We zien het te vaak gebeuren en ook vaak mislopen. Zowel beginnende als bestaande bedrijven beginnen met een webshop zonder duidelijk doel of e-commerce business plan. Wat je ook beweert, er zijn geen goede argumenten om een plan uit te stellen. Het houdt geen steek om te zeggen: “We zien wel waar we uitkomen. We maken het plan als de webshop goed loopt”

Wij adviseren om steeds bij het begin te beginnen en dat is inderdaad met een e-commerce business plan. Om je een duwtje in de juiste richting te geven, geven we je in dit artikel enkele tips en templates die je kan gebruiken om jouw eigen e-commerce business plan uit te werken.

Eerst en vooral

Een businessplan is ten eerste een inschatting, een inzicht in hoe de toekomst van een project eruit kan zien. Als je een plan opstelt, krijg je niet alleen inzicht in de nodige start-up kosten, maar ook in jouw gewenste doelstellingen. Vanaf dan weet je welke weg je wilt inslaan. Op die manier vorm je een antwoord op de vraag: “Hoe lang zal het duren vooraleer ik begin te verkopen?” Dat is een belangrijke vraag voor jouw project!

Een e-commerce business plan is in feite niet zo verschillend van een gewoon businessplan. Veel bedrijven werken zowel online als offline, daarom is dit artikel eigenlijk toepasselijk voor alle branches. Onderaan dit artikel kan je een volledig gratis, downloadbare template vinden met voorbeelden van een e-commerce plan die je kan vertalen naar jouw eigen project of webshop. We hebben het e-commerce plan voorzien van enkele belangrijke kosten en andere soorten marges. Het marketingplan bevat ook strategische en tactische richtlijnen. Daarnaast voegen we ook nog een marketingkalender toe die makkelijk toepasbaar is op jouw eigen marketingplanning. Zoals je kan zien, werkt een webshop niet op zichzelf: ze heeft steeds een actieve contentstrategie nodig.

Last, but not least. Het is belangrijk om te weten dat je je e-commerce business plan elke maand kan aanpassen op basis van gegevens die binnenkomen. Evalueer en stel bij aan de hand van de meest nauwkeurige gegevens: that’s the message. 

De noodzaak van een e-commerce business plan

Waar hou je het best rekening mee bij een e-commerce business plan?

Kosten

Start-up kosten

Eenmalige kosten die je moet maken voordat je met een webshop start:

  • De opbouw van je webshop;
  • Een opslagplaats;
  • Boekhoudingsoftware;
  • Stockmanagement;
  • Ontwerp van een logo en bedrijfsidentiteit;
  • Advies van een boekhouder of advocaat.

Variabele en vaste kosten

1.  Variabele kosten hangen af van de activiteit van jouw webshop. Hoe hoger de productie of omzet, hoe hoger die kosten zullen liggen. Houd bijvoorbeeld rekening met de verzendkosten van jouw bestellingen per maand.

2. Vaste kosten zijn kosten die onafhankelijk zijn van jouw productie of omzet. Bijvoorbeeld de huur van een pand. 

Specifieke webshopkosten

  • Kosten per klik / impressie

De hoogdagen van SEO zijn jammer genoeg voorbij. Tien jaar geleden konden we een webshop lanceren zonder te betalen voor bezoekers. Nu moeten we realistisch blijven. Al spendeer je maar een beetje, zonder Google Adwords geraak je nergens. Google Adwords werkt met een kosten-per-klik-per-keyword systeem, Facebook Ads werkt met kosten-per-impressie. En de meeste affiliate marketing websites (certainly.be, compare.be) werken met een kosten-per-verkoop of per klik. Het geschatte budget hiervoor kan je terugvinden in de kostensimulatie pagina 8. 

  • Verzendkosten

Elk fysiek product dat jij levert, moet worden verstuurd en dat kost geld. De meeste logistieke bedrijven vragen tussen € 3.5 en € 6.7 voor verzendingen onder 30 kg. Die prijs is afhankelijk van naar welke regio je het pakje wilt versturen en van het totaal aantal verzendingen op jaarbasis. Contacteer Bpost, TNT, DPD… om een offerte te vragen. 

  • Verpakkingskosten

Sommige beginners vergeten dat het product dat je verzendt ook in een kartonnen doos geplaatst moet worden op het te beschermen tijdens de transport. Ook dat kost geld.

  • Online betalings kosten

Elke online betaling kost geld. Payrator.com geeft een mooi overzicht, maar contacteer alsnog bedrijven zoals Ogone.com om een correct beeld te krijgen. Vergeet niet om over de prijs te onderhandelen. De prijs per transactie hangt af van het aantal transacties die je verwezenlijkt. Vergeet niet dat elk land aan wie je wilt verkopen andere betaal gewoontes heeft.

Prestatieparameters voor een webshop

Bezoekers per dag

Om de verkoop te schatten, moet je schatten hoeveel bezoekers je per dag zal hebben. De bezoekers kunnen bij jou terechtkomen via traditionele SEO (of nog beter: dankzij jouw unieke content over je producten of services), via SEA (Adwords, Affiliate marketing), via jouw social media (betalend of niet) of via actieve PR op nieuwssites en blogs. E-mailmarketing en andere offline acties maken het plaatje gewoonlijk compleet van het aantal mensen dat uiteindelijk naar jouw webshop surft.

Conversie

De conversie van jouw webshop betekent het aantal bezoekers die ook effectief klant worden. De gemiddelde conversie op een webshop hangt vooral af van wat je verkoopt. Als je in een niche zit, kan je hoge conversies verwachten. Zit je in een erg competitieve markt, dan zal het iets lager zijn. In het algemeen kan je uitgaan van een conversie tussen 0.5% en 3%. Het gemiddelde ligt op 1.5%.

Gemiddelde bestelbedrag

Hiermee bedoelen we hoeveel euros een gemiddelde bestelling op jouw webshop kost. Dit hangt vooral af van jouw assortiment en best-selling producten. Het is moeilijk om hier een bedrag op te plakken. In Nederland was in het eerste semester van 2013 het gemiddelde bedrag per bestelling €109.

Om dit voor jouw eigen bedrijf te schatten, adviseren we je om de Pareto regel te gebruiken: kijk naar de 20% producten die 80% van jouw omzet uitmaken en neem hiervan het gemiddelde. En pas dat uiteraard aan eens jouw business is gestart. 

Winstmarges

Opmerking: een goede nettowinstmarge hangt sterk af van sector tot sector. Een kleine nettowinstmarge met een grote omzet of een grote nettowinstmarge met een relatief kleine omzet kan zodoende in hetzelfde bedrag resulteren. 

De brutowinstmarge toont het percentage dat overblijft van de omzet nadat je de kosten van de verkoop hebt betaald. 

De bedrijfswinstmarge geeft het percentage dat overblijft van de omzet nadat alle kosten zijn betaald, exclusief de belastingen, rentelasten en dividenden (i.e. preferente aandelen). Dit percentage toont de ‘pure winst’ dat is geboekt op de omzet. 

De nettowinstmarge geeft het percentage van verkoop dat overblijft nadat alle kosten, inclusief de belastingen, rentelasten en dividenden zijn betaald. Dit percentage geeft weer hoeveel omzet er maximum overblijft voor de gewone aandeelhouder, als we ervan uitgaan dat er geen winstreserve is.

Het is goed om in het begin jouw eigen kosten te overschatten en je verkoop te onderschatten. Probeer ook een correlatie in te bouwen tussen je sales en aankopen: meer sales leidt ook tot meer kosten.

Succes!

Hopelijk hebben we jou kunnen helpen met al jouw vragen omtrent een e-commerce business plan. Lees zeker ook eens onze post over de noodzaak van een goed PIM systeem (Product Information Management). Een must voor webshops!

Fill in this form to receive the templates on your e-mail address

webshop ontwerp en ontwikkeling bij Baldwin in gent

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen