We zijn er van overtuigd dat je ooit al eens van voice search gebruik hebt gemaakt. Om naar huis te bellen via de handsfree functie in de auto, of om te vragen wat voor weer het morgen wordt aan Siri, Google Home Assistant of Alexa. Voice search is non-stop aan het evolueren en wordt een steeds belangrijkere manier om snel informatie op te zoeken. Net zoals social media een trend was om te omarmen toen mobiele telefoons steeds populairder werden, zal ook voice search onze dagelijkse gewoontes omgooien. Het krijgt steeds meer momentum en zal zonder twijfel impact hebben op hoe mensen in de nabije toekomst zullen zoeken naar informatie, diensten en producten.

Waarom zouden we typen inruilen voor voice search?

We kennen allemaal de strijd met het toetsenbord: autocorrect die je woord verandert in een ander willekeurig woord, je handschoenen moeten uitdoen terwijl het vriest om te antwoorden op een berichtje, of steeds weer de foute letters typen omdat het toetsenbord gewoon te klein is voor je vingers. Maar wist je dat je in dezelfde tijd dat je 40 woorden kan typen, je 150 woorden kan uitspreken? Typen is lang de enige oplossing geweest, maar het heeft veel gebreken en meer en meer mensen beginnen zich hieraan te ergeren. Het is onhandig, onnatuurlijk en traag terwijl de wereld rondom ons steeds sneller wordt. Voice search is klaar om een oplossing te bieden en snel, persoonlijk en handsfree zoeken te introduceren. Voice search is net als een vriend om advies vragen. Het is gemakkelijk in de auto, als je bezig bent met andere belangrijke of leuke dingen thuis, of als je gewoon je handschoenen wilt aanhouden. 

Wat is Voice Search?

Wat kan je doen met Voice Search?

What do we use voice search for mostly?
Waarvoor gebruiken we voice search het meest?

Ben je nog steeds een beetje in de war over wat je kan doen met Voice Search? Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Algemeen zoeken
  • Wegbeschrijving vragen
  • Een herinnering/alarm instellen
  • Sportscores opvragen
  • Je e-mails of agenda checken
  • Iemand bellen of sturen
  • Apps en apparaten aan- of uitschakelen

Dit is slechts een selectie van wat je kan doen met voice search, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.

Voice Search Assistants

Om voice search te kunnen gebruiken, heb je een Voice Search Assistant nodig. Voice Search Assistants komen in verschillende vormen. Je kan enerzijds je smartphone, tablet of computer gebruiken en ‘OK Google’ (Android) of ‘hello Siri’ (iOS) zeggen om te beginnen zoeken. Of je kan een Virtual Home Assistant kopen, zoals Amazon Echo (ook gekend als Alexa), Cortana (Windows) of Google Home, om je te helpen bij je dagelijkse taken en vragen.

Hoe zien voice searches eruit?

Voice search zal een grote impact hebben op ons zoekgedrag en op wat we verwachten van zoekresultaten. Als eigenaar van een website is het belangrijk om te begrijpen hoe voice searches eruit zien om mee te zijn en de content van je website te optimaliseren.

Voice searches gebeuren vooral via de mobiele telefoon. Telefoons hebben een klein scherm, dus de zoeker zal minder zoekresultaten te zien krijgen dan op een laptop of desktop. Dit is al een probleem voor de getypte zoekopdrachten, maar omdat voice searches vooral mobiel gebeuren, zal dit probleem alleen maar belangrijker worden gezien voice searches in aantal blijven stijgen. 

When do we use voice search
Wanneer gebruiken we voice search?

Bovendien zal de zoeker ook niet altijd de zoekresultaten pagina te zien krijgen. Google of Siri lezen vaak het antwoord luidop voor. Als de zoeker blij is met dat antwoord, zal hij de moeite niet nemen om naar zijn scherm te kijken om de andere zoekresultaten te lezen

De populariteit van virtual home assistants blijft groeien aan een snel tempo. Het aantal mensen dat in 2021 een smart home assistant zal gebruiken zoals Amazon Echo of Google Home is geschat op 1.8 biljoen. Omdat die populaire apparaten schermloos zijn, bestaat de optie zelfs niet om naar andere zoekresultaten te kijken. Doordat de trend van virtual assistants blijft stijgen, voorspelt Garnter dat tegen 2020 bijna één derde van alle zoekopdrachten zonder scherm zullen gebeuren. 

Getypte zoekopdrachten geven je een pagina vol met antwoorden, terwijl voice search resultaten één antwoord kiezen om luidop voor te lezen. De inzet is dus hoog: als je nummer drie of vier bent in de zoekresultaten, ben je zo goed als onzichtbaar. Alleen de eerste en tweede positie tellen als het afhangt van voice search. 

Voice search - gender
Bereid om iets te kopen via voice search per gender
Image voice-search-age-366x275
Bereid om iets te kopen via voice search per leeftijd

Hoe stroomlijn je je SEO strategie voor voice search?

Als je het eerste zoekresultaat wil zijn op de zoekresultaten pagina, moet je je SEO optimaliseren voor voice. Wat moet je zeker onthouden?

Hou het menselijk

Voice search apparaten zijn ontwikkeld om een natuurlijke conversatie te simuleren. Wanneer we onze stem gebruiken om te zoeken, gebruiken we vaak long-tail keywords en vragen. Het is belangrijk om te begrijpen hoe mensen praten over jouw bedrijf in plaats van hoe ze op het web zoeken naar informatie over jouw bedrijf.

  • Gebruik long-tail keywords & conversationele content. Schrijf in-depth blogposts met long-tail keywords en start met een vraagstelling.
  • Korte beschrijvingen. Creëer duidelijke productbeschrijvingen en vat jouw waardevolle diensten samen in de FAQ.
  • Vragende keywords zitten in de lift. Voice search zoekopdrachten zijn vaak vragen. Gebruik vraag en antwoord om je SEO te optimaliseren.

Optimaliseer je pagina’s voor featured snippets

Google of Siri kiezen vaak de featured snippet als beste antwoord om luidop voor te lezen. Optimaliseren om te verschijnen als een featured snippet is met andere woorden dé manier om te connecteren met voice searchers. Er bestaan drie types, maar de paragraph snippet komt het meeste voor. Die zijn meestal tussen de 40 en 60 woorden lang.

Denk lokaal

‘Dichtbij’-zoekopdrachten zijn de populairste opdrachten onder de voice zoekopdrachten. Maak het dan ook jouw #1 prioriteit om je informatie op Google My Business, Bing Places for Business en andere websites up to date te houden.

Wees zo mobile-friendly mogelijk

Voice searches worden het vaakst uitgevoerd op mobiele telefoons. Zorg er dus voor dat jouw mobiele website instinctief, snel en mooi is.

“Als je een SEO campagne opzet, is goede content nog steeds king. Maar keywords in een natuurlijk taal vinden die binnenkomen door voice search, kan jou boven je competitie laten uitsteken.”

De impact van voice search op SEA

Alhoewel audio advertenties nog steeds niche zijn, verwachten we dat ze de komende jaren heel snel gaan uitbreiden.

Audio ads zitten al in de lift, je kan ze vinden op Spotify, Soundcloud, Pandora, Google Play etc. Een ander type van voice SEA zijn custom chatbots die geïntegreerd zijn in een Google Home of Amazon Echo. De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn ontwikkelde een chatbot om gebruikers te helpen om recepten te vinden. Zeg gewoon ‘praat met Albert Heijn, wat kan ik doen met ham en tomaten?’ tegen je Google Home om een heerlijk recept te krijgen. Deze commando’s worden ‘Actions’ genoemd bij Google. Google Actions wordt al gebruikt door Disney, Starbucks, Spotify, Ebay, Albert Heijn etc. Het is niet gemakkelijk om een ‘voice-bot’ te ontwikkelen en de strenge tests van Google te doorstaan om het gepubliceerd te krijgen. Maar eens je jouw eigen voice-bot hebt geïntegreerd in een home assistant, zijn de voordelen eindeloos. Jouw merk is letterlijk waar jouw gebruikers zijn: in hun keuken, hun woonkamer, hun auto etc.

Audio SEA integratie in home devices is nog nieuw maar bestaat al binnen muziek streaming diensten. Custom chatbots zijn op dit moment de beste optie om je klanten te bereiken op een nieuwe manier.

Vul dit formulier in om een e-mail te ontvangen met onze presentatie over de impact van Voice Search op SEO & SEA

Image webshop

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het project formulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen