Google Analytics 4: Wat moet je weten

Het is tijd om allemaal over te stappen van de Google Analytics naar Google Analytics 4 (GA4). Het is geen geheim dat Google Universal Analytics (UA) gaat uitdoven ten gunste van hun jongere kind, GA4. Simpel gezegd zal UA onbruikbaar zijn vanaf juli 2023 en zullen we allemaal gedwongen zijn om GA4 te gaan gebruiken. Uiteraard zijn er veel verschillen tussen de oude en nieuwe Analytics-interface. In dit artikel belichten we de belangrijkste en laten we zien wat GA4 voor ons in petto heeft.

Een van de veranderingen is dat GA4 geen cookies meer opslaat en geen IP-adressen meer verzamelt. Aangezien de toekomst steeds minder cookies in petto heeft, is dit natuurlijk een grote verbetering. Natuurlijk is dat niet alles. GA4 biedt een groot aantal nieuwe functies en statistieken! Er zitten echter nog wel wat bugs in, omdat het platform momenteel aanvoelt alsof het nog in bèta is.

Universal Analytics vs. Google Analytics 4

Zoals gezegd zou de grootste verandering het verlies van cookies zijn. UA was sterk afhankelijk van eerste- en third-party cookies om gegevens te traceren. Dit is nu grotendeels vervangen door machine learning. GA4 gebruikt AI-technologie om de gaten in de gegevens op te vullen, wat ons ook voorspellende gegevens oplevert. Het is moeilijk te zeggen of dit de moeite waard zal zijn, maar het klinkt veelbelovend.

Sinds de opkomst van GDPR is digitale privacy van grootste belang. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de manier waarop je gegevens kunt verzamelen en gebruikers kunt volgen. Met GA4 hebben gebruikers meer controle over hoe hun gegevens worden verzameld, bewaard en gebruikt. Ze kunnen zelf bepalen of hun gegevens worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties. Daarnaast hebben gebruikers de mogelijkheid om een verzoek in te dienen bij Google om hun verzamelde gegevens daadwerkelijk te verwijderen in Analytics.

De rapportage-interface is volledig veranderd. Er zijn nog steeds eigenschappen, maar geen weergaven meer. Er zijn nu datastromen. In UA moest je een eigenschap aanmaken per app of website die je wilde volgen. GA4 heeft dit principe afgeschaft. Je kunt nu één eigenschap maken en verschillende datastromen toevoegen, bijvoorbeeld één voor je app, één voor je website, één voor het subdomein …

Het bouncepercentage is begraven. Voordat je in paniek raakt: dit is eigenlijk een goede zaak. Het is nu vervangen door wat “engagement rate” wordt genoemd. Het draait om sessiekwaliteit, die is gebaseerd op drie meetcriteria. Een sessie wordt als waardevol beschouwd als 1) deze resulteert in een conversie, 2) deze langer dan 10 seconden duurt of 3) er meerdere pagina’s worden bekeken.

Event-based tracking

Hoewel het misschien moeilijker lijkt om informatie te verzamelen, zullen de gegevens verfijnder zijn, GA4 gebruikt een event-based datamodel om gebruikersgedrag te volgen. Gegevens worden nu verzameld op alle platforms, zowel app als website. Dit vermindert hiaten in de gegevens en maakt het gemakkelijker om de levenscyclus van de klant te volgen. Door unieke Google-signalen en gebruikers-ID’s te combineren, is het volgen van gedrag eindelijk gelijkwaardig.

Omdat Google nu gebeurtenissen gebruikt, is hun trackingmodel meer gericht op de gebruiker. UA was sessie-gebaseerd, wat betekende dat vooraf gedefinieerde acties werden beschouwd als gebeurtenissen. Nu wordt alle gebruikersinteractie beschouwd als een gebeurtenis. Hierdoor kun je je gebruikers diepgaander analyseren. De verzamelde gegevens zijn niet langer gescheiden, waardoor het gemakkelijker is om het gedrag van een gebruiker goed te analyseren. Je kunt verschillende parameters per gebeurtenis instellen. Als iemand bijvoorbeeld een bestand downloadt, zegt dat niet zoveel. Toch? Het zegt echter wel iets wanneer je parameters toevoegt zoals locatie, taal, op welke pagina de download plaatsvond … Dit is nu allemaal mogelijk.

Terwijl UA alleen kliks bijhield, kun je met GA4 veel dieper gaan. Je bent niet eens gebonden aan de standaardwaarden van Google. Met het platform kun je aangepaste gebeurtenissen en parameters integreren. Wat je wilt implementeren hangt volledig af van wat je wilt volgen. Dit is belangrijk om in gedachten te houden. Ga niet overdrijven om gegevens te verzamelen, anders verdrink je in alle beschikbare informatie. Zorg ervoor dat wat je verzamelt opzettelijk is en gebruikt zal worden. Het helpt om eerst een meetkader te creëren voordat je begint met het opzetten van je evenementen.

GA4’s event types

Natuurlijk is alles nu een gebeurtenis in GA4. Toch zijn er nog steeds gebeurtenistypen, zij het anders dan in UA.

  • Ten eerste hebben we automatisch gebeurtenissen verzameld. Deze worden automatisch bijgehouden en verschijnen in elk rapport. Paginaweergave en gebruikersbetrokkenheid zijn voorbeelden van zulke gebeurtenissen. Je kunt extra parameters toevoegen aan deze gebeurtenissen.
  • Vervolgens hebben we verbeterde metingen. Dit zijn optionele gebeurtenissen die je kunt in- of uitschakelen in de GA4-interface. Voorbeelden zijn video-engagement en scroldiepte. Ook hier is het mogelijk om parameters toe te voegen.
  • Aanbevolen gebeurtenissen zijn gebeurtenissen waarvan Google denkt dat ze nuttig kunnen zijn voor je bedrijf. In tegenstelling tot de eerste twee gebeurtenistypen vereisen deze implementatie via code of Google Tag Manager (GTM).
  • Tot slot zijn er, zoals eerder vermeld, aangepaste gebeurtenissen. Vergelijkbaar met UA, zijn dit gebeurtenissen die je zelf benoemt en implementeert. Je moet ze toevoegen aan je code of GTM gebruiken.

Hoe zit het met de nadelen?

Zoals gezegd is de nieuwe interface nog in ontwikkeling. Dat betekent dat er nog steeds bugs en ontbrekende functies zijn. Het zal behoorlijk wat tijd kosten om alle mogelijkheden en functies te leren kennen. Het gebruik van GA4 zal voor alle gebruikers actief leren zijn. Rapportering is in zekere zin verbeterd, maar er zijn ook behoorlijk wat statistieken waar we afscheid van moeten nemen. Sommige zijn vervangen, andere niet. Onnodig te zeggen dat we onze kijk op rapportage volledig moeten herzien. Voor ons is het grootste verlies historische gegevens. Je kan de historische gegevens niet overzetten van UA naar GA4. Dit is waardevolle informatie die voor altijd verloren gaat; je zult alles opnieuw moeten ‘opbouwen’ – in gedachten houdend dat de maximale gegevensopslag in GA4 slechts 14 maanden is. En tot slot: je moet conversietracking opnieuw instellen.

Dit zouden je volgende stappen moeten zijn

Het is duidelijk dat GA4 veel te bieden heeft, maar toch zal het enige aanpassingstijd vergen als je van Universal Analytics komt. Daarom is het nooit te vroeg om over te stappen! Dit heeft twee grote voordelen. Het eerste is dat je al gegevens begint te verzamelen die in de toekomst kunnen worden gebruikt voor je rapportages en voor voorspellende analyses. Het tweede voordeel is dat je meer tijd hebt om te oefenen. En wat zullen we zeggen, oefening baart kunst. Omdat dit in feite een totaal nieuwe manier van tracken en rapporteren is, is het noodzakelijk om veel tijd te investeren in het leren kennen van GA4. Hoe eerder je de nieuwe omgeving instelt, hoe beter. Houd er rekening mee dat je in de tussentijd nog steeds via UA kunt tracken.

Bent u klaar voor de toekomst? Wil je Google Analytics 4 gaan gebruiken? Aarzel niet om contact met ons op te nemen, we helpen je graag op weg. Neem contact op!

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen