Home E-commerce blog Hootsuite versus Buffer: Welke Gratis Versie is het Best voor Jou?
Terug

Hootsuite versus Buffer: Welke Gratis Versie is het Best voor Jou?

Social media kanalen beheren en communicatie cross-media stroomlijnen kan een uitdaging zijn voor bedrijven – hoe groot of klein ze ook zijn. Social media management platformen zoals Buffer en Hootsuite brengen alle social kanalen tezamen op één platform zodat jij je kan focussen op de boodschap die je wil brengen. Beide platformen bieden een gratis versie naast verschillende betalende versies. Omdat die gratis versies al erg behulpzaam kunnen zijn voor kleine bedrijven en start-ups en omdat de beste dingen in het leven gratis zijn, vergeleken wij de gratis versies van de twee populairste social media management platformen – Hootsuite en Buffer. Hier gaan we!

Hootsuite vs Buffer

Ondersteunde social media kanalen

Beide platformen helpen jou je social media te beheren vanop één plek. Dit betekent dat je posts kan dupliceren en delen op verschillende kanalen, en een overzicht hebt van al je gepubliceerde en geplande posts. Waarom is dit goed nieuws? Het kan je bergen tijd besparen en helpt je jouw communicatie te stroomlijnen overheen verschillende kanalen.

Om die kanalen te kunnen beheren, maken Buffer en Hootsuite een verbinding met jouw sociale media accounts. De gratis versie van zowel Buffer als Hootsuite laten je toe om maximum 3 social media accounts te verbinden. Buffer ondersteunt 4 kanalen om uit te kiezen: Twitter, Facebook, LinkedIn and Instagram. Hootsuite ondersteunt ook WordPress blogs en YouTube Channels.

Social media kanalen ‘ondersteunen’ betekent op Buffer dat je kan posten op bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Op Hootsuite is het ook mogelijk om je tijdslijnen te bekijken, je aantal likes en comments te checken en om je berichten te lezen en te beantwoorden vanop het Hootsuite platform. Dus als je genoeg hebt aan een platform om posts te beheren zijn zowel Buffer als Hootsuite geschikt. Als je ook jouw social media feeds en berichten wil beheren, dan is Hootsuite jouw beste vriend!

Publiceren & plannen

We hebben al uitgelegd dat zowel Hootsuite als Buffer kunnen posten op jouw sociale media. De platformen kunnen ook verschillende posts plannen en laten je zelfs toe om je content te personaliseren voor elk kanaal om je te helpen je audiences te benaderen op een zo goed mogelijke manier. Zo zweren LinkedIn en Twitter gebruikers bijvoorbeeld bij hashtags terwijl Facebook gebruikers nooit die gebruiken.

De gratis versie van Buffer gebruikt een zogenaamde ‘queue‘ om posts in te plannen. Je kan een aangepast schema maken met de dagen en uren waarop je posts moeten gepubliceerd worden. Als je bijvoorbeeld elke maandag om 11 uur een product update wil posten en elke donderdag om 11 uur een blogpost, ziet jouw schema er als volgt uit.

Buffer Queue - Baldwin
Elke keer je een post toevoegt, zal die automatisch ingepland worden in het eerste beschikbare tijdsslot. Je kan natuurlijk ook handmatig posts inplannen op andere momenten.

Hootsuites benadering van publiceren en plannen ziet er anders uit. Geen ‘queue’ deze keer, wel een weekoverzicht. De posts kunnen worden ingepland door op een tijdsslot te klikken in de kalender of door ‘schedule’ te kiezen als je een nieuwe post maakt.

Hootsuite calendar - Baldwin

De gratis versie van Buffer biedt meer automatisering dan Hootsuite – waar je je posts altijd manueel moet inplannen. Maar beide platformen beperken het aantal geplande posts voor gratis gebruikers. Buffer laat je toe om 10 posts te plannen per social platform. De limiet van Hootsuite ligt op 30 posts over alle kanalen heen. Welke limiet het best past bij jouw communicatie strategie hangt echt af van hoe je je social media gebruikt. Als je zoveel mogelijk tweets wil plannen, is Hootsuite jouw platform. Als je verschillende kanalen wil gebruiken, zijn zowel Buffer als Hootsuite ideaal (beide laten je verbinden met maximum 3 kanalen, dus ook Buffers limiet is 30 posts).

Andere features

Zowel Buffer als Hootsuite voorzien een link shortener functie (buff.ly & ow.ly), die laat je toe om lange URL’s te delen op een propere en overzichtelijke manier. De twee platformen hebben ook een app, dit betekent dat je van overal je posts kan beheren. Maar pas op als je werkt met een team: de gratis versies laten maar één gebruiker toe, dus je zal een gemeenschappelijk account moeten creëeren.

Conclusie

Beide platformen bieden een gratis versie die heel veel te bieden heeft op vlak van social media management. Als je je communicatie wil stroomlijnen en je audiences wil bereiken op verschillende kanalen op een persoonlijke manier, dan is een social media management platform onmisbaar.

Terwijl Buffer meer een content publishing platform is dat focust op zo makkelijk mogelijk posts plannen, is Hootsuite een volbloed social media management platform dat je zowel posts laat plannen als je social media kanalen beheren. En ander verschil om rekening mee te houden als je kiest tussen de twee gratis versies is de limiet op geplande posts. Als je van plan bent om zoveel mogelijk posts te plannen op één kanaal, dan is Buffer niet het juiste platform voor jou.

Welke gratis versie je ook kiest, beide platformen zullen je veel tijd besparen en bieden je een duidelijk overzicht van jouw posts en communicatie, zodat jij je kan concentreren op wat echt belangrijk is: jouw klanten. En zoals ik al zei – de beste dingen in het leven zijn gratis!

Interessante features op de betaalde versies

Ja dit is een blogpost over de features van de gratis versies van Buffer en Hootsuite. Maar we hebben beslist om ook enkele interessante features op te sommen van de betaalde versies. Gewoon voor het geval je van plan zou zijn om ooit te upgraden, of voor de nieuwsgierige geesten onder ons:

  • Zowel Hootsuite als Buffer bieden een verbinding met Pinterest in hun betaalde versies.
  • Buffer biedt een kalender in de betaalde versie (voorzien in de gratis versie van Hootsuite)
  • Een Hootsuite upgrade brengt automatische planning met zich mee (min of meer voorzien in de gratis versie van Buffer)
  • En last but not least: beide platformen bieden basis analytics op hun betaalde versie

Lees meer over dit onderwerp:

 

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen