Als Instagram een middeleeuws slagveld is, dan ben jij – de social media professional, de galante ridder en de Instagram hashtag is jouw vertrouwde zwaard. Hanteer het met de juiste technieken en het zal eer (brand awareness) brengen naar je nobele koninkrijk (bedrijf).
Op 1 april lanceerden we een grappige, maar niet zo gemeende “de enige instagram hashtag handleiding die je nodig hebt” als deel van onze ‘April’s fool post’. Deze keer zweren we dat we de beste tips gecombineerd hebben in een echte handige Instagram handleiding 🙂
Deze handleiding zal je leren om gezwinder te zijn met Instagram hashtags dan Sir Lancelot was met zijn zwaard. Leer in korte tijd waarom je ze nodig hebt, hoe ze te gebruiken en welke je nodig hebt om jouw social media doelen te veroveren.
Wat is een Instagram hashtag?
Een Instagram hashtag is een woord of een zin bestaande uit letters, nummers en/of Emoji voorgegaan door het hekje symbool (#).
Instagram hashtags categoriseren inhoud. Klik op een hashtag en je zal een overzicht te zien krijgen met alle posts die getagged zijn met deze specifieke hashtag. Voeg een hashtag toe aan je foto of video en iedereen die naar die specifieke hashtag zoekt zal deze te zien krijgen. De mogelijkheid om ontdekt te worden in zo een hashtag overzicht hangt af van de populariteit van de hashtag in kwestie, de populariteit van je post (heb je veel likes en commentaar?) en jouw volgersaantal. Instagram maakte het recent mogelijk om niet alleen accounts te volgen maar ook hashtags.
Waarom moet je ze gebruiken op Instagram?
Hashtags helpen Instagram gebruikers om inhoud en accounts te volgen. De juiste hashtag of combinatie van hashtags zal jouw merk/bedrijf zichtbaar maken voor een groot doelpubliek. Door jezelf vindbaar te maken op Instagram is dat kans groot dat je nieuwe volgers aantrekt, meer likes krijgt en de betrokkenheid op jouw account vergroot. Posts met ten minste één hashtag hebben al een veel groter effect dan een post zonder hashtags.
Hoe voeg je een hashtag toe aan een Instagram post?
Hashtags kan je toevoegen als beschrijving of als commentaar. Er van uitgaande dat jouw Instagram profiel publiekelijk toegankelijk is, zal een hashtag er voor zorgen dat je vindbaar bent op de bijhorende hashtag pagina. Om een post te taggen met een hashtag moet je:
- Een foto of video maken en deze opladen naar Instagram
- Kiezen of je een filter wil toevoegen (en/of gebruik maken van de de andere opties van de Instagram editor tool)
- In de beschrijving typ je een # teken gevolgd door tekst of een emoji
- Klik OK bovenaan het scherm
- Selecteer SHARE
Als je hashtags wil toevoegen aan een post die je al opgeladen hebt, klik dan op de drie stipjes rechts boven en selecteer Edit. Je kan ook hashtags toevoegen door op het tekstballonnetje te klikken onder je foto en de hashtags toe te voegen als commentaar.
Zoals vermeld kan je nummers en emoji’s gebruiken, maar spaties en speciale tekens zoals & or $ worden niet aanvaard.
Twee belangrijke punten om te onthouden:
1. Je kan alleen je eigen foto’s taggen, dus geen foto’s of video’s van andere gebruikers
2. Je kan maximum 30 hashtags toevoegen aan één post. Als je er meer probeert toe te voegen dan zal jouw commentaar niet zichtbaar zijn
Hoe kies ik nu de juiste hashtags voor mijn merk?
De hashtags die je wil gebruiken hangen sterk af van de industrie waarin jouw bedrijf actief is.
Laat ons het voorbeeld nemen van een social media manager die een campagne wil opzetten voor een reisbureau. Er zijn ontzettend veel Instagram hashtags die populair zijn bij jet-setters: #welltravelled, #justbackfrom, #whatsinmybag, and #passportexpress – om er een paar op te noemen.Tag jouw post met één van deze en je zal er ongetwijfeld enkele extra likes door krijgen. Maar als je echt engagement wil stimuleren en kwalitatieve volgers wil aantrekken dan heb je specifieke hashtags nodig. Post een foto van een reisbestemming, tag het met een relevante locatie hashtag en de naam van het resort dat je wil promoten.
Maar hoe ontdek ik nu naar welke hashtags mijn publiek op zoek is? Wel, probeer de volgende tactieken eens uit:
4 tips om de juiste hashtags te vinden
- Kijk naar de hashtags die je concurrenten gebruiken. Misschien ontdek je een nieuwe hashtag die je graag toevoegt aan je repertoire. Of je kan beslissen om niet mee te dingen voor aandacht van dezelfde mensen, in dit geval zoek je best naar soortgelijke alternatieven voor deze hashtags.
- Gebruik hashtags die gebruikt worden door influencers uit dezelfde industrie. Deze mensen zijn al gevestigde waarden met een groot publiek, dus je kan gerust een beetje bijleren van deze professionals.
- Overweeg gerelateerde hashtags. Zoek door je eigen posts naar die succesvolle momenten en probeer trends te spotten. En experimenteer op variaties van de meest populaire hashtags in deze posts.
- Gebruik de zoekfunctie van Instagram. Type een keyword dat relevant is voor jouw bedrijf of merk in de zoekfunctie en selecteer de Tags tab. Instagram zal je een lijst geven met hoeveel keer deze hashtag gebruikt is in posts. Vergeet niet dat een groot nummer betekent dat het populair is, maar ook dat jouw post snel bedolven zal worden onder anderen die deze hashtag gebruiken. Experimenteer met combinaties van populaire en niche hashtags.
Wanneer we op zoek zijn naar Instagram hashtags hanteren we deze gouden regel: Gebruik enkel hashtags die relevant zijn voor jouw bedrijf, industrie en doelpubliek.
#Love is de meest populaire hashtag op Instagram, meer dan 1 300 000 000 keer getagd (op het moment dat we dit schreven). Jouw account zal echter niet zoveel aandacht krijgen van dat publiek als je de hashtag gebruikt voor een foto van je saaie vergaderzaal. Als je geregeld Instagram posts tagt met populaire hashtags zonder duidelijke relatie tussen jouw foto en de tag zou het kunnen dat iemand jou aanduidt als spammer.
Hoeveel Hashtags gebruik ik nu het best?
Instagrammers zijn niet zo gevoelig voor de hashtag moeheid die heerst bij Facebook en Twitter gebruikers.
Volgens een studie van Instagram accounts met 1 000 volgers of minder, genereerden posts met vier of vijf hashtags gemiddeld 22 interacties terwijl posts zonder hashtags maar 14 interacties verzamelden. Zelfs posts die elf of meer hashtags gebruikten, ontvingen meer engagement dan posts zonder hashtags.
Dat betekent uiteraard niet dat je elke post moet taggen met dertig hashtags (het maximum aantal hashtags dat Instagram toelaat per post). Door je foto’s en video’s te taggen, zal je waarschijnlijk nieuwe volgers krijgen. Maar door te veel hashtags te gebruiken, kan je de verkeerde soort volgers aantrekken (spammers of mensen die alleen geïnteresseerd zijn in terug gevolgd te worden). Als je je posts volstouwt met top hashtags kan je boodschap kracht en betekenis verliezen en kan je wanhopig overkomen.
Laat je vooral leiden door de inhoud van je post in de keuze over welke hashtags en hoeveel.
Het gebruik van brand-hashtags op Instagram
Wat is een brand hashtag?
Een brand of branded hashtag refereert naar een unieke hashtag die verbonden is aan jouw bedrijf, merk of lopende campagne. Het kan zo simpel zijn als de bedrijfsnaam, de slogan of de productnaam. Of het kan de naam zijn van een wedstrijd die je hebt opgezet via Instagram.
Herschel Supply Co. (940K volgers) gebruikt een paar branded hashtags, zoals #herschelsupply en #welltravelled. Deze hashtags werden gecreëerd voor een campagne om mensen aan te moedigen om reisfoto’s te delen waarin er een Herschel product te spotten viel. Momenteel is de tag meer dan 1.6 miljoen keer gebruikt en is het één van de meest populaire reishashtags op Instagram.
Hoe gebruik je brand hashtags?
Je kan net zoals Herschel vertrekken van een specifieke campagne of simpelweg vanuit een productnaam of service.
Als je een Instagram campagne opzet dan kunnen brand hashtags het engagement van je volgers doen groeien. Hashtags organiseren ook je posts zodat je zelf alles makkelijk kan terugvinden op de hashtag pagina. Dat is vooral handig als je een wedstrijd organiseert waarbij mensen beloond worden voor het taggen van een foto met jouw producten.
Instagram hashtag tips
Laat ons eens samenvatten wat we nu net geleerd hebben over Instagram-strategie om jouw doelen te bereiken op dit geweldige platform.
Gebruik niet te veel irrelevante hashtags. Instagram geeft je maximum 30 hashtags per post. Maar probeer je er te veel populaire hashtags in te stoppen dan haal je de aandacht weg van je echte boodschap. Je post taggen met 15 hashtags is perfect OK en zal het engagement bevorderen, maar enkel als ze passen bij de content die je deelt.
Gebruik specifieke of niche hashtags. Hoe specifieker, hoe beter de kwaliteit van je volgers en publiek zal zijn. Als je op zoek ben naar fans van volkswagen busjes gebruik dan de hashtag #vwvan, deze zal je veel meer volgers opleveren dan een algemene hashtag zoals #van.
Vergeet de populaire hashtags toch niet helemaal. Zo lang ze relevant zijn voor jouw post kan je ze wel eens gebruiken om je bereik te vergroten. Maar zorg dat je niet wanhopig overkomt.
Dubbel en trippel check de betekenis van een hashtag. Je wil als merk niet geassocieerd worden met iets aanstootgevends of ongepasts. Wanneer je twee of meerdere woorden zou combineren, kijk dan zeker na of ze plotsklaps niet iets anders betekenen, of anders kunnen geïnterpreteerd worden. Voor je een nieuwe hashtag gebruikt kijk je hem best eens na met de zoekfunctie binnen Instagram. Zo zie je meteen wat soort foto’s en video’s er al verbonden zijn met deze hashtag.
Hou je brand hashtag kort, simpel en makkelijk om te typen. Hierdoor zorg je dat fans, klanten en volgers jou makkelijk zullen onthouden en dat ze jouw brand hashtag op de juiste manier gebruiken wanneer ze zelf een product in hun foto taggen.
Populaire Instagram hashtags die je wel mag gebruiken
Het maakt niet uit hoe populair ze zijn, je moet te allen tijde vermijden dat je wanhopige hashtags als #followme, #like4like, #follow4follow en #tagsforlikes gebruikt. Deze trekken enkel bots, spammers en mensen aan die je niet volgen voor jouw producten.
Maar dat wil niet zeggen dat je alle populaire hashtags moet vermijden.
#TBT (Throwback Thursday)- getagd in 430 miljoen posts – is één van de meest populaire hashtags op Instagram en perfect voor een nostalgische marketing campagne.
Als je een bedrijfsverleden hebt dat je in de verf kan zetten, gebruik dan zeker deze. Als jouw bedrijf nog niet zo lang bestaat kan je misschien iets posten dat toch relateert naar de uitvinding van een product bijvoorbeeld.
Hier nog enkele voorbeelden van universeel populaire hashtags die je misschien wel moet gaan gebruiken – op een zuinige manier natuurlijk:
#instagood: Foto’s waar je echt trots op bent.
#photooftheday: Ook gebruikt voor het beste werk. Er is een speciale @photooftheday Instagram account die elke dag een winnende foto selecteert uit de lange lijst van posts met deze tag en deze heeft al meer dan 283,000 volgers.
#picoftheday: Zelfde als hierboven.
#instagrammers: Vertel iedereen dat je een Instagrammer bent op Instagram! Een evidente maar populaire hashtag.
#igers: Kort voor #instagrammers.
#tbt en #ThrowbackThursday: Zoals eerder meegegeven. #ThrowbackThursday is de iets langere versie van #tbt.
#ManicMonday: Gebruik dit op maandag als er een drukke week zit aan te komen voor jouw bedrijf.
#WisdomWednesday: Post een quote of een beetje advies dat je doelpubliek wel handig zou vinden.
#FridayFunday: Laat zien dat je een menselijke kant hebt en zorg voor een beetje entertainment voor je volgers.
#NoFilter: Voor de echte fotografie puristen. Gebruik dit enkel als je effectief geen filter gebruikt hebt.
#selfie: Ja, deze ken je ongetwijfeld al langer. Je kan dit bijvoorbeeld gebruiken op een evenement, beurs, award show,… waar je als social media manager zelf op aanwezig bent.
#regram: Gebruik dit als je een foto wil re-posten van die genomen is door een andere Instagrammer. Kan bijvoorbeeld een foto zijn van een fan van jouw producten.
Voor elke industrie zijn er natuurlijk specifieke hashtags te vinden. Voor real estate is dit bijvoorbeeld: #realestate, #architecture, #realestateforsale, en #realestatephotograhpy. Maar om zeker te zijn dat jouw foto’s goed te vinden zijn, gebruik je dus best ook nog persoonlijke hashtags zoals uitgebreid vermeld in deze Instagram hashtag handleiding.
Instagram Pro tip
Zorg ervoor dat je een Instagram business account hebt. Dit kan je activeren vanuit jouw settings. Hiermee heb je dan toegang tot uitgebreide Instagram analytics van jouw verschillende posts en stories. Gebruik dit om een beter inzicht te krijgen in wat jouw doelpubliek nu net overtuigd om jouw Instagram post te liken.
Bij Baldwin zijn we toegewijd aan het leveren van geavanceerde digitale marketing oplossingen zoals Social Media Advertising. We helpen je graag om een complete digitale strategie op te bouwen voor jouw bedrijf.
Lees zeker ook onze blogpost over smartphone fotografie. Met perfecte foto’s kan je jouw Instagram account nog meer boosten.