Dankzij nieuwe technische innovaties en digitale mogelijkheden, veranderen de verwachtingen van een perfecte winkelervaring continue. Maar liefst tien jaar geleden konden we ons niet eens voorstellen hoe we vandaag zouden shoppen: meerdere kanalen en apparaten gebruiken, constant op zoek naar merken en de interactie met hen. De perfecte winkelervaring heeft nog nooit zoveel touchpoints en kansen omvat. Mis ze niet!

De toekomst is niet digitaal, het is cross-device en multi-channel.

De klanten van vandaag zijn hyper-geconnecteerd en hebben toegang tot je merk via meer kanalen en touchpoints dan ooit tevoren. Ze willen met je communiceren via hun favoriete kanaal en apparaat. Ze willen geïnspireerd raken en verrast worden – maar ze willen je merk vooral op hun eigen voorwaarden ervaren. In deze nieuwe generatie van commerce waar ervaring het betaalmiddel is, is experience-driven commerce de sleutel tot succes.

Wat betekent experience-driven commerce?

Digitale innovatie heeft onze mentaliteit veranderd. De concurrerende focus van bedrijven gaat niet langer om het leveren van het beste product tegen de beste prijs. Bedrijven zijn begonnen aan de race om te zorgen voor de beste ervaring doorheen de volledige customer journey – van ontdekking tot aankoop, en daar voorbij.

“Consumenten verwachten dat elke interactie met een merk contextueel, intuïtief en zinvol is,” zegt Mark Lavelle, CEO van Magento Commerce.

Next Generation customer journey

Dankzij deze nieuwe dynamiek in commerce, is de weg van de klant gevarieerder en complexer dan ooit. In deze digitale wereld waarin we leven, shoppen we cross-device, zijn we 24/7 online en gebruiken we verschillende kanalen… En we verwachten dat onze digitale interacties zoals onze persoonlijke relaties in de fysieke wereld zijn: persoonlijk, interessant, aangepast en consistent. Bij experience-driven commerce gaat het om het emotioneel verbinden van het merk met de klant in een digitale omgeving doorheen elke touchpoint van de customer journey.

“Mensen kopen ervaring, geen producten” – Brad Rencher, Executive Vicepresident bij Adobe

  • Awareness: Verwacht niet dat consumenten naar jou zullen komen. Kies het medium en de context waarin je je bedrijf wil laten verschijnen. Pas het aan aan hun realiteit, hun interesses en hun dagelijkse leven. En onthou: consumenten willen commerce die naar hen komt.
  • Discovery: Begin met het opbouwen van affiniteit en interesse rond je merk of product. Vertel een consistent verhaal verspreidt over de apparaten en kanalen die jouw doelgroep gebruikt.
  • Consideration: Zodra je een plekje hebt bemachtigd op de radar van potentiële klanten, zorg je er best voor dat ze je producten of services overwegen. Bovendien is het ook aangeraden om ervoor te zorgen dat potentiële klanten betrokken blijven. Verras hen met content, ervaringen en aanbiedingen en zorg voor een gestroomlijnd verhaal.
  • Conversion: Consumenten willen altijd verrast worden, zelfs in deze fase. Conversie is waar de ervaring met het merk pas begint.
    • Retention: De customer journey stopt niet bij een conversie, consumenten verwachten namelijk dat je hen verwelkomt in jouw community. Vergeet niet dat vertrouwen een solide basis is voor toekomstige conversies.

Experience-driven commerce is een combinatie van digitale marketing, content, analytics en data. Zorg ervoor dat je tracking op punt staat en je gegevens relevant zijn om de beste ervaring op het juiste moment aan een zeer gerichte doelgroep te kunnen leveren.

Customer Journey is cross-device en omni-channel
Consumenten verwachten ervaringen doorheen de volledige customer journey

Magento en experience-driven commerce

Magento heeft handelaars altijd de flexibiliteit en de kans geboden om creatief en innovatief te zijn. Het was het eerste grote open-source platform voor commerce. Hierdoor heeft Magento de industrie getransformeerd door commerce-technologie toegankelijk te maken voor iedereen.

Sindsdien heeft Magento geprobeerd om haar producten en diensten te verbeteren om een toekomstbestendig platform te kunnen blijven leveren. In 2015 werd Magento 2 geïntroduceerd. Magento 2 is niet alleen verbeterd op technologisch vlak (bv. compatibiliteit van het platform, etc) en prestaties (bv. snellere laadtijden, etc). Bovendien biedt het geweldige SEO-verbeteringen.

De visie van experience-driven commerce inspireerde Magento en Adobe om in mei 2018 samen te werken. Wat betekent dit? De marktleider van digital commerce en de marktleider van het ontwerpen en het leveren van digitale ervaringen zullen samen een nieuw hoofdstuk starten om elk moment persoonlijk te maken en elke ervaring shoppable te maken.

Lees meer over hoe Baldwin, het full-service bureau, je kan helpen groeien als bedrijf in dit nieuwe tijdperk van commerce. Ontdek onze Magento expertise en toekomstbestendige marketingoplossingen.

 

webshop ontwerp en ontwikkeling bij Baldwin in gent

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen