Op donderdag 12 mei werd Baldwin 5 jaar, en dat moest gevierd worden. Voor de gelegenheid werd ons kantoor omgetoverd tot een ontmoetingsplek voor klanten, partners en andere e-commerce enthusiasts, die samen kwamen vieren én inzichten delen. Het relaas van een inspirerende namiddag, met als hoogtepunt een boeiend e-commerce panelgesprek.
Het succes van het panelgesprek was ongetwijfeld te danken aan de enthousiaste panelleden die we konden strikken:
- Stefaan Couvreur, Weba
- Matthias Dobbelaere, De Juristen
- Frederik Hiergens, Canvascamp
- Pieter Stal, Multisafepay
- Luuk Reynders, Seventy One
- Pascal Sabbe, E5 mode
Onder leiding van moderator Maarten, gingen suppliers en retailers in discussie. Dat het er bij momenten gepassioneerd aan toe ging, kun je checken op de livevideo op onze Facebookpagina.
Online marktplaatsen
Aan ambitie geen gebrek bij onze panelleden: uit een rondvraag naar hun favoriete e-commerce concept, spiegelen ze zich graag aan de allergrootsten.
Amazon is bij iedereen topfavoriet, op de voet gevolgd door Coolblue en Bol.com dichter bij huis.
Sommige panelleden verkopen ook hun eigen producten via Amazon, of andere marktplaatsen. Stefaan van Weba, een merk dat vooral op prijs speelt, hekelt de hoge marges die spelers als bol.com aanrekenen. Voor E5 en Canvascamp bleek de verkoop via Amazon wel een goede manier om potentiële klanten naar de eigen webshop te lokken en zo een bredere doelgroep te bereiken.
Maar Frederick Hiergens, manager van Canvascamp, blijkt toch vooral een voorstander van een niche gerichte belevenis, en Matthias Dobbelaere (deJuristen) valt hem bij: “Meer inzicht en kennis schept meer vertrouwen. Daarmee heb je als gespecialiseerde retailer ongetwijfeld een streepje voor.” Frederick bevestigt : “Om een duur product zoals het onze aan te kopen, hebben bezoekers informatie nodig. Veel tekst en veel foto’s, waarvan de meerderheid opgeladen is door de klanten zélf, helpt om potentiële klanten wereldwijd te overtuigen. Op een platform zoals Amazon is daar geen ruimte voor.”
Mobiel is de toekomst
Als we onze experts mogen geloven, dan zal er binnenkort geen onderscheid meer gemaakt worden tussen desktop bezoeken en mobiele bezoeken.
“De consument van morgen is opgegroeid binnen de mobiele wereld. Deze “digital natives” maken nauwelijks nog een onderscheid tussen mobiel en desktop, omdat hun smartphone een extensie van zichzelf is geworden”, merkt Matthias Dobbelaere op.
Bij de webshop eigenaars zelf klinkt vooral een genuanceerd antwoord: Weba adverteert regelmatig op hln.be en dat levert volgens manager Stefaan Couvreur vooral heel veel mobiele bezoeken op, maar de kwaliteit van die bezoeken is onduidelijk. Ze leveren namelijk weinig directe verkopen op. Ook Luuk Reynders van retro store Seventy One nuanceert: het valt hem op dat er overdag vooral mobiele bezoekers op de SeventyOne webshop browsen, en de aankopen vooral ‘s avonds via desktop gebeuren. Op je smartphone je adresgegevens intikken en mobiel betalen vinden consumenten nog steeds onhandig.
Als internationale speler merkt Frederick van Canvascamp dan weer grote verschillen tussen landen op. In de V.S. staat mobiel betalen veel verder dan in België. Dat is onder andere een gevolg van de ‘wallet’, waarmee gebruikers over shops heen één account kunnen gebruiken.Volgens Pieter Stal van Multisafepay is mobiel betalen wel degelijk in opmars. Op dit moment wordt 30% van de betalingen via Multisafepay online uitgevoerd. En de trend is stijgend: hij voorspelt een stijging tot 50% binnen de twee jaar. Al moeten er inderdaad nog barrières weggewerkt worden. Dat gebeurt nu al, bv. met de bancontact app.
Privacy
De ‘wallet’ zoals die in de V.S. bestaat, brengt ons naadloos bij hét hete hangijzer van het debat: de GDPR. Uit een korte rondvraag blijkt de privacywetgeving voor veel webshopeigenaars een ver-van-mijn-bed show. Vaak primeert de marketingwaarde van een lead boven het naleven van de privacywetgeving. “Gevaarlijk”, als we Matthias Dobbelaere van de Juristen mogen geloven.
Het niet naleven van de GDPR na mei 2018 kan resulteren in zware boetes, tot 4% van je totale omzet.
Matthias raadt aan om nu al te beginnen investeren, vooral als kleine KMO, want ook als klein bedrijf zul je niet langer onder de radar kunnen blijven. Hij schat de investering voor een GDPR-audit op een 5000-tal euro. Maar als KMO kun je er volgens hem ook je voordeel uit halen. Privacy is belangrijk voor consumenten, en als je aan je bezoekers kunt aantonen dat ze veilig kunnen shoppen op jouw webshop, kan het een extra troef zijn om klanten over de streep te trekken.
In het kader van de GDPR is het belangrijk dat je als onderneming alle data entry points in kaart brengt: welke informatie verzamel je, waar wordt die bewaard en voor hoe lang. De complexiteit groeit vooral door de vele systemen waar je als ondernemer mee werkt: een mailing tool, een kassasysteem, een Magento webshop, een crm-systeem, enz… Als een klant vraagt om zijn gegevens te wissen uit je database, zal er dus een centrale query nodig zijn die informatie over die klant uit al je databases kan wissen.
Maar er is volgens hem ook geen enkele reden tot paniek: wie nu voldoet aan de huidige privacywetgeving, zal weinig aanpassingen moeten doen om ook aan de nieuwe wetgeving te voldoen. Er zijn immers geen grote veranderingen, er zal alleen strenger kunnen opgetreden worden als bedrijven niet voldoen.
Marketingstrategie
Wat marketingactiviteiten betreft, blijken de opinies en ervaringen van de panelleden sterk te verschillen. Ook al zijn de ingrediënten hetzelfde, hét succesrecept blijkt niet te bestaan.
Voor Luuk van SeventyOne maakt de grootte van het marketingbudget niet uit. Voor hem ligt de focus op een zo hoog mogelijke ROI. Adverteren via Facebook lijkt die doelstelling het beste in te vullen: “Facebook is de groeimotor van mijn bedrijf. De targeting mogelijkheden zijn ongelooflijk interessant, en hierdoor waren we in staat om een groot bereik op te bouwen.” De klikkost via AdWords is dan weer veel te hoog voor de verkopen die het kanaal oplevert.
Zijn verhaal krijgt bevestiging uit het publiek: ook fashion shop Close-up blaast de loftrompet over sociale media: Via Facebook en Instagram organiseert Close-up regelmatig wedstrijden, die heel veel bezoekers naar de site brengen, en een fanbase creëren die niet alleen bereikt wordt, maar ook zelf mee het merk uitdraagt, door posts te delen, selfies te nemen in het kleedhokje, enz.
Welk percentage van de omzet Weba in marketing investeert, behoort tot de ‘kroonjuwelen’ van het bedrijf, maar dat het liefst zo weinig mogelijk is, daar windt manager Stefaan geen doekjes om. Als meest gevestigde waarde kan Weba dan ook beroepen op een grote merkbekendheid, die het jaren geleden al opbouwde door het merk op de nationale televisie te koppelen aan het Rad van Fortuin. Hij vraagt zich af of het in het online tijdperk nog mogelijk zou zijn om die bekendheid op te bouwen met een vergelijkbaar budget.
Hoewel De Juristen geen e-commerce bedrijf is, gaat Matthias hier gretig op in. De Juristen bestaat intussen 7 jaar en slaagde er in om een stevige merkbekendheid in de doelgroep op te bouwen, en dat via uitsluitend online kanalen. Goede content is volgens hem King, en zorgt ervoor dat je met een beperkt budget een groot bereik kunt halen.
Daar is Frederick van Canvascamp het mee eens. Met kwalitatieve content overtuigt hij niet alleen de bezoeker, maar ook de zoekmachine. Dankzij een goede SEO-strategie staat Canvascamp in de meeste landen bovenaan in de zoekresultaten. Waar dat niet het geval is, vindt hij AdWords wel een goede aanvulling, met gerichte advertenties op long-tail keywords weet hij het juiste publiek te onderscheiden van de gebruikers die op zoek zijn naar een gewone kampeertent.
Ongeacht de strategie en marketingmix, geloven onze panelleden dat een goed product, en een goede marketingstrategie hand in hand gaan.
Als je investeert in de ontwikkeling van een goed product, dan krijg je vanzelf dat extra “lawaai” dat je nodig hebt om op te vallen tussen de concurrentie. Deze meerwaarde zal zich vertalen in succesvolle marketing.
Het panelgesprek deed heel wat inspiratie opborrelen. En geen beter manier om dat door te spoelen dan een streekbiertje. Bedankt aan alle panelleden, klanten en sympathisanten die kwamen mee toasten op ons 5-jarig bestaan. Santé en op naar de toekomst!