Inzichten in veranderd online winkelgedrag – Een jaar COVID-19

Een jaar geleden werd de eerste Corona-lockdown aangekondigd. Gefeliciteerd Corona! Bedankt om je te gedragen ​​als een plakkerig ex-vriendje waar we niet vanaf geraken. Is het niet tijd om te accepteren dat niemand je wil? In het (extreem lange) jaar van de COVID-19 pandemie is het online winkelgedrag versneld veranderd. In deze blog vind je meer informatie en feiten over deze veranderingen.

Sluiting niet-essentiële winkels

In een vorige blog bespraken we al waarom het nu tijd is om een ​​webshop te starten. De lockdown had een aanzienlijke impact op online winkelen. Als iemand een niet-essentieel product wilde kopen, was er geen andere keuze dan dit online te doen. Bovendien sprongen de oudere generaties op de kar. Dit ook vanwege het feit dat ze meer risico lopen voor het virus.

online shopping behavior

Veranderd online winkelgedrag en voorkeuren

#1 Uitgaven van de klant

Meer dan de helft van de consumenten shopt nu vaker online dan vóór de pandemie. Dit zelfs wanneer niet-essentiële winkels terug open zijn. Dankzij de studie van Magento Commerce hebben we nu beter inzicht in welke factoren klanten zoeken in een webshop. De belangrijkste drijfveer om meer uit te geven, is het aanbieden van een loyaliteitsprogramma. Klanten waarderen vooral sterke loyaliteitsprogramma’s met exclusieve kortingen. Bovendien moedigt een visueel aantrekkelijke website klanten aan om meer te spenderen. Ten slotte beïnvloedt het tonen van producten op basis van persoonlijke gegevens en winkelgeschiedenis de uitgaven. Klanten waarderen immers een gepersonaliseerde ervaring.

#2 Belangrijke webshop attributen

Een belangrijk element om rekening mee te houden bij het ontwerpen van een website is de prijs. 66% van de klanten gaf aan dat ze zoeken naar makkelijk te vinden en te begrijpen prijzen. Bovendien benadrukt 63% het belang van duidelijk weergegeven kortingen. Ten slotte toonde het onderzoek aan dat nauwkeurige productbeschrijvingen een noodzakelijke factor is bij het ontwikkelen van een webshop. Klanten zijn op zoek naar duidelijke informatie die hen precies vertelt wat ze moeten weten. Andere factoren zijn onder meer productafbeeldingen van hoge kwaliteit en duidelijk opgemaakte pagina’s.

#3 Opvallende winkelervaringen

Creëer een opvallende online winkelervaring door onnodige afleidingen en geluiden te vermijden. Winkelen bij een webshop met advertenties of onderbrekingen van derden leidt af. Bovendien irriteert het de klanten. Het is beter om alleen relevante producten en aanbiedingen te laten zien. Een andere manier om op te vallen, is met een verbeterde user experience (UX). De website moet klanten begeleiden bij wat ze vervolgens moeten doen, in elke stap van het proces. Lees onze tips voor een betere gebruikerservaring voor meer informatie. Daarnaast kan het opnemen van een live chat belangrijk zijn. Klanten vinden het prettig om direct met een echt persoon te kunnen spreken. Sterker nog, 70% van de klanten verlaat uw webshop als ze producten niet snel kunnen vinden. Tot slot is gemak één van de belangrijkste factoren om uw klanten tevreden te houden.

#4 Online en kanaal onafhankelijke aankopen

Consumenten geven de voorkeur aan een naadloze merkervaring op elk platform, op elk moment. Ze verwachten hun producten te kopen via de gemakkelijkste en meest efficiënte manier. Daarom moet er een nauwe integratie zijn tussen uw website, e-commerce webshop, sociale media en offline winkels. Een voorbeeld van een omnichannel-trend om naar uit te kijken in 2021 is de shoppable video. Hierbij kunnen klanten rechtstreeks de producten kopen die ze op hun Instagram scherm zien. Bovendien begint video een grotere rol te spelen bij online winkelgedrag. Video gebruiken om te verkopen is zeker iets om dit jaar te overwegen.

#5 Duurzaamheid

Het werd lang geleden duidelijk dat duurzaamheid niet zomaar een trend is. Vanwege de pandemie zijn de stakingen echter een tijdje gestopt. Toch zijn mensen steeds meer milieubewust, en dat is ook terug te zien in hun winkelgedrag. Ongeveer de helft van de klanten overweegt meer te betalen voor een bedrijf dat milieuvriendelijk is. Dit onderstreept hoe belangrijk het is om te laten zien waar jouw bedrijf echt voor staat. Met Contributio kan je een transparant bedrijf worden. Dit bedrijfspaspoort is een widget die jouw bedrijfswaarden en verdiende certificaten laat zien.

Bent u op zoek naar experts in online winkelgedrag? Heeft uw bedrijf een webshop nodig die is ontworpen om u te laten opvallen? Neem contact met ons op voor meer informatie over design, development of marketing!

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen