De noodzaak van een doordacht product management

Het leuke aan onze job is dat we met heel wat verschillende sectoren en bedrijven in contact komen.

Het is voor ons steeds opnieuw een uitdaging om het product of de dienst die onze klanten aanbieden zo goed mogelijk in de verf te zetten op de webshops die we voor hen bouwen.

Product management is een heel belangrijk aspect in de creatie van een webshop. Het beïnvloedt de tijdsbesteding aan het onderhoud en/of de mate waarin er informatie kan worden uitgewisseld met een ERP systeem. Bovendien heeft het heel vaak een grote invloed op de kostprijs van een webshop. In dit artikel gaan we dieper in op de mogelijkheden van Magento.

Productmanagement e-commerce advies

Attributen & attribuutsets

Attribuut

Een attribuut is een eigenschap van een product. Zo kan een product bijvoorbeeld een bepaalde kleur hebben (rood, zwart, paars) of een maat (xs, s, m, l). Deze twee voorbeelden zie je ook vaak als opties voor een klant, bij het bestellen van een product (bijv. een kledingstuk).

Behalve de hierboven genoemde soorten attributen kan je aan een product ook andere eigenschappen hangen, zoals merk, gewicht, afmetingen, enzovoorts. Deze eigenschappen worden vaak niet gebruikt om een klant bepaalde opties te laten aangeven. Waarom niet? Het zijn gewoon eigenschappen van een product, waar als het ware geen variatie in mogelijk is bij het bestellen.

Attribuutsets

Een attribuutset in Magento is een verzameling van attributen.

Je zou bijvoorbeeld de attribuutset ‘Broeken’ kunnen aanmaken in Magento. Vervolgens laat je daar de attributen maat, kleur en materiaal onder vallen. Als je een product aanmaakt moet je vervolgens kiezen uit welke attribuut set het product moeten worden opgebouwd. Zo kan je regelen dat je voor dat product enkel die eigenschappen moet opgeven die echt van toepassing zijn. Ook de bezoeker wordt op deze manier niet lastig gevallen met overbodige attributen op een productpagina.

Toepassingen

De attributen binnen Magento zijn, mits goed toegepast, voor veel doeleinde te gebruiken:

  • Configureerbare producten
  • Filters (layered navigation)
  • Productspecificaties
  • Productvergelijkingen
  • Prijsregels
  • Landingspagina’s

Product-types

  • Simple Product
  • Virtual Product
  • Downloadable Product
  • Grouped Product
  • Configurable Product
  • Bundled Product

Magento biedt verschillende product types aan waarmee u heel flexibel uw product/dienst kan configureren. Bovendien kan een webshop perfect een combinatie van deze types bevatten. We zetten ze even op een rij.

Simple Product

Dit is het standaardtype en het meest eenvoudig en snel in te stellen. Het is geschikt voor alle soorten producten maar beperkt tot alternatieven of variaties van producten. Met de opties in een product kunt u vragen stellen die de keuze bepalen. Bijvoorbeeld kleur: rood, groen of blauw?

Weet wel dat er slechts één productnummer gekoppeld is aan simple products, voorraad kan dus niet via de opties worden bijgehouden. Daarvoor zijn onderstaande product types wel geschikt.

Virtual Product

Dit is een product zonder verzending of voorraad. Het wordt meestal gebruikt voor abonnementen of diensten.

Downloadable Product

Dit is een product dat kan worden gedownload. Bijvoorbeeld een cadeaubon of een toegangsticket.

Grouped Product

Als je een product wilt aanbieden dat eigenlijk een verzameling is van meerdere producten die los van elkaar te bestellen zijn, dan implementeer je dit als Grouped product. Een gegroepeerd product is op zich zelf geen écht product; de klant koopt en betaalt álleen de geassocieerde simple products. Een gegroepeerd product is dus meer een informatiepagina, een product verzamel informatie pagina.

Configurable Product

Als je een product wilt aanbieden dat in verschillende varianten te bestellen is, kun je deze implementeren als configureerbaar product. Je maakt een attribuut aan en geeft bij dit attribuut aan dat je deze wilt kunnen gebruiken om configureerbare producten aan te maken.
Bijvoorbeeld, u verkoopt broeken in twee kleuren en drie maten. U maakt zes verschillende varianten (simpel products) die u aan een configurable product toevoegt. Vervolgens maakt u dan zes verschillende varianten maken (met allemaal een eigen SKU) en deze zes vervolgens toevoegen aan een configurable product waar klanten een maat en een kleur kunnen kiezen.

Bundled Product

Dit product type is opgebouwd uit verschillende onderdelen. Een mooi voorbeeld van een bundel is een complete computer. Voor een computer kunt u dan specifiëren hoeveel geheugen u wil, welk toetsenbord of welke monitor er bij deze computer inbegrepen zit.

Tot slot

Komt u bij ons langs voor een prijs of advies, stelt u zich dan vooraf al de vragen:

  • ‘Wat wil ik presenteren en hoe wil ik dat doen op mijn webshop?’
  • Welke eigenschappen kan ik aan een product hangen?
  • Welke eigenschappen wil ik gebruiken als filter op een categorie pagina?
  • Welke attribuutsets ga ik moeten opbouwen?

Er wordt ons soms gevraagd om een prijskaartje te hangen aan een project terwijl de prospect nog niet precies weet welke producten hij wil verkopen, hoeveel producten er zullen zijn en op welke manier hij dit wil tonen aan zijn bezoekers. U begrijpt vast waarom het moeilijk is om voor dergelijke aanvragen een voorstel op te maken.

Een doordacht product management van je webshop vraagt tijd – zowel bij de opbouw als bij het onderhoud ervan. Maar geloof ons, de bezoeker zal u belonen als u er de nodige tijd in investeert. Ook zoekmachines weten het wanneer er structuur in uw producten steekt. En ook zij belonen u daarvoor.

Op zoek naar experts in het ontwikkelen van webshops? Baldwin kan jou zeker helpen!

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen