Scrum is een term afkomstig uit de rugbysport. Bij een scrum probeert een team samen een doel te bereiken en de wedstrijd te winnen. Samenwerking is cruciaal waarbij je snel moet kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Heel eenvoudig zou je kunnen stellen dat het gaat over managen van grote hoeveelheden to do’s die je op een slimme manier probeert te verwerken met je team.
Hoe eraan beginnen?
1. Kies een verantwoordelijke
Dit is de persoon met de visie op wat er moet worden gedaan. Hij of zij inventariseert risico’s, wat er haalbaar is en wat er gedaan kan worden.
2. Stel je team samen
Wie zal het eigenlijke werk uitvoeren? Teams moeten klein zijn (3 tot 9 mensen).
3. Kies een scrum master
Deze persoon begeleidt het team en helpt bij het elimineren van alle obstakels die het werk van de leden vertragen.
4. Maak een Product Backlog
Dit is een to do lijst met alle taken en kent prioriteiten toe aan de items.
De Product Backlog is niet te gedetailleerd en mag evolueren tijdens het project.
Het is de onbetwiste weergave van ‘alles wat nu en later’ nog door het team moet worden gedaan, in volgorde van prioriteit. Er bestaat maar één product-backlog.
5. Verfijn en plan de items op de product-backlog.
Schat in hoeveel hoeveel werk er met elk item gemoeid zal zijn. Het team moet elk item onder de loep nemen en kijken of het echt uitvoerbaar is. Elk item dient toonbaar en demonstreerbaar te zijn.
Plan de backlog aan de hand van relatieve omvang: klein, gemiddeld of groot. Of maak gebruik van de fibonacci-reeks en ken een puntenwaarde toe aan elk item: 1,2,3,5,8,13,21. Schat dus niet onmiddellijk in aantal uren. De hoeveelheid werk dat je team aankan zal blijken na een aantal weken.
6. Sprint-planning
Een sprint is een bundeling van taken gedurende een vaste tijdsduur. Sprints hebben altijd een vaste tijdsduur die varieert van 1 tot 4 weken.
Het team bekijkt de bovenste items op de backlog en schat in hoeveel items tijdens een sprint kan voltooid worden. Het aantal issues dat men kan uitvoeren in een sprint wordt de snelheid van het team genoemd. Men moet er altijd naar streven om dat aantal met iedere sprint te laten stijgen. Belangrijk is dat eens je de items van de sprint vastgelegd hebt, je deze niet meer wijzigen. Er kan dus niks meer worden toegevoegd ook in deze sprint. Nieuwe zaken zijn voor de volgende sprint.
7. Maak het werk zichtbaar
Dit kan je doen met behulp van een scrum bord met 3 kolommen: ‘te doen’, ‘bezig’ en ‘klaar’. (in development kan je hier nog een kolom aan toevoegen: ‘in test’

8. Dagelijkse Stand-Up of Dagelijkse scrum
Dagelijks organiseer je een korte meeting die max. 15 minuten duurt om de volgende vragen te beantwoorden:
- Wat heb je gisteren gedaan om het team te helpen deze sprint te voltooien?
- Wat ga je vandaag doen om het team te helpen deze Sprint te voltooien?
- Zijn er één of meerdere obstakels die jou of team verhinderen het Sprint-doel te bereiken?
9. Sprint-evaluatie of Sprint-demo
Aan het einde van elke sprint hou je een meeting waarin je bespreekt met je team wat er bereikt is. Elk teamlid presenteert zijn stukje wat is gemaakt of gerealiseerd.
10. Sprint-evaluatie
Nadat het team heeft laten zien wat er tijdens de afgelopen sprint bereikt is (wat er klaar is) gaan de teamleden bij elkaar zitten om te bespreken wat er goed is gegaan, wat beter had gemoeten en wat er in de volgende sprint te verbeteren valt.
Conclusie
In dit artikel geven we de basis mee van Scrum, weet dat je dit op verschillende manieren kan toepassen op je project of op je bedrijf. Ook voor de organisatie van je eigen e-commerce project heeft het enorme voordelen, zowel in tijd als in efficiëntie!
Onze klanten delen in onze know how en bezorgen we steevast een to do lijst om hun project te helpen managen.
Lees zeker ook eens onze blogpost over de noodzaak van een e-commerce business plan.