Email marketing campagnes zijn nog steeds een perfect kanaal om zowel klanten tevredenheid te stimuleren als een manier om je klanten laten terugkeren naar jouw (web)winkel. Lees hier meer over de basis begrippen waar je rekening mee moet houden bij het opzetten van een nieuwsbrief campagne.
Laat klanten niet wachten – gebruik een automatisch antwoord
Ok, het is gebeurt, een nieuwe abonnee heeft zich net ingeschreven en een automatische email met een confirmatie van de inschrijving is meteen verzonden. Maar, je kan even goed ook nog een extra automatische email toevoegen. Laat ons zeggen een week na de inschrijving stuur je hen een herinnering dat ze zich aangemeld hebben en voeg je enkele leuke dingen toe aan de email; product informatie, handige tips, een kortingscode, bonus downloads, vouchers, etc. Aan de hand van de producten of call-to-action die ze aangeklikt hebben in deze email kan je enkele dagen later nog een andere specifiekere product email naar hen sturen die hen nog een extra duwtje richting een aankoop geeft.
Korte en duidelijke email onderwerpen
Probeer in je email onderwerp niet meer dan of minder dan 30 tot 50 karakters te gebruiken (inclusief spaties). Indien je dit niet doet zal de onderwerp beschrijving deels (of op sommige mobiele toestellen zelfs volledig) verdwijnen. Gebruik de beschrijving om nieuwsgierigheid te stimuleren terwijl je een korte aanwijzing geeft van wat ze kunnen verwachten in de email nieuwsbrief.
De consistentie driehoek: onderwerp – inhoud – landingspagina
Wat het onderwerp van jouw email marketing campagne ook is, zorg ervoor dat het idee en de uitstraling steeds consistent is in deze drie segmenten van een goede nieuwsbrief campagne. De uitstraling van de nieuwsbrief moet hetzelfde zijn als die van de landingspagina die je gebruikt. Zoals Dwayne Johnson (The Rock) het ooit zij: “Success isn’t always about greatness. It’s about consistency“.
Deel jouw doelgroepen op
Klanten kan je steeds in verschillende types indelen, (Nieuwsbrief inschrijvers / betalende leden / terugkerende klanten), (brons / zilver / goud). Het is belangrijk om de juiste producten voor te schotelen aan de verschillende klantprofielen. Zo stel je nieuwe producten voor aan klanten die je al kennen of bouw je credibiliteit op bij geïnteresseerden met gedetailleerde info en unieke kortingen.
Wees persoonlijk
Een email openen van één van jouw favoriete merken die je persoonlijk aanspreken met jouw naam kan een uniek gevoel geven voor jouw gebruikers en fans. Er zijn een heleboel email marketing programma’s die personalisatie mogelijkheden hebben. Onze favoriete marketing & automatisatie platformen zijn Campaign Monitor en Mailchimp.
Zet jouw Call-To-Actions in de eerste helft van jouw email
De meeste bedrijven zetten de call-to-action helemaal op het einde van de email, maar dan riskeer een 70% van alle mogelijke kliks te verliezen. En nu we het er toch over hebben, probeer de call-to-action tot 3 keer toe te vermelden doorheen de email, in verschillende formaten, beschrijvingen en plaatsen.
Zorg voor een up-to-date email lijst
Kwaliteit over kwantiteit. Dat zou jouw email marketing motto moeten zijn. Sommige email lijst volgers schrijven zich niet uit voor jouw nieuwsbrief, maar openen nooit 1 van jouw fantastische nieuwsbrieven. Dit vertaald zich in lage ‘open rates’ en zorgt ervoor dat jouw rapportering er niet goed uitziet. Verhelp dit probleem door regelmatig jouw email lijst na te kijken en gebruikers te verwijderen die nooit een interactie hebben gehad met jouw campagnes over een langere periode.
Analyseer jouw email marketing inspanningen
Vergeet zeker niet om alle campagnes op te volgen om te kijken welke aanpak er het beste werkt (boodschap, grafische elementen, call-to-action, tijdstip van aflevering, dag van de week, producten,…). Alleen op deze manier kan je jouw toekomstige campagnes nog succesvoller maken en nieuwsbrieven uitsturen die jouw doelpubliek met veel plezier zal lezen.
En om af te sluiten, we geloven sterk in een directe brand-to-fan connectie via een nieuwsbrief. Je hebt geen garantie van hoe social media zal overleven op de lange termijn. Verwaarloos daarom het persoonlijke email kanaal niet en hou de vrienden van jouw merk en bedrijf dicht bij met inspirerende en informatieve nieuwsbrief campagnes.
Heb je hulp nodig bij het opzetten van een nieuwsbrief automatisatie campagne? Dan helpen we jou hier graag mee verder. Kijk zeker ook eens naar all onze andere marketing tips.