Web 2.0 bracht heel wat veranderingen met zich mee in de manier waarop we content gebruiken. Het is een ware must geworden om waardevolle informatie te voorzien voor jouw doelpubliek, des te meer als je je bezoekers, leads of klanten wil laten bijleren over bepaalde onderwerpen relevant voor jouw industrie. Content is king, maar hoe beheer je al die content? Wel, je start het best met een content strategie die jou een gestructureerd overzicht geeft van wat je moet schrijven en wanneer je je content moet verspreiden op de verschillende communicatiekanalen. Heb je geen idee hoe je hieraan moet beginnen? Geen nood! We helpen je graag op weg met enkele handige tips.
Bepaal je doelen
Eerst en vooral zal je een einddoel voor jouw bedrijf moeten bepalen. Zo draagt elk stukje content dat je creëert bij aan een bepaald doel van jouw bedrijf: jouw merk in de kijker zetten, trafiek naar je website sturen, leads verzamelen, producten verkopen, meer volgers krijgen op je sociale kanalen, etc.
Natuurlijk zullen al die doelen meetbaar moeten zijn. Door je doelen te meten, kan je inschatten wat de waarde is van jouw content en bepalen hoe het jouw bedrijf kan helpen. Eens je jouw SMART doelen (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound) hebt vastgesteld, probeer dan om ze op te splitsen in kleinere stappen die je moet ondernemen om je doel te bereiken. Door alle doelen vast te leggen op een tijdslijn voor een langere periode, help je de content creators bij hun werk.
Je kan verschillende soorten content schrijven: blog artikels, case studies, e-books, podcasts, webinars, interviews met bestaande klanten, live stream van een event, video’s, …
Je kan zo creatief zijn als je zelf wil, maar hou er rekening mee dat je kanalen moet gebruiken die ook effectief je klanten zullen bereiken.
Zorg ervoor dat je het juiste doelpubliek kan bereiken
Als je wil dat je content strategie werkt, moet je je focussen op de doelgroep waarvoor je je content wil maken. Welke communicatiesoorten gebruikt jouw doelgroep? Welke kanalen vinden ze leuk? In welk formaat? Welke tone-of-voice kan je gebruiken?
De beste manier om dit te doen is door buyer personas te ontwikkelen. Kruip in de huid van jouw personas en volg de weg die ze afleggen tijdens hun koopproces. Baseer je strategie hierop.
Vergeet niet om na te denken over hoe je jouw doelpubliek wil bereiken. Vandaag is het een beetje naïef om te geloven dat organisch verkeer alle gewenste resultaten zal opleveren. Investeer in social media om jouw bereik te vergroten en kies de juiste kanalen op basis van de interesses van jouw doelpubliek.
Kies een onderwerp dat jouw onderwerp onderbouwt
Nu je alle doelen hebt uitgeschreven en je weet voor welke profielen je informatie zal creëren, is het tijd om uit te zoeken wat voor informatie je moet gaan ontwerpen. Bijvoorbeeld, als je meer trafiek naar je website wil genereren kan je investeren in inspirerende blogposts, deze info delen via social media, artikels van influencers verzamelen die linken naar je website, etc. Als je eerder focust op leads genereren, dan werk je beter aan e-books, webinars, white papers en andere downloadbare informatie die je kunnen helpen om gegevens van eventuele leads te verzamelen.
Een ander belangrijk punt om rekening mee te houden zijn jouw financiële middelen en jouw team. Als je geen budget of tijd hebt voor video-content of voor een professionele fotoshoot van je producten, kan je beter focussen op andere soorten informatie.
Gebruik alleen content die bij jouw product, merk en bedrijf passen en – misschien nog belangrijker – die je financieel kan volhouden.
Maak een sterk plan om jouw verse informatie te delen met de wereld
De planning en spreiding van de informatie die je zorgvuldig hebt ontworpen in jouw content strategie is even belangrijk als alle voorgaande stappen. De beste manier om dit aan te pakken is door een marketingkalender te ontwerpen. Zorg ervoor dat iedereen in jouw team toegang heeft tot die tijdslijn en ook weet wat zijn/haar verantwoordelijkheden zijn vanaf de brainstorm, idee, onderzoek, ontwerp, creatie, verdeling tot en met de opvolging van de impact op het doelpubliek van deze verse informatiestroom.
De promotie van jouw ijzersterke informatie mag je zeker niet vergeten
In deze tijden is het cruciaal om jouw vers ontworpen informatie de digitale wereld in te sturen. Dit doe je eerst en vooral via eigen kanalen (website, blog, social media kanalen) maar ook best via betaalde kanalen (PPC advertenties, display ads, remarketing, betaalde influencers, etc). Je hoeft niet te investeren in alle kanalen. De keuze van een kanaal kan afhangen van de fase waarin een product zit. Is dit een product dat algemeen bekend is, of moet het grote publiek het nog leren kennen? Het hangt ook af van de fase waarin de koper zich bevindt: laat je hem kennis maken met het product via een online display advertentie of is hij op zoek naar technische informatie die hij/zij kan downloaden via een white paper?
Experimenteren met nieuwe informatie-kanalen is hier de boodschap. Een kanaal dat je geregeld gebruikt, zoals bijvoorbeeld Facebook, kan meer mogelijkheden bevatten dan je wist en je vandaag benut. Naast het delen van een blogpost kan je bijvoorbeeld ook een poll starten of een wedstrijd lanceren. Of je kan beroep doen op de vele betaalde advertentie-manieren binnen Facebook zoals een remarketing campagne die jouw website bezoekers op gepaste tijden volgt of een carrousel advertentie die je belangrijkste producten in de kijker zet. Experimenteer er op los!
Evalueren van elke stap in jouw plan
Oef, eindelijk staat die blogpost na lang schrijven online en is ze verdeeld over verschillende mediakanalen. Maar hier stopt het niet.
Het is noodzakelijk dat je de prestaties analyseert en dat je streeft naar perfectie. Er zijn een heleboel verschillende tools die je hiervoor kan gebruiken, van het algemeen gekende Google Analytics naar gespecialiseerde software zoals Google Data Studio en Supermetrics. Vergelijk prestaties van verschillende soorten informatie en informatiekanalen en deel vooral je bevindingen met jouw team. Op deze manier evolueert iedereen mee in het creatieproces.
Voila, dit is het! Alles wat je nodig hebt om een perfect Content Strategie te ontwerpen.
We hebben speciaal voor jou en je team een downloadbare kalender gecreëerd die je kan gebruiken als een startpunt om jouw informatie te creëren en te organiseren. Het zal je zeker helpen om de hoofdactiviteiten op te volgen (type informatie, verantwoordelijke personen, taak status, call to action, meta data, meting van de succes rate,…). Personaliseer het zoals je wil en hou daarbij rekening met de visie en de interne processen van jouw bedrijf.
Op zoek naar nog meer content en marketing inspiratie? Neem zeker eens een kijkje op onze marketing blog.