Wat je moet weten over online crowdfunding campagnes voor je er zelf aan begint

Crowdfunding is hot. Geld ophalen via vrienden, familie, klanten en individuele investeerders is booming business in de Verenigde Staten, maar ook in Europa en Azië. Ooit gehoord van Kickstarter of Indiegogo? Ze zijn wereldwijd de populairste platformen als het om crowdfunding gaat. Interesse in een eigen crowdfunding campagne? In deze blogpost bespreken we enkele aandachtspunten die je zeker in je achterhoofd moet houden voor je eigen crowdfunding campagne.

Een eigen website

If you are not online, you don’t exist

Wij geloven sterk in het feit dat een website een absolute meerwaarde biedt als je een product of service wil verkopen. Wanneer iemand online op zoek is naar jouw product, wil je niet dat ze eindigen op een verouderde bedrijfspagina op Facebook of op de website van een concurrent. Een onderneming zonder website is als een persoon zonder Facebook of Instagram profiel.

Waarom moet je een website hebben voor de launch van je crowdfunding campagne?

Hoe bereik je het makkelijkst mensen die reeds interesse hebben getoond in je product? Inderdaad, via e-mail.
We raden je het ten zeerste aan een website te lanceren voor de start van je crowdfunding project. Niet alleen om mogelijke kopers te informeren, maar ook om hun e-mail adressen te verzamelen. Een goede website is bovendien ook van belang voor de geloofwaardigheid van je project. Een bepalende factor voor elke onderneming die aan crowdfunding wil doen.

Enkele cruciale onderdelen op je landingspagina/website:

Wat?
Vertel je potentiële backers (mensen die doneren en je project steunen) wat ze zullen krijgen.
What is the best e-commerce platform?Wees zo volledig mogelijk.

Reviews?
Laat je backers weten hoe experts denken over jouw project.

Wat is er uniek?
Geef 3 to 5 redenen waarom jouw project anders en beter is dan gelijkaardige projecten.

Waarom nu doneren?
Lijst enkele aantrekkelijke redenen op waarom backers zouden moeten doneren, en vertel hen waarvoor je het geld zal gebruiken.


Facebook campagnes

Alvorens je eerste campagne te lanceren op sociale media, of je algemene marketingcampagne op te starten, moet je er zeker van zijn dat jouw (pre-launch) landingspagina of website goed werkt en dat de Facebook pixel is geïnstalleerd. Dankzij die pixel is het mogelijk om iedere bezoeker met een Facebook profiel opnieuw te bereiken met advertenties.

Slechts 20% van je Facebook posts mogen vragen om een donatie. De overige 80% moet meer betekenisvolle informatie geven, zoals updates rond de productie, de launch van een nieuw model of andere relevante thema’s. Vermeld hier wel steeds je crowdfunding link. Als je te vaak vraagt om donaties, zullen mensen afhaken. Hou het spannend en interessant!

Pre-launch Facebook campagnes 

Net zoals je pre-launch pagina, hebben de pre-launch Facebook advertenties één doel: e-mail adressen van je potentiële backers verzamelen.
Hoe en wie je het best target:

  • Een brede doelgroep die interesse toont in je sector
  • Influencers die interesse hebben in je sector
  • Een audience die affiniteit toont met Kickstarter of Indiegogo

Facebook Ads tijdens je crowdfunding campagne

Nu je een stevig bestand hebt met potentieel geïnteresseerde personen, kan je deze informatie gebruiken om hen opnieuw te targeten.

Enkele doelgroep aanbevelingen:

  • Personen op je pre-campagne e-maillijst
  • Re-target websitebezoekers die zich niet hebben ingeschreven op je pre-launch pagina
  • Look-a-like audiences van je pre-campagne e-maillijst
  • Look-a-like audiences van je websitebezoekers
  • Tijdens de laatste 48 uur, re-target je best alle websitebezoekers die je site hebben bezocht tijdens je campagne

Tips & tricks: 

  • Gebruik “eindigt gauw” en “koop snel” als reminders
  • Gebruik een timer in je advertentie, om aan te tonen dat je campagne bijna is afgelopen

Tijdens je campagne gebruik je best geen video advertenties. Zo’n advertenties gebruik je best om brand awareness op te bouwen, wat je moet doen tijdens de pre-launch campagne. Als je geen video’s gebruikt tijdens je lopende campagne, wek je de interesse en nieuwsgierigheid van de gebruikers. Hierdoor worden ze sneller getriggerd en zullen ze sneller doorklikken.

Facebook Ads na je crowdfunding campagne

Je dacht dat je werk erop zat? Fout! Als je campagne een succes was, en je eindelijk het kapitaal hebt om je product op grote schaal te produceren, is het tijd om de juiste mensen te bereiken om je verkoop op te krikken:

  • Alle websitebezoekers vanaf de pre-launch page tot nu
  • Je huidige e-maillijst (je backers niet inbegrepen)
  • Een look-a-like audience van iedereen die gedoneerd heeft tijdens je campagne

De beloofde rewards aan je backers

Beperk het aantal rewards
Op de website van Kickstarter heb je de mogelijkheid om iedere reward te benoemen, duidelijk op te lijsten wat je zal aanbieden voor welke prijs en hoeveel ‘stuks’ er beschikbaar zijn van iedere reward.
Door je aantal stuks te beperken en special editions aan te bieden kan je een bepaalde excitement creëren. 

Wat je zou moeten aanbieden
Jij weet beter dan iedereen wat je community wil. Denk bijvoorbeeld aan wat je zélf zou willen krijgen voor een donatie.
Zoals eerder gezegd let je best op met het aantal rewards. Gebruik niet meer dan 3 tot 5 rewards. Je start best met een erg lage donatie (1 tot 5 EUR), gewoon als financiële steun. Daarna gebruik je bij voorkeur een early-bird aanbod waarbij je een pakket kan aanbieden met een stevige korting op de verwachte retailprijs. Zorg zeker voor een waardevolle reward op elk niveau. 

Wat je best niet kan aanbieden
Sommige rewards zijn verboden, zoals financiële aandelen of de doorverkoop van andere producten. 

Hoe je best je prijzen opstelt
Wees gewoon correct. Potentiële kopers denken twee keer na of je rewards wel degelijk de moeite zijn. Het populairste donatiebedrag is 25 EUR, zorg dus zeker voor een aanbod rond dit niveau. 


Beeldmateriaal – Video’s

Een campagne kan onmogelijk slagen zonder professioneel beeldmateriaal. Aangezien je backers geen mogelijkheid hebben om iets te proberen of “voelen” voor de effectieve aankoop, is het belangrijk je product heel goed te visualiseren. Volgens Kickstarter “hebben projecten met een video een veel hogere kans op slagen dan projecten zonder (50% vs. 30%)”.  Ook zeggen ze dat “video’s de beste manier zijn om emoties, motivaties en het karakter van een project te illustreren”.
Crowdfunding is gebouwd rond community. (Potentiële) funders willen je vertrouwen en willen er zeker van zijn dat je in staat bent je project succesvol af te ronden. Zorg dus zeker dat je al je energie en plezier in de video verwerkt. Op die manier kan je je passie en enthousiasme écht overbrengen. Let wel op met de lengte van je video. Tijdens de eerste tien seconden moeten alle belangrijkste elementen van je product aan bod komen. Overtuig de kijker dat het de moeite loont om je video uit te kijken en je project te steunen. Zorg dat je video zeker niet langer dan twee minuten duurt.

Volgens experts bij Kickstarter zijn er enkele basiselementen die je zeker moet opnemen in je video:

  • Vertel wie je bent
  • Vertel het verhaal achter je project
  • Vraag om steun, leg uit waarom je de donaties nodig hebt en wat je er mee zal doen
  • Vertel hoe geweldig je rewards zijn
  • Bedank iedereen

Nog wat extra tips & tricks voor jouw crowdfunding campagne

Spreek met experts
Bij Baldwin hebben we reeds verschillende websites/webshops ontworpen en gebouwd, we kunnen dus met zekerheid zeggen dat we weten welke UI & UX elementen er in iedere shop moeten zitten. Met onze expertise verover je het hart van iedere potentiële backer. Ook ons marketing team weet raad met je toekomstige project; bovenaan Google’s resultaten staan met je website of de beste Facebook Ads creëren? Alles is mogelijk. 

Onderzoek hoe de concurrentie het aanpakt
Doe research naar gelijkaardige projecten. Bekijk welke rewards zij aanbieden, en welke content populair is onder backers. 

Lanceer geen projecten tijdens de zomer
Tijdens de zomermaanden vertrekken er heel wat mensen op vakantie. Het is een feit dat crowdfunding websites dan minder bezoekers hebben – dus ook jouw project zal minder aandacht krijgen. 


Wees realistisch met je doel
Zet je funding goal niet te hoog. Bezoekers van crowdfunding websites zijn eerder geneigd te doneren aan projecten waarbij de donatiebalk reeds volledig is gevuld. Een ‘volle balk’ zorgt voor vertrouwen en nieuwsgierigheid. Succes creëert momentum, en momentum creëert een sneeuwbaleffect. 


Hou rekening met je kosten
De levering van je producten en de tijd & energie die je in een campagne steekt kan heel wat kosten. Hou hiermee rekening bij het ontwerp van je doel – niet alle donaties kan je zien als netto inkomsten. 

De officiële kick-off
De eerste 48 uur van je crowdfunding campagne zijn cruciaal, de kick-off is één van de belangrijkste stappen die je zal nemen.

Blijf updaten
Gebruik de contactgegevens van alle funders om in contact te blijven nadat de campagne is afgelopen. Informeer ze over de voortgang van de productie, nieuwe modellen of kleuren, geschatte verzendkosten etc. 

Kom gerust eens vrijblijvend langs voor een koffie om samen met ons over jouw toekomstig project te spreken. We hebben het graag over efficiënte website en/of een marketing strategieën voor jouw crowdfunding campagne.
Of stel je vragen via ons contactformulier. 

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen