Dit jaar wilden we alles uit Black Friday halen. Geen gemakkelijke taak, toch? We anticipeerden op de Black Friday sales en werkten samen met Nobila Casa een efficiënte strategie uit die voelbaar moest zijn in de home & deco industrie.

Wie is Nobila Casa?

Nobila Casa is een keten van home & deco winkels in Roemenië. Hun doel? Klanten helpen om een unieke thuis te creëeren die eigen is aan hun lifestye en om alles uit de bijzondere momenten van het leven te halen, elke dag. 

Enkele boeiende statistieken en onze uitdaging

Volgens EUROSTAT winkelde in 2017, 7 op 10 internetgebruikers in de EU online. De proportie van e-shoppers varieert voelbaar tussen de verschillende EU lidstaten, gaande van 23% van de internetgebruikers in Roemenië tot 82% in zowel Denemarken, Duitsland, Luxemburg en Nederland. 

Online shopping 2017

We hielden er rekening mee dat Roemenen nog steeds sceptisch staan tegenover online winkelen. Onze uitdaging was dan ook om niet alleen de offline aankopen, maar ook de online transacties te doen stijgen. En het is ons gelukt!

De context

Zoals bij elke verkoper is nadenken over het tijdsschema van een campagne één van de belangrijkste aspecten om rekening mee te houden. Dit jaar wou Nobila Casa aansluiten bij de andere Roemeense handelaars en de Black Friday campagnes al laten starten voor 30 november. Daarom was het belangrijk dat we koppig waren over onze doelstellingen en flexibel over onze methodes.

Vaak daalt het aantal transacties enkele weken voor Black Friday, terwijl de interesse van de klanten groeit. Volgens Google Trends, beginnen mensen vanaf het midden van oktober al te zoeken naar ‘Black Friday’. 

Onze marketingstrategie maakte gebruik van eigen, betaalde en gedeelde media. Nobila Casa’s intern marketing team werkte hard om hun website, blog en social media voor te bereiden en te onderhouden. Wij hielpen hen bij de creatie van advertentie campagnes op Google, Facebook en Instagram.

Google Ads

Onze Google Ads strategie was een doelgroep bereiken die het meest bereid was om te kopen, los van de Black Friday deals. Wat hebben we dus gedaan? Mensen getarget die geïnteresseerd waren in bepaalde productcategorieën en hen laten landen op slim gefilterde Black Friday landing pagina’s. We promootten de deals via site link extensies, callout extensies en promotie extensies. Onze doelgroep was geïnteresseerd in het product zelf, en de Black Friday korting was gewoon een erg leuke verrassing. 

Ons geheim? Keyword research, geoptimaliseerde landing pagina’s en doelgroepen, strategische biedingen op apparaten en locaties. En uiteraard: aantrekkelijke copy. Gezien we al campagnes creëerden en beheerden voor deze klant, hebben we de bestaande campagnes geüpgraded met nieuwe extensies die uitnodigden om onze Black Friday campagne te ontdekken. 

Deze grafiek toont een vergelijking tussen transacties van 15-30 november 2018 met 15-30 november 2017 (wekelijkse weergave). 

[Case study] A winning Black Friday campaign - Google Ads

De resultaten?

  • Gebruikers: +98%
  • Nieuwe gebruikers: +109.29%
  • Sessies: +98.31%
  • E-commerce conversie rate: +46.48%
  • Transacties: +190.48%
  • Inkomsten: +134.05%

Prachtig, toch?

Facebook & Instagram Ads

Onze strategie op Facebook & Instagram was zowel nieuwe als oude bezoekers aantrekken. Net als op Google, maakten we strategische doelgroepen, bereidden we de advertenties voor en filterden de Black Friday landing pagina’s. A/B testing was onze beste vriend: clicks versus verkeer, gewone ads versus carousel ads versus offer ads, simpele copy versus copy met emojis etc. We bereikten onze oude bezoekers via onze dynamic remarketing campagnes.

Deze grafiek toont een vergelijking tussen transacties van 15-30 november 2018 met 15-30 november 2017 (wekelijkse weergave). 

[Case study] A winning Black Friday campaign - Facebook Ads

De resultaten?

  • Gebruikers: +84.89%
  • Nieuwe gebruikers: +81.54%
  • Sessies: +96.96%
  • E-commerce conversie rate: +90.39%
  • Transacties: +275%
  • Inkomsten: +181.22%

Waze Advertising

Omdat de Black Friday campagne zowel online als in de offline winkels plaatsvond, kozen we ervoor om Nobila Casa’s locatie te promoten via Waze. Op die manier groeide het aantal bezoekers in hun fysieke winkels. Hoe? Met de hulp van branded pins en promoted search.

  • Branded pins: laten chauffeurs weten dat Nobila Casa op of dicht bij hun route ligt. De pin toont de locatie en, als de chauffeur op de pin klikt, ook belangrijke informatie waaronder de Black Friday deals.
  • Promoted search: iedere keer iemand search gebruikte om te zoeken naar gelijkaardige diensten, verscheen Nobila Casa als eerste in de zoekresultaten. Op die manier kon Nobila Casa opvallen op drukke routes.

Dit is wat we bereikten met een minimum investering van 35.09$

[Case study] A winning Black Friday campaign - Waze Ads

Lees meer over Waze advertising

Cyber Monday

We kondigden de Cyber Monday campagne aan via social media, e-mail marketing, promotie extensies op Google Ads & Facebook.

Wij zijn zot van Facebook offers. We gebruikte die feature dan ook voor onze Cyber Monday campagne. Ze worden weinig gebruikt en worden vaak ondergewaardeerd door online marketeers. Maar niet door ons!

Wat we leuk vinden aan Facebook offers is hun impact. Ze zijn geweldig in termen van viraal bereik omdat Facebook hen boost in de newsfeed van vrienden van gebruikers. Bovendien vraagt de ad aan de gebruiker die er op klikt of ze de post willen delen. Onder andere e-mails en reminders zijn extra voordelen.

Zie je de mooie piek op 3 december? [Case study] A winning Black Friday campaign - Cyber MondayOké, let’s talk about the money!

In november verhoogde het advertentie budget van Nobila Casa met 36.02%. Nu de campagnes van Black Friday voorbij zijn, blijven we ons focussen om de resultaten gedurende de volgende maanden vol te houden. Hoe? Door middel van campagne optimalisatie, budgetten en, uiteraard, toewijding

Ben je nieuwsgierig naar onze ongelooflijke marketing vaardigheden? Bekijk dan zeker onze website of neem contact op!

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen