Heb je je al afgevraagd hoe je meer leads en prospecten kan aantrekken door sociale media te gebruiken? Of ben je op zoek naar een manier om meer bekendheid te geven aan jouw nieuw product? Dan is LinkedIn advertising misschien wel de perfecte oplossing voor jou! Het is een goudmijn voor het ontstaan van leads, het promoten van thought leadership en het leiden van verkeer naar websites van bedrijven.

Waarom LinkedIn Advertising geweldig is voor bedrijven

LinkedIn is een waardevolle tool om te netwerken met gelijkgezinde professionals. Bovendien brengt het meer dan 550 miljoen professionals samen waardoor dit het meest effectieve platform is voor B2B marketeers. Studies tonen aan dat 80% van B2B leads aangebracht is via LinkedIn en dat 94% van B2B marketeers LinkedIn verkiezen om content te verspreiden.

Image Untitled-design-3-478x478
Sociaal verkeer gestuurd door verschillende kanalen

Volgens Hubspot, waarbij een heel jaar lang LinkedIn Ads geanalyseerd werden, brachten deze advertenties een conversie ratio van 6.1% op bij Amerikaanse klanten, wat een zeer indrukwekkend cijfer is! Ter vergelijking, Google advertenties hadden een conversie ratio van slechts 2.58%. Verder is ook gebleken dat de CPC’s bij LinkedIn hoger zijn ($5.74 per klik – $3.35 voor Google Ads), maar dat hun cost-per-lead ongeveer $90 was voor LinkedIn advertenties en $125 voor Google Ads!

Waarom ‘click-through rate’ cruciaal is

Wanneer gebruikers niet op jouw advertenties klikken, en je CTR dus te laag is, zal LinkedIn deze bestraffen. Dit betekent ook dat het zal zorgen voor minder conversies en een hogere cost-per-lead. Daarom is het belangrijk om je te focussen op slechts twee dingen: geweldige targeting en interessante content. Baseer je bij het targeten op buyer persona’s en probeer een doelgroep te vinden tussen 50.000 en 500.000 mensen.

Verschillende types LinkedIn advertenties

Heb je als doel om werkzoekenden, aannemers, influencers, leidinggevenden of anderen te targeten? Wanneer je weet wie je wil targeten is het makkelijker om te bepalen welk soort advertentie je best kan gebruiken. LinkedIn biedt verschillende types aan die elk hun eigen aanpak en voordelen hebben. 

Laten we eerst en vooral eens dieper ingaan op de self-service advertenties. Zoals de naam zegt kan je meteen starten en dit helemaal zelfstandig. Je kan je doelgroep targeten, je campagnes zelf plannen en te weten komen wie er nu precies op jouw advertenties klikt.

Sponsored content Image linkedin-sponsored-content-options

Indien je content wil promoten dat al op je LinkedIn-bedrijfspagina staat, kan je ervoor kiezen om deze posts te delen met een specifieke doelgroep. Deze advertenties verschijnen dan op de homepagina en zullen voor meer merkbekendheid, impressies en kliks zorgen. Daardoor leidt dit type advertentie ook vaker tot meer engagement.

LinkedIn text ads

De text ad is vergelijkbaar met de Google search ads. Zorg voor een flitsende headliner, beschrijving en afbeelding om de aandacht te trekken van drukke professionals die door hun LinkedIn newsfeed scrollen.

Sponsored Inmail

Door de Sponsored Inmail te gebruiken kan je persoonlijke berichten versturen naar de inbox van LinkedIn gebruikers. Door rechtstreeks en op een persoonlijke manier met hen te praten, ontstaat er vertrouwen wat de kans groter maakt dat ze zullen klikken en kopen. Deze unieke berichten bestaan uit een gepersonaliseerde begroeting, call-to-action knop, hoofdtekst en de optie om een link toe te voegen.

Video Ads

Dit is vrij duidelijk, niet? Gebruik beelden, beweging en geluid om interessantere en meeslepende verhalen te creëren op jouw LinkedIn-feed. Het gebruik van video is immens gestegen voor consumer brands en business-to-business is momenteel bezig met een inhaalbeweging. Met LinkedIn als het perfecte B2B-platform wordt het dus dringend tijd om hier ook gebruik van te maken!

Dynamic Ads Image DynamicAdsBlog-InShare-1200x630-v01.04.02-910x478

Wil je gepersonaliseerde berichten versturen en relaties opbouwen met invloedrijke mensen? Door Dynamic Ads te gebruiken kan je meer verkeer naar je een landing- of bedrijfspagina leiden. Leden kunnen hun naam en e-mailadres naar jou versturen zonder hier iets voor in te vullen. Je content zal automatisch gedownload worden op hun bureaublad. Echter kiest LinkedIn ervoor om slechts twee visuele advertenties per pagina te laten zien.

Carousel Ads

Probeer op te vallen door op een nieuwe manier je verhaal te vertellen en te communiceren met je doelgroep. Dit type advertentie zorgt ervoor dat je meerdere afbeeldingen kan toevoegen waar gebruikers horizontaal doorheen kunnen swipen.

Display Ads

Je kan er ook voor kiezen om advertenties te kopen en een specifieke doelgroep te targeten. Dit is vooral handig wanneer je verschillende soorten media wil gebruiken zoals tekst, audio, video en afbeeldingen. Bovendien zijn Display Ads een geweldige manier om in een vroeg stadium van de koopcyclus gezien te worden door een zeer specifiek publiek.

Verkies je toch de hulp van een expert? Dan kan je beroep doen op een LinkedIn Partner. Dit type adverteren heet LinkedIn Marketing Partner Ads. Elke partner biedt verschillende tools aan zoals ad technology en het creëren van content.

Maar waarom zou je werken met een LinkedIn partner? Goede vraag! In plaats van helemaal van nul te beginnen krijg je hulp van experten, je kan advertentie campagnes bepalen en heel wat boeiende inzichten krijgen. Alleen maar voordelen dus!

Wil je zelf een expert worden? Hier zijn enkele tips & tricks voor het adverteren op LinkedIn:

Tips & tricks voor LinkedIn advertising

#1 Schrijf vanuit het perspectief van de lezer en gebruik gepersonaliseerde content

Je legt de focus in een advertentie best op het probleem van de doelgroep en de oplossing die je aanbiedt om aan zijn of haar behoefte(n) te voldoen. Ze zullen enkel geboeid zijn wanneer je content een zakelijk probleem kan oplossen. Daarom is het belangrijk om steeds content te creëren dat jouw doelgroep rechtstreeks aanspreekt. Je hebt slechts 150 tekens, dus zorg ervoor dat het de moeite waard is!

#2 Target je doelpubliek

LinkedIn biedt een hele waaier aan targeting opties aan waaruit je kan kiezen. Het wordt aanbevolen om zo specifiek mogelijk te targeten en om verschillende types binnen je campagnes te testen. Je kan bijvoorbeeld targeten op groep en dan op titel, maar ook andersom. Kortom, experimenteer om de beste mix te vinden voor jouw doelgroep.

#3 Gebruik relevante afbeeldingen

LinkedIn heeft ook een enorme keuze aan beeldmateriaal, maar het is altijd beter om je eigen unieke en creatieve afbeeldingen te gebruiken. Omdat het je content ondersteunt, kan de juiste afbeelding er zelfs voor zorgen dat de CTR verdubbeld. Bovendien is het beter om je berichten en afbeeldingen regelmatig te updaten om de eenvoudige reden dat je doelpubliek zich meer aangetrokken zal voelen door variaties.

#4 Test regelmatig

Het maakt niet uit welke producten, campagne of budget je gebruikt. Maak variaties van je advertenties door verschillende headlines, content, calls-to-action, afbeeldingen, enzovoort te gebruiken en bepaal welke het best voor jou werkt.

#5 Budget en bieden

Je dagelijkse budget is afhankelijk van je doelpubliek en het bod dat LinkedIn aanbeveelt. Als je ervoor kiest om het laagste bod toe te passen, dan zal het aantal impressies voor je campagne waarschijnlijk ook verminderen. Merk je op dat je activiteit laag is? Dan betekent dit meestal dat je bod ook te laag is.

Nu ben je helemaal klaar om je eigen LinkedIn advertenties te creëren en te optimaliseren!

“LinkedIn zal nog meer integraal deel uitmaken van je online lead generation strategie naarmate het platform de komende jaren groeit.”

– Neil Patel

 

Image webshop

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen