Jaren geleden besloot Henri, de oprichter van BE O markt, dat het tijd was voor een nieuwe manier van boodschappen doen in België. Toen hij een verpakkingsvrije biologische versmarkt oprichtte met lokaal geproduceerde producten, werden zijn dromen werkelijkheid. Vandaag is BE O Markt gegroeid tot een succesvolle onderneming met vier fysieke winkels en zijn ze 100% klaar om het digitale avontuur aan te gaan. Lees hier hoe Baldwin hen heeft geholpen bij dit avontuur.

BE O Markt webshop

BE O Markt online grocery store

Over BE O Markt

BE O Markt verkoopt biologische, lokaal geproduceerde producten in vier winkels verspreid over België – in Gent, Nevele, Brussel en Antwerpen. Overal verkopen ze een uitgebreid kleurenpallet van meer dan 300 producten. Mede door de houten containers met noten en zaden, de grote wijn- en honingvaten, de verse groenten en fruit, het behulpzame personeel en de heerlijke geur van de verse kruiden en groente, krijgen de shops de look en feel van een old-school boerenmarktje.
Hoe dan ook, BE O Markt is allesbehalve een standaard bio versmarkt, het is een veel breder concept. BE O Markt wil biologische- en seizoensgroenten toegankelijk maken voor iedereen, zonder onnodige verpakkingen. Al deze elementen worden mogelijk gemaakt door hun partnerships met lokale boeren. Henri – de zaakvoerder – droomt ervan biologische voeding betaalbaar te maken voor iedereen en producten aan te bieden welke minder impact hebben op het klimaat en onze gezondheid. BE O Markt heeft aan Baldwin gevraagd om dit concept en de bijhorende sfeer te vertalen in een future-proofed webshop.

Voorbereiding

Alvorens te starten met het design van de webshop, wouden we er zeker van zijn dat we een relevante en inventieve food webshop zouden bouwen. Om die reden zijn we gestart met een uitgebreide research rond de concurrentie en de huidige markt (zowel nationaal als internationaal). Het marketing team werkte samen met het team van BE O Markt voor de creatie van buyer personas en user stories om zo tot de noden van de webshop te komen. Met de hulp van een focus group werden onze theorieën getest en hebben we geleerd wat klanten verwachten van een food webshop. Enkel wanneer we 100% zeker waren van het concept voor de webshop, hebben we de kick-off gegeven voor het design proces.

UX en design

BE O Markt was niet de eerste food webshop binnen alle projecten van Baldwin, maar het was wel de meest uitgebreide. Het project was zeker een uitdaging voor ons design team.

Onze UX challenges & solutions

#1 Categorisation

Eén van de belangrijkste aspecten van een webshop is de categorisatie: klanten moeten producten moeiteloos kunnen vinden. Ook al had BE O Markt verschillende producten en productcategorieën, het doel was de categorisatie zo compact mogelijk te houden om een geweldige UX te kunnen voorzien. De oplossing? Onze designers besloten de subcategorieën weer te geven op de productpagina’s. Op die manier is de categorisatie intuïtief, zichtbaar en toegankelijk voor iedereen.

BEO Markt product category UX solution

#2 Add to cart

Food shoppers gedragen zich op een andere manier dan, bijvoorbeeld, fashion shoppers. Productdetails, maten en materialen zijn het belangrijkst voor een fashion shopper. Een food shopper daarentegen, wil snel en moeiteloos producten toevoegen aan zijn winkelmandje zonder de productdetails eerst te moeten lezen. Daarom hebben we besloten de mogelijkheid te bieden om producten rechtstreeks toe te voegen aan het winkelmandje vanop de overzichtspagina. Een andere toegevoegde waarde binnen de webshop is de mogelijkheid om voor sommige producten te kiezen tussen twee waarden: de hoeveelheid per stuk of volgens gewicht van het product. Men kan bijvoorbeeld kiezen om twee appels te kopen, of eerder een kilo appels.

#3 Logistics

De logistiek is ook heel verschillend tussen een fashion webshop en een food webshop. Voor BE O Markt is het essentieel om steeds verse producten aan te bieden. Om die reden werd ervoor gekozen de bestelde boodschappen enkel klaar te maken voor afhaling tijdens de gekozen datum en afhaalmoment. Deze beslissing is cruciaal om de versheid van de producten te verzekeren. Aangezien de afhaaldienst zo’n belangrijk onderdeel vormt van een food webshop, zorgt het design van de homepage ervoor dat bezoekers eerst worden uitgenodigd om de gewenste afhaaldienst te kiezen vooraleer hun boodschappenlijstje samen te stellen.

#4 Checkout flow

Een andere uitdaging binnen dit project was het uittekenen van een moeiteloze checkout, waar drie belangrijke aspecten in zitten verwerkt: pick up points, pick up data en afhaalmomenten. Hoe hebben we dit aangepakt? Het team tekende een simpele flow uit, waarbij een visuele roadmap werd gebruikt om de klant te helpen doorheen het checkout proces. Eenmaal de klant een locatie heeft gekozen in de checkout, kan er een datum worden geselecteerd. Afhankelijk van die datum, worden de beschikbare afhaalmomenten getoond.

 

BEO Markt check out flow

De integratie van het BE O Markt verhaal in het design

Het volledige design van de webshop, inclusief alle eigenschappen en functies, moest dezelfde sfeer uitademen als die van de winkels. De webshop moest niet enkel levendig en moeiteloos te gebruiken zijn, ook de USP’s van BE O Markt moesten aanwezig zijn in de webshop. Maar hoe hebben we dat dan aangepakt, de integratie van die USP’s in de webshop?

BE O Markt staat voor ‘Be Organic‘. Om deze boodschap duidelijk over te brengen aan de webshop bezoekers, hebben we in de header een pagina uitgewerkt rond dit thema. De heerlijke, verse producten vormen een belangrijk onderdeel van de winkels. Dankzij de afhaaldienst is die versheid ook te garanderen voor de online shoppers. BE O Markt  is daarnaast ook zeer trots op hun behulpzame personeel. Nu vraag je je misschien af hoe ons designteam erin slaagde dit element te verwerken in de webshop? Door het toevoegen van informatie over allergieën en plaats te maken voor extra info rond seizoensproducten en how-to’s, kunnen de recepten makkelijk worden geshopt door iedereen.

Ontwikkeling

De BE O Markt webshop is ontwikkeld in Magento 2. Het grote voordeel van Magento is dat het open sourced is, dit betekent dat we niet vasthangen aan standaard templates en dat we alles naar wens kunnen aanpassen zonder beperkingen. De ontwikkelaars bij Baldwin zijn echte experts op het vlak van Magento en bouwden reeds vele modules voor het e-commerce platform, deze kennis kwam hier handig van pas. De Baldwin blog module maakt het mogelijk verschillende recepten en blogartikels toe te voegen, welke ook makkelijk gedeeld kunnen worden op social media. De Add-to-cart module is er ook eentje van Baldwin. Deze module kreeg voor BE O Markt enkele custom aanpassingen. Om de twee verschillende waarden per product te kunnen tonen (per stuk of volgens gewicht) en producten meteen te kunnen toevoegen aan het winkelmandje vanuit de overzichtspagina, schreven onze ontwikkelaars enkele custom attributes.

Voor een geweldige multichannel shopping experience is Magento het perfecte e-commerce platform, dit matcht perfect met de wensen van BE O Markt – een naadloze shopping ervaring tussen de fysieke winkels en de webshop. Lees meer over omnichannel shopping experiences.

Tracking & SEO

Voor de officiële launch van de website, zaten het marketing team en het BE O Markt team samen om de webshop’s SEO te optimaliseren. Passende metadata werd geïntegreerd en we werkten samen met het development team om de page speed te verhogen. Het marketing team configureerde de Baldwin SEO Module om betrouwbare data en relevante events te tracken, daarnaast werden ook de URL paths geoptimaliseerd. Na verschillende tests door het Baldwin en BE O Markt team, werd de webshop gelanceerd. Eenmaal het project live stond, zorgde het marketing team voor een juiste indexering van de webshop door de verschillende zoekmachines.

BE O Markt was een uitdagend project waarbij onze expertise nodig was binnen verschillende domeinen; design, UX, marketing, SEO, front-end & back-end. Dankzij de geweldige samenwerking tussen de teams, het enthousiasme waarmee we elke uitdaging aangaan, onze open mind én onze neus voor innovatie, kunnen we zonder twijfel zeggen dat we trots zijn op dit project!

Design showcase

Beo markt bio organic food webshop designBeo Markt website design for bio organic food market

 

 

 

 

Organic food market website design
webshop ontwerp en ontwikkeling bij Baldwin in gent

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen