In 2021 trok het marketing team richting Amsterdam om zich gedurende twee dagen extra onder te dompelen in de wondere wereld van digitale marketing. Hun trip naar DMWF Digital Marketing Conference Europe 2021 was daarmee meteen ook hun allereerste teambuilding! Tijdens de conferentie kreeg het team zowel bevestiging als nieuwe inzichten mee – we kunnen dus wel zeker spreken van een succesvolle trip.
De key take-away: menselijkheid
Verschillende sprekers hadden het over het belang van menselijkheid. Een ‘menselijk’ merk is namelijk toegankelijker, waardoor mensen sneller een band gaan voelen. Net dat is zo cruciaal tegenwoordig. Want in tijden waar third party data plaats moet maken voor first party data, draait het allemaal rond vertrouwen. En net door die menselijkheid, win je makkelijker het vertrouwen van zowel klanten als prospecten. Dit hoeft zelfs niet eens moeilijk te zijn. De mensen heb je namelijk al: je medewerkers. Je hoeft ze alleen maar te betrekken bij jouw marketing inspanningen (en uiteraard ook je sales). Geen trucjes, wel mensen en echtheid. Op die manier straal je al snel vertrouwen uit.
Dat betekent natuurlijk wél dat het echt tijd is om te investeren in employer branding. Toon je medewerkers (indien ze zich daar comfortabel bij voelen), deel hun kennis en wat ze voor jouw merk betekenen. Toon hun meerwaarde aan zowel hunzelf als aan de buitenwereld. Eigenlijk is dit een vorm van content marketing die je gewoon een stap verder trekt. Je merk menselijker maken hangt samen met personalisatie van je communicatie. Het gaat hier dan om mensen die andere mensen helpen, die op een persoonlijk vlak contact hebben met elkaar. En ja hoor, dat mag je letterlijk nemen! Denk bijvoorbeeld aan het verzenden van een video naar een prospect waarin je vertelt hoe een samenwerking voor hen een meerwaarde zou zijn. Waar denk je zelf dat mensen het best op zullen reageren? Zo’n video, of een standaard uitgeschreven voorstel? Juist ja: de menselijke aanpak zal meestal beter scoren.
Storytelling (alweer) in opmars
Oké, storytelling is nooit helemaal weggeweest. Enkel een beetje op de achtergrond geraakt. Er was namelijk een nieuw buzzword: content marketing! Nochtans zijn dit twee kanten van dezelfde munt. Want storytelling en content marketing zijn nu eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een sterk marketingplan bevat altijd storytelling – want élk merk heeft een verhaal. Waarom het zo belangrijk is? Net dat verhaal is hetgeen waarmee je mensen vlot aan jou kan binden. Ambassadors zijn er omdat ze in jouw merk geloven en zich erin herkennen – niet enkel omdat je product of dienst spectaculair is. Uiteraard is dat belangrijk, maar wat mensen vasthoudt en interesseert, is wie je bent. Waarom net jouw merk zo goed bij hen past en hoe jouw merk hen helpt. Net daarom is het nuttig om je communicatie te laten vertrekken vanuit hun probleemstelling en jouw oplossing voor hen. Je praat over iets wat nuttig is voor hen en je product enigszins overstijgt.
Leer je doelgroep kennen
Nutteloos advies, denk je? Want komaan, dat weet iedereen toch? Jammer genoeg gaan we er al te vaak van uit dat we onze doelgroep wel kunnen, zonder hen echt te kennen. Op die manier vertrekt marketing met een assumptie. And never assume: it makes an ass out of u and me. Als merk moet je weten wat je doelgroep nodig heeft. Leer je hen kennen, dan kan je ook de juiste boodschap verkondigen. Uiteraard vraagt dit enige inspanning van jou – maar het loont. Van zodra je een nuttig antwoord biedt op de vraag en nood van je doelgroep, zal je verkoop daar een positief effect van hebben. Vergeet ook niet om te blijven investeren in onderzoek, focusgroepen … mensen veranderen namelijk constant. Potentieel zo ook je doelgroep. En dan is het aan jou om ofwel mee te veranderen, ofwel een andere doelgroep te zoeken die beter bij jouw merk aanleunt.
First party data
Zoals we hierboven al zeiden zal first party data onze vertrouwde third party data van de troon stoten. Neen, dit is geen zorg voor later. Dit betekent dat we nu al moeten anticiperen op een grote verandering in hoe we data verzamelen, verwerken en gebruiken. Tijd om na te denken hoe en welke data we gaan verzamelen die zowel voor jou als voor jouw klanten een nuttig doel kan dienen. Belangrijk hierbij is dat je niet zomaar om het even welke data gaat proberen te verzamelen. Alles wat je binnentrekt moet een doel hebben voor alle betrokken partijen. Want mensen geven hun data omdat ze jou vertrouwen en omdat ze verwachten hier meerwaarde uit te halen. Wat ze niet leuk gaan vinden? Dat je niets met hun data doet waar zij baat bij hebben.
Vanaf nu moeten we dan ook meer moeite doen om data te verzamelen. Dat wil niet zeggen dat first party data verzamelen per definitie complex en onmogelijk is. Denk aan formulieren om korting te krijgen (waarin mensen basis informatie kunnen invullen), of korte surveys. Ook nuttig: een preference center. Hierin kunnen mensen zelf aanduiden wat ze wel en niet willen delen, en kunnen ze dit altijd aanpassen. Vervolgens kunnen ze ook genieten van de voordelen. Daarbij is het ook belangrijk om een consent history te voorzien. Zo kan iedereen zwart op wit zien wanneer een bepaalde vorm van consent rond het delen van data werd gegeven.
Ja, uiteraard waren er nog heel wat andere boeiende keynotes. Maar dit, dit waren onze belangrijkste take-aways van de conferentie. We staan te popelen om alles te implementeren in onze eigen marketing efforts. We zijn ook heel enthousiast om ook in 2022 opnieuw samen naar een conferentie te trekken! Heb je zelf interesse gekregen om jouw marketing naar een hoger niveau te tillen? Let’s talk!