De noodzaak van een e-commerce businessplan

We zien het vaak gebeuren – én vaak mislopen. Wat dan, precies? Bedrijven die een webshop op poten zetten zonder een duidelijk doel of e-commerce businessplan. Er zijn nooit goede argumenten om zo’n plan uit te stellen. Een ‘gewoon’ bedrijf start ook met een businessplan, een stramien dat je ook naar je online business doortrekt. Zo’n plan uitstellen is nooit een goed idee, want het is het fundament van al je (e-commerce) inspanningen. Met dit artikel geven je alvast een duwtje in de juiste richting. We delen tips om een solide e-commerce businessplan uit te werken. 

Eerst en vooral

Een businessplan is ten eerste een inschatting, een idee over hoe de toekomst van een project eruit kan zien. Je krijgt zicht op je doelstellingen en op de potentiële kosten die je moet maken om die te behalen. Pas dan weet je echt wanneer je zal kunnen starten met je verkoop.

Een e-commerce businessplan is in feite niet zo verschillend van een gewoon businessplan. Je schrijft uit welke belangrijke kosten je gaat moeten maken, welke marges je moet nemen … Dit koppel je vervolgens aan een marketingplan, waarin je concreet vastlegt hoe je jouw ondernemingsdoelen precies wil kunnen halen en welke inspanningen (en kosten) je daarvoor moet doen. Het is cruciaal om op verschillende kanalen actief aanwezig te zijn en je webshop te promoten. Lijkt je logisch? Ons ook – en toch verliezen veel bedrijven al wel eens het belang van een marketingstrategie uit het oog.

Niet te vergeten: jouw businessplan staat nooit gebeiteld in steen. Dat geldt dus ook voor je e-commerce businessplan. Je leert veel tijdens de start van je webshop. Wie koopt er nu écht? Wat verkoopt wel en niet? Welke marketing slaat aan? Op basis van die data kan je jouw businessplan verfijnen om je inspanningen te verbeteren, betere prospecten te bereiken en zo ook meer verkoop te genereren.

De noodzaak van een e-commerce business plan

Waar hou je rekening mee bij een e-commerce businessplan?

De kosten van een e-commerce businessplan

Start-up kosten

Dit zijn eenmalige kosten die je moet maken wanneer je een webshop opricht:

  • De opbouw van je webshop;
  • Een opslagplaats;
  • Boekhoudingsoftware;
  • Stockmanagement (software);
  • Ontwerp van een logo en bedrijfsidentiteit (of het vertalen hiervan naar een online verhaal);
  • Advies van een boekhouder of advocaat.

Variabele en vaste kosten

1.  Variabele kosten hangen af van de activiteit van jouw webshop. Hoe hoger de productie of omzet, hoe hoger die kosten zullen liggen. Denk bijvoorbeeld aan de verzendkosten die afhankelijk zijn van jouw (maandelijkse) bestellingen, of aan advertentiekosten.

2. Vaste kosten zijn kosten die onafhankelijk zijn van jouw productie of omzet. De huur van een opslagruimte, hosting … 

Specifieke webshopkosten

  • Kosten per klik / impressie

Tegenwoordig is het belangrijk om SEO aan te vullen met SEA – Search Engine Advertising. Je wil het plekje bovenaan de zoekopdrachten claimen, zowel met je merknaam als met je product of service. In de meeste sectoren is online adverteren noodzakelijk geworden, zowel via Google Ads als via social media advertising. Google werkt met een cost-per-click systeem, Facebook, Instagram en LinkedIn met een cost-per-impression systeem. Affiliate marketing websites (zoals Amazon Associates) werken met een cost-per-sale systeem, of volgens cost-per-click. Dit wil zeggen dat je budget nooit helemaal hetzelfde is, maar afhangt van het succes van je campagnes.

  • Verzendkosten

Elk fysiek product dat jij levert, moet je versturen. En dat kost uiteraard geld. De meeste logistieke bedrijven vragen tussen € 3.5 en € 6.7 voor verzendingen onder 30 kg. De prijs hangt verder ook nog af van de regio naar waar je pakketten stuurt. Om een concreet beeld van deze kosten te krijgen neem je best contact om met een verzendbedrijf zoals Bpost, TNT, DPD … om een offerte te vragen. 

  • Verpakkingskosten

Een veel vergeten kostenpost: de verpakking! Unboxing is tegenwoordig van een niet te onderschatten belang. Anders zouden er niet zoveel video’s van bestaan op social media. Karton? Plastiek? Chique verpakking? Een extraatje in de doos? Je merknaam op de doos? Met al die zaken dien je ook rekening te houden in je budgettering (en marge).

  • Online betalingskosten

Geld ontvangen kost ook geld. Ja, echt waar: per online betaling dien jij als ontvanger te betalen. Wij raden je aan om bedrijven zoals Ingenico te contacteren. Zo krijg je een volledig en concreet beeld gericht op jouw webshop. En weet: over de prijs per transactie valt gerust nog te onderhandelen. Hou zeker ook in je achterhoofd dat niet elk land dezelfde betaalgewoontes heeft en je kosten kunnen verschillen als je buiten België verkoopt.

Prestatieparameters voor een webshop

Bezoekers per dag

Om de verkoop te schatten, moet je schatten hoeveel bezoekers je per dag zal hebben. De bezoekers kunnen bij jou terechtkomen via traditionele SEO (of nog beter: dankzij jouw unieke content over je producten of services), via SEA (Google Ads, Affiliate marketing), via jouw social media (betalend of niet) of via actieve PR op nieuwssites en blogs. E-mailmarketing en andere offline acties maken het plaatje gewoonlijk compleet van het aantal mensen dat uiteindelijk naar jouw webshop surft.

Conversie

De conversie van jouw webshop slaat op het aantal bezoekers die ook effectief klant worden. De gemiddelde conversie op een webshop hangt vooral af van wat je verkoopt. Als je in een niche zit, kan je hoge conversies verwachten. Zit je in een erg competitieve markt, dan zal het iets lager zijn. Over het algemeen kan je uitgaan van een conversie tussen 0.5% en 3%. Het gemiddelde ligt op 1.5%.

Gemiddelde bestelbedrag

Hiermee bedoelen we hoeveel euro een gemiddelde bestelling op jouw webshop bedraagt. Het is moeilijk om hier een exact bedrag op te plakken. Dit hangt namelijk vooral af van jouw assortiment en best-selling producten. In Nederland ligt het gemiddelde bedrag per bestelling rond de zeventig euro.

Om dit voor jouw eigen bedrijf te schatten, adviseren we je om de Pareto regel te gebruiken: kijk naar de 20% producten die 80% van jouw omzet uitmaken en neem hiervan het gemiddelde. En pas dat uiteraard aan eens jouw business is gestart. 

Winstmarges

De brutowinstmarge toont het percentage dat overblijft van de omzet nadat je de kosten van de verkoop hebt betaald. De bedrijfswinstmarge geeft het percentage weer dat overblijft van de omzet nadat alle kosten zijn betaald (exclusief de belastingen, rentelasten en dividenden (i.e. preferente aandelen)). Dit percentage toont de ‘pure winst’ dat is geboekt op de omzet.

De nettowinstmarge slaat op het percentage van verkoop dat overblijft nadat alle kosten, inclusief de belastingen, rentelasten en dividenden zijn betaald. Dit percentage geeft weer hoeveel omzet er maximum overblijft voor de gewone aandeelhouder, als we ervan uitgaan dat er geen winstreserve is.

Opmerking: een goede nettowinstmarge hangt sterk af van sector tot sector. Een kleine nettowinstmarge met een grote omzet of een grote nettowinstmarge met een relatief kleine omzet kan zodoende in hetzelfde bedrag resulteren.

Het is goed om in het begin jouw eigen kosten te overschatten en je verkoop te onderschatten. Probeer ook een correlatie in te bouwen tussen je sales en aankopen: meer sales leidt ook tot meer kosten.

Succes!

Hopelijk hebben we jou kunnen helpen met al jouw vragen omtrent een e-commerce business plan. Lees zeker ook eens onze post over de kostprijs van een webshop. Ben je op zoek naar een partner om mee samen te werken? Neem dan vrijblijvend contact op met ons!

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen