SEO tips bij het schrijven van blogs

Schrijf jij ook blogs over zeer interessante thema’s, maar zie je niet het gewenste resultaat qua bereik en doelpubliek? Dan is deze blog zeker iets voor jou! Hier leer je meer over hoe blog posts te optimaliseren via SEO. Dit met als doel je gewenste doelpubliek de informatie te bezorgen waar ze naar verlangen. 

Keyword onderzoek

Een eerste belangrijke stap bij het creëren van een blog post is onderzoeken wat je lezers willen lezen en waar ze geïnteresseerd in zijn. Dit kan je doen via keyword of zoekwoorden onderzoek. 

SEO tips for writing blogs

 

 

 

 

 

Wat is keyword onderzoek?

Keyword onderzoek is het proces van het vinden en analyseren van zoektermen die mensen invoeren in zoekmachines. Dit met als doel om die gegevens te gebruiken voor een specifiek doel, vaak voor zoekmachine optimalisatie (SEO) of algemene marketing. Keyword onderzoek kan zo de populariteit, rangschikking etc. van zoekopdrachten aantonen.

Hoe keyword onderzoek doen

Enkele tools om aan Keyword onderzoek te doen zijn: SEMRush, SEO writing assistant tools,…Sites zoals Ahrefs en Google Keyword Planner geven je details over waar gebruikers naar zoeken en hoe populair die zoekopdrachten zijn. Google Trends geeft ook een zicht op welke zoekwoorden populair zijn op een bepaald moment. Bovendien kan je Google Search Console gebruiken om te zien voor welke zoekwoorden jouw site scoort en welke zoekwoorden er niet goed presteren.

Hoe keywords gebruiken in jouw content

Zeer belangrijk is om keyword stuffing te vermijden! Dit is wanneer een site onnodig zoekwoorden herhaalt om hoger te scoren voor die term in zoekmachines. Je kan de zoekwoord dichtheid meten door het aantal woorden in je tekst te delen door het aantal keren dat een keyword erin voorkomt. De ideale zoekwoord dichtheid is 1 tot 3 procent.

Vervolgens is het aangeraden slechts 1 of 2 keywords te targeten per pagina. Maak andere pagina’s aan voor varianten en synoniemen van het focus zoekwoord. Zoekmachines kunnen vaststellen dat zoekwoorden op elkaar lijken. Ze behandelen ze echter onafhankelijk.

Keyword onderzoek is daarnaast ook een handige manier om nieuwe ideeën te vinden om over te schrijven als je even geen inspiratie hebt! Zoek naar slecht presterende en ontbrekende zoekwoorden en gebruik deze om extra inhoud te maken.

Gebruik tenslotte je keyword in strategische locaties in je post:

  • Pagina URL
  • Titel
  • Meta-description (in de eerste 100 woorden)
  • Alt tags van afbeeldingen
  • Doorheen je tekst waar het nuttig en relevant is

Semantische zoekwoorden

Na het selecteren van je focus keyword is het belangrijk te kijken naar de Latent Semantic Indexing (LSI) zoekwoorden. Dit zijn de zoekwoorden die gerelateerd zijn aan je focus keyword. De makkelijkste manier om deze te vinden, is om je focus keyword in google te typen en onderaan te kijken bij de gerelateerde zoekopdrachten. Gebruik indien mogelijk ook enkele van deze woorden in je blog post. 

Semantische zoekwoorden

Gebruik onderwerp clusters

De beste keywords zijn deze met een hoog zoekvolume en de laagste competitie. Na het vinden van je keywords kan je deze gebruiken om je contentstrategie te plannen. Je kan zo ook enkele clusters en categorieën van onderwerpen creëren waar je over wil schrijven. Dit geeft een duidelijke structuur aan je lezers en zal ook meer vaste lezers lokken. Een handige tip is om posts in dezelfde cluster intern aan elkaar te linken, maar daar later meer over.

Leesbaarheid

Na het selecteren van je semantische keywords en je focus keyword, passend binnen je cluster, kan je hierover beginnen schrijven. Schrijf korte zinnen, kleinere alinea’s en werk met tussentitels om de leesbaarheid te verbeteren. Gebruik vervolgens zo veel mogelijk de actieve vorm van je werkwoord en probeerde passieve te vermijden. Probeer ook je post zo uitgebreid mogelijk en alomvattend te schrijven. Dit zonder de lezer met informatie te overladen. We willen namelijk niet dat de lezers schrikken door de lengte van het artikel. Hiervoor kan je gebruik maken van je LSI keywords.

Mobiel vriendelijk

Wist je dat meer mensen een zoekmachine gebruiken vanaf hun mobiele telefoon dan vanaf een computer? Bij de zoekopdrachten via een mobiele telefoon toont Google dan ook de mobielvriendelijke resultaten eerst. Om deze reden is het zeer belangrijk gebruik te maken van een responsive design voor je website en blogs.

Afbeeldingen, infografieken en video’s

Voeg ook enkele foto’s of infografieken toe aan je blog posts. Belangrijk is om ‘royalty free’ afbeeldingen te gebruiken. Deze kan je ook optimaliseren voor SEO door een image alt tekst toe te voegen. Dit is een klein tekstje bij de foto waarin je de foto beschrijft. Gebruik hier best niet de woorden ‘foto van’ maar beschrijf direct en specifiek wat je op de foto ziet met het gebruik van keywords. Video’s zijn ook een goede manier om meer interactie te creëren met je doelpubliek. Voeg bijvoorbeeld enkele tutorials toe aan je blog.

Doeltreffende SEO Titel

Na het schrijven van je posts is het een must een goede, catchy titel te vinden! Gebruik in je klik waardige titel je focus zoekwoord. Een tip is om in te spelen op de emotionele marketingwaarde. Hierbij gebruik je krachtige woorden die specifieke emotionele reacties bij je publiek veroorzaken.

Meta description and titel

Vergeet geen meta description toe te voegen. Gebruik hierin zeker je focus zoekwoord en zorg voor een lengte van ongeveer 155 tekens. Bij de titel is het aangeraden in het eerste deel je keyword te gebruiken. Lezers beslissen namelijk snel of je content relevant is of niet. Een lengte van 50-60 is ideaal! Optimaliseer hier ook je open graph data voor je blog te delen via sociale media kanalen.

Meta description and title

Interne en externe links

Als laatste stap kijk je naar mogelijkheden om te verwijzen naar eerdere blogposts die je reeds geschreven hebt. Dit staat bekend als interne links. Op die manier kan je beide blogposts linken aan elkaar. Belangrijk is om dit in twee richtingen te doen! Je kan ook externe links gebruiken naar websites met een hoge autoriteit en geloofwaardigheid. Dit zal als gevolg de autoriteit en geloofwaardigheid van je eigen blog verbeteren.

Update oudere blog posts!

Laat je oude blogposts niet liggen en investeer ook hier om deze te optimaliseren! Je kan deze promoten op sociale media, nieuwe interne links toevoegen, hernieuwen en updaten met recente informatie,… Aarzel zeker niet om blogs die helemaal outdated en niet meer relevant zijn te verwijderen!

Met al deze SEO-richtlijnen is het belangrijk niet te vergeten dat je nog steeds schrijft voor mensen en niet voor zoekmachines. Gebruikers op Google zijn op zoek naar antwoorden. De beste manier hierbij om een hogere ranking te bereiken is het schrijven van kwaliteitsvolle blogs. Deze bieden antwoorden, hebben duidelijke onderverdelingen en visuele hulpmiddelen.

Hopelijk krijg je via deze handige tips het gewenste resultaat en bereik bij je blogs!

Bent jij op zoek naar een team van experts in online marketing om je te helpen online SEO uitmuntendheid te bereiken? Neem dan contact met ons op voor meer informatie!

 

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen