Home E-commerce blog [Gratis sjabloon] De essentiële contentkalender die je nodig hebt
Terug

[Gratis sjabloon] De essentiële contentkalender die je nodig hebt

In de razendsnelle digitale wereld van vandaag is organisatie, binnen de digitale marketing, van onschatbare waarde. Met strakke deadlines die constant naderen, kunnen social media posts, blogs en e-mailcampagnes al snel chaotisch en overweldigend worden. Vaak zonder een plan moeten bedrijven op zoek gaan naar content en worstelen ze om consistent aanwezig te zijn op verschillende platforms.

Dat is waar een marketing content kalender het verschil kan maken! Dit strategische hulpmiddel helpt je bij het plannen door je content te organiseren en je marketinginspanningen in kaart te brengen. Het biedt duidelijkheid, een doel en is volledig chaosbestendig.

 

In dit artikel leggen we precies uit wat een marketing contentkalender is en waarom het essentieel is voor zowel bedrijfseigenaren als social media managers. Bovendien hebben we onze fantastische contentkalender om je op weg te helpen – meld je aan het einde aan om hem gratis te downloaden!

Waarom heeft jouw bedrijf een marketing contentkalender nodig?

Als je bedrijf digitale content produceert (en dat zou het moeten doen), dan is een contentkalender… essentieel. Van social media-posts tot blogartikelen of e-mailcampagnes. Dit is waarom:

Het zorgt ervoor dat alles soepel en consistent blijft lopen

Als je je marketingactiviteiten plant, is je boodschap consistent op alle platforms. Door posts, blogs en e-mails te plannen, is alles in lijn met je merkstrategie en de stem van je merk en bereik je je publiek op het juiste moment. Blijf geloven in de kracht van consistentie; je publiek zal het waarderen.

Teamwerk wordt eenvoudig (en minder stressvol)

Als je met een team werkt, helpt een contentkalender bij het verduidelijken van verantwoordelijkheden. Iedereen weet waar hij aan werkt en wanneer het af moet zijn. Dit vermindert verwarring en vergroot de verantwoordelijkheid, zodat deadlines worden gehaald.

Het verbetert je contentgame

Als je een plan hebt, geef je je team (of jezelf) de tijd die nodig is om doordachte en waardevolle content te maken die een doel heeft en past in je algehele marketingstrategie.

Slimme uitgaven

Naast het plannen van content kan een goed georganiseerde contentkalender je ook helpen om je marketingbudget te optimaliseren. Dit helpt je bij het efficiënt toewijzen van middelen voor advertentiecampagnes op platforms zoals Google Ads of Facebook Ads. Zo kan je je marketinguitgaven beter optimaliseren voor de beste ROI (return on investment) en bijhouden.

Dus wat is het precies?

The simple WHAT, WHEN, WHERE & WHO. 

Deze krachtige strategische tool helpt je om al je marketingactiviteiten op één plek te organiseren. Zie het als je persoonlijke assistent. Grofweg geeft het aan welke content wanneer, op welke platforms en door wie wordt gepubliceerd. Daarnaast bevat het secties voor:

Social Media Content: Wie post, wat wordt gepost en wanneer het wordt gepost.

Blog Inhoud: Blogonderwerpen, trefwoorden voor SEO-magie, status en publicatiedatum om ervoor te zorgen dat artikelen regelmatig worden gepubliceerd.

E-mailmarketing: Types e-mailmarketing (van nieuwsbrieven tot promotionele e-mails), onderwerpregel & kopteksten zodat je communicatie consistent en op tijds blijft.

Marketingbudget: Uitgaven voor advertenties voor campagnes op Google Ads, Facebook Ads en meer. Je kunt het doel van elke campagne schetsen, dagelijkse en maandelijkse budgetten instellen en verkeer schatten op basis van CPC (kosten per klik).

Contentkalenders houden topbedrijven op koers.

Volgens recente gegevens van het Content Marketing Institute zien de meest succesvolle bedrijven de kracht in van georganiseerd blijven via contentkalenders en samenwerkingstools. 76% van de best presterende bedrijven gebruikt deze tools, terwijl slechts 49% van de minder succesvolle bedrijven hetzelfde doet.

Een goed uitgewerkt contentplan houdt iedereen op één lijn, helpt bij het beheren van content in verschillende teams en zorgt voor consistentie.

Dit leidt tot betere klantervaringen, grotere nauwkeurigheid bij het bijhouden van prestaties en uiteindelijk tot meer verkoop en publieksgroei. Deze gestructureerde aanpak is wat goed presterende bedrijven onderscheidt van bedrijven die moeite hebben om resultaten te zien in hun marketinginspanningen.

Het is een soort magie wanneer je content goed gepland is.

Onze kalender voor marketinginhoud

Yes, it’s free!

Onze sjabloon is gebruiksvriendelijk, aanpasbaar en bevat 5 pagina’s: kalender voor sociale-media-inhoud, blogberichten, e-mailmarketinginhoud, een vereenvoudigde marketingbudgettabel en een blad voor het bijhouden van campagnes. Allemaal om je te helpen georganiseerd en op koers te blijven.

Hoe kan je deze gratis contentkalender ontvangen? Meld je gratis aan op het einde van dit artikel en ontvang de downloadlink rechtstreeks in je inbox.

In onze versie van de kalender vind je:

Pagina 1: Social media contentkalender

Dit blad helpt je om alles bij te houden. Van de datum en wie verantwoordelijk is voor het posten, tot de dag van de week en de status van de post (of deze is opgesteld, gepland of gepubliceerd). Je kunt ook het onderwerp/type van de post plannen om je inhoud fris en divers te houden.

Pagina 2: Kalender voor bloginhoud

Houd belangrijke details bij zoals een publicatiedatum en ontwerpdata om je werkstroom soepel te houden. Je kan een auteur en publicator toewijzen om verwarring op het laatste moment te voorkomen en de status bij te houden. Het blad bevat ook velden voor onderwerpen, trefwoorden (voor SEO-magie) en CTA’s die garanderen dat elke blogpost een duidelijk doel heeft.

Pagina 3: Kalender voor e-mailmarketing

Dit blad houdt je verzenddatum en vervaldatum bij en definieert duidelijk de auteur en de persoon die verantwoordelijk is voor de publicatie. Deel je e-mails in op type om er zeker van te zijn dat je de juiste boodschap op het juiste moment verstuurt. De velden voor de onderwerpregel en kopteksten helpen je om aandachttrekkende e-mails te maken, terwijl de koppelingen naar inhoud en afbeeldingen ervoor zorgen dat alles klaar staat.

Pagina 4: Vereenvoudigd marketingbudget

Houd de start/einddatum, doelen en het dagelijkse/maandelijkse budget van uw campagne bij om verstandig te kunnen uitgeven.

Dat is het!

Je hebt nu waarschijnlijk wel een idee hoe belangrijk dit kleine magische hulpmiddel is. Laten we aan de slag gaan met strategische planning; dit nieuwe tijdperk van je marketingstrategie staat voor de deur.

Vul het onderstaande formulier in en ontvang je gratis contentkalender!

Vul het onderstaande formulier in en je ontvangt jouw sjabloon per e-mail

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen