier winkels een sterk merk neergezet in het retail-landschap. De idee om een vijfde winkel te beginnen werd een apart verhaal. Na enkele verkennende gesprekken resulteerde dit in de keuze voor een webshop. Hoe we dat hebben aangepakt, dat lees je hieronder.

Image Portfolio_Close-up_1

100% schaalbaar

De doelgroep van Close-Up zijn jonge vrouwen met een smartphone, tablet, laptop of desktop. Velen hebben zelfs van elk eentje :-). De devices waarmee ze surfen variëren: overdag op de computer op het werk ‘s, tijdens de lunchpauze op hun mobieltje en ‘s avonds op hun tablet in de zetel. Het was dus erg belangrijk om een shop te creëren die inspeelt op de verschillende schermgroottes. Daarom hebben we de webshop layout -matig volledig schaalbaar opgebouwd.

Layout

De layout van de webshop is in een aantal stappen tot stand gekomen. In een volgehouden pingpong-proces werd wat Close-Up voor ogen had op het scherm gezet: een cleane, eenvoudige vormgeving met focus op de producten en de fotografie.

De packshots werden verzorgd door Tjorven en de Studio Arnold Henri.

Image portfolio-closeup-3

Lookmaker

Omdat online shoppen zowel fun als gebruiksvriendelijk moet zijn, kun je uit de volledige collectie een look samenstellen. We bouwden hiervoor een module in Magento.

Alleen op smartphone hebben we deze feature uitgeschakeld, simpelweg omdat het scherm te klein is.

Image portfolio-closeup-2

Indeling

Je kan op verschillende manieren shoppen: via ‘Look’, via ‘Collectie’ of via ‘Categorieën’, telkens met relevante filters. Het scherm vult zich met producten, want dat is waar het echt om gaat.

Shopplus integratie

Accuraat stockmanagement is heel belangrijk bij webshops. In de Magento-webshop worden de orders en de communicatie via e-mail met de klant beheerd, maar het order zelf wordt naar Shopplus gestuurd. De boekhoudkundige en logistieke zaken worden in de Shopplus software geregeld. Omgekeerd loopt er een product-synchronisatie tussen Shopplus en Magento. Op die manier blijft de stock steeds up to date.

Hosting

De webshop is snel en dat komt door Combell. Met een Cloud Server geoptimaliseerd voor Magento hosting beschikt de site over een redundante infrastructuur en is de webshop klaar voor de verder groei. 24/7 wordt deze server gemonitord en kan er tijdelijk geschaald worden wanneer de online campagnes voor een piekbelasting zorgen. Met garanties naar oplostijden toe zorgt Combell dat de webshop steeds online en performant blijft draaien . Een aangename online shopping ervaring vereist dat je de applicatie en infrastructuur volledig op elkaar af stemt.

Synergie met de klant: 1+1 = 3

Tina en Liesbeth van Baldwin creëerden de look en feel en uiteindelijk het volledige ontwerp, Leen nam de frontend-ontwikkeling voor haar rekening, Pieter en Koen beten zich vast in de backend en prep, Yana stond in voor het stress & sprint management en Jeroen deed de IE testing. Thanks Folks! Integratie & administratie met Shopplus: check! Online betaling met Ogone: check! Verzending pakketjes door Bpost: check! Ready to go!

Bij de opstart van een webshop zijn er ook heel wat praktische zaken die de klant moet doen. Collecties en looks samenstellen, teksten schrijven, filmpjes en packshots maken, campagnes bedenken, producten in het systeem opladen … Het uiteindelijke resultaat staat of valt met deze input van de klant. 10 x 0 blijft 0 🙂

Het Close-Up team bestaat uit 4 mensen die allemaal hun specifieke talenten hebben en elkaar heel goed aanvullen. Jan Schepens had in een ver verleden blijkbaar nog geprogrammeerd, Katja schudde de teksten heel vlot uit haar mouw, Koen stuurde creatief bij wanneer nodig en Babs bleef steeds the bigger picture zien. Ik mag concluderen dat we samen een heel mooi team vormden: iedereen had zijn taken en zijn insteek en dat zorgde voor een heel mooi resultaat!

The launch

Image screenshot-visitors-300x90

Normaal kiezen we ervoor om nieuwe webshops eerst soft live te laten gaan. Op die manier kunnen kinderziektes en kleine bugs nog worden opgelost en gebruiken we de eerste feedback van de bezoekers om hier en daar nog zaken bij te sturen. Met Close Up was dit onmogelijk. Live gaan betekent onmiddellijk buzz in de media en onmiddellijk vragen en telefoontjes van klanten. De webshop ging om 23u live en om 1u30 was de eerste bestelling al een feit. Op dag 1 kreeg de shop 15,000 nieuwsgierige bezoekers te verwerken: enkel tussen 12 en 13u kregen we al een load van 5,000 bezoekers… (thx Combell voor de solide server!)

Tot slot, de doorlooptijd van dit project was 3 maanden… Samengevat, met juiste keuzes, veel gevoel voor pragmatisme en een klant die weet wat hij wil, bouw je een succesvolle webshop binnen een aanvaardbare tijd. Op naar meer van dit!

Webshop: www.close-up.be

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het project formulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen