We shoppen allemaal. We rijden naar de supermarkt om eten te kopen, of we verwennen onszelf op een namiddagje shoppen in de stad en bezoeken verschillende winkels op zoek naar de perfecte outfit. Of we kopen online vliegtickets richting de zon en een geluiddempende hoofdtelefoon voor tijdens de vlucht.
E-commerce opbrengst in Europa
De waarde van e-commerce in Europa wordt geraamd op 621 miljard euro tegen het einde van 2019. Dit betekent een groei van 13.6% sinds vorig jaar, toen online shopping 547 miljard euro waard was.
Shoppen is een belangrijk deel van ons leven en in de laatste jaren is onze shopgedrag sterk geëvolueerd. E-commerce is aan het groeien en we vinden het allemaal geweldig om meerdere opties te hebben. En nu hebben we toegang tot een brede waaier aan winkelplatformen om tussen te kiezen wanneer we plots de nood voelen om te winkelen.

De retail wereld is toe aan een makeover
Vandaag voorzien ongeveer 3.6M retail bedrijven in Europa bijna 10% van alle Europese jobs. Het is dus absoluut belangrijk voor de industrie om mee te evolueren met haar tijd om de grote impact op jobs in de EU te behouden.
Maar het lijkt niet zo vanzelfsprekend om op de digitale trein te springen. Slechts één vijfde van de handelaars in Europa verkoopt hun producten via een online kanaal. Niet per se via een eigen webshop, vaak ook via een derde partij zoals bol.com of amazon.
Multichannel verkoop moet een focus zijn als je je bedrijf wil hervormen. Online en offline retail gaan hand in hand en 90% van de sales gebeurt nog steeds in fysieke winkels. Maar hoe kunnen die puur fysieke winkels zich vermengen met de online shopping wereld om zo hun algemeen verkoop success een boost te geven?

Ga online & verkoop
Het is helemaal niet erg als je nog niet aanwezig bent online. Maar nu is het een goed moment om ermee te starten, voordat je de trein volledig mist. Ja, het is een uitdaging. Maar dat is geen excuus want het was een uitdaging voor iedereen die ooit startte met een online avontuur. Stel je voor dat je je huidige klanten kan vertellen dat je 24/7 beschikbaar zal zijn, ik ben er zeker van dat ze dat geweldig zouden vinden. Zie het als een extra service voor jouw trouwe klanten. Die klanten zijn zonder twijfel ook al online aan het winkelen, en je zou toch niet willen dat ze een online vervanging voor jouw winkel vinden?
Ga online & ontmoet jouw huidige en nieuwe klanten
Op welk social media platform je actief moet zijn, hangt af van waar jouw klanten zijn. Je zal dus tijd moeten vrijmaken voor wat marktonderzoek om te weten of je je marketing budget moet spenderen op Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, TikTok, Snapchat of Pinterest.
Social media platformen zijn non-stop in beweging en bezig zichzelf heruit te vinden. Het is moeilijk voor iedereen om up-to-date te blijven. Maar vrees niet, er bestaan veel experts die jou hiermee kunnen helpen.
Ga online & adverteer
Ik durf te wedden dat jij al advertenties hebt zien verschijnen op Facebook en Instagram van jouw concurrentie. Misschien zelfs van een lokale concurrent die jouw potentiële klanten in hun online en fysieke winkel aan het lokken is.
Een groot voordeel van online adverteren is dat je de ads heel persoonlijk kan maken en kan aanpassen aan jouw audience. Je kan gemakkelijk gedetailleerd demografisch targeten. Ads die de taal spreken van de klanten, visuals gebruiken die zijn aangepast aan hun specifieke persona en producten tonen waarnaar ze actief op zoek zijn, spreken veel meer aan. Ja, dat en nog veel meer is mogelijk als je online adverteert, en doet een investering in een klassiek reclamebord of advertentie in een magazine uitschijnen als een beetje verouderd.

Pas de winkelervaring aan aan jouw klanten
Klanten vertrouwen graag op de expertise van ervaren winkelassistenten. Vandaag bestaan er online diensten waar mensen een outfit selecteren die past bij jouw voorkeuren en stijl. Op die manier kan iedereen een persoonlijke stylist hebben die hen online helpt. Vaak gebeurt dit aan de hand van een skype chat met een echte persoon vooraleer die items selecteert die passen bij jouw profiel. Grote e-commerce websites zoals Zalando en Amazon maken gebruik van zo’n dienst. Stitchfix biedt alleen maar een persoonlijke styling assistent en is een groot succes in de US en UK.
Hate it or love it, het is een briljant idee. In plaats van advies te geven over één item en alleen dat item te verkopen, kan je een heel pakket producten verkopen in één sessie. En dat geldt niet alleen voor de mode industrie. Dit principe is toepasbaar in verschillende domeinen. Het is veel handiger om alles in één winkel te kopen dan in 20 verschillende. Dus overtuig je doelpubliek om voor deze optie te kiezen en verkoop meer dan dat ene item waarvoor jij bekend staat.
Voorbeelden:
- Iemand gaat voor de eerste keer op een avontuurlijke reis en heeft gerief nodig dat bij zijn reisstijl past. Gerief zoals een rugzak, stapschoenen, kleren aangepast aan het klimaat, een reisgids, een waterfilter…
- Een jong koppel heeft beslist om te gaan samenwonen. Zij zijn op zoek naar alle meubels en toestellen die je maar nodig kan hebben in een nieuw huis.
- Een beginnende 3D designer wil haar eigen sterke desktop computer bouwen voor haar 3D programma’s. Maar eerst wil ze iemand vinden die haar kan helpen om de juiste items te selecteren die compatibel zijn met elkaar en binnen haar budget passen.

Verbeter de gepersonaliseerde winkelervaring
Waarom zou je niet eens proberen om meer achtergrond gegevens van je klanten te gebruiken in je fysieke winkel? Er bestaan POS systemen die verkoopteams helpen door mensen die jouw winkel binnenkomen te scannen. Via gezichtsherkenning weten zij wie er binnenkomt – als ze zijn geregistreerd in jouw (web)winkel natuurlijk -, welke items die persoon ooit heeft gekocht bij jou en welke items in hun online winkelmandje zitten. Dat en misschien nog andere waardevolle data die je hebt verzameld tijdens online en offline touchpoints met die klant. (Sociale interactie, voorgaande klachten, email clicks etc).
Die POS systemen versnellen het verkoop proces en maken het gemakkelijker voor jouw team om een verkoop of deal te sluiten. Dit is niet de toekomst, maar is nu al werkelijkheid. En ja, ook jij kan deze technologie gebruiken als handelaar
Samenvatting
We hebben een markt nodig in Europa waar handelaars kunnen uitbreiden en nieuwe jobs kunnen creëren. Een markt vol innovatie en gezonde competitie. Met klanten die waardevolle winkelervaringen beleven. Een verbeterde retail ervaring kan niet alleen een voordeel bieden aan iedereen die winkelt, maar kan ook een boost geven aan de volledige Europese economie.
Baldwin kan jou verbinden met je potentiële online klanten. Contacteer ons voor meer informatie over webshops, marktonderzoek en online adverteren.