Starten met een bedrijf is een beetje zoals een bergbeklimming. Soms gaat het heel goed en ga je vlotjes omhoog, en op een ander moment blokkeert een obstakel jouw gedroomde route naar de top. En net zoals een bergbeklimmer heb je nood een goede voorbereiding, de beste tools, expertise en doorzettingsvermogen om de top te bereiken.
Het is enorm belangrijk om je zo goed mogelijk voor te bereiden op het komende success door de meest gemaakte vergissingen van andere starters te vermijden tijdens jouw e-commerce ontdekkingstocht.
Vanaf het moment dat je jouw nieuwe e-commerce platform kiest tot het uitwerken van de User Experience, in deze blog post leer je welke vergissingen je moet vermijden en hoe je jezelf kan voorbereiden op e-commerce succes.
We weten dat je ongetwijfeld droomt over het groeien van jouw online verkopen, dus hebben we een lijst gemaakt met 8 e-commerce tips die je zullen helpen om succesvol te starten met jouw e-commerce traject.
1. Kies het e-commerce platform dat past bij jouw bedrijf
Een e-commerce platform kan jouw bedrijf maken of kraken. Het gekozen platform zal een invloed hebben op de online weergave van jouw producten, zal ook een grote rol spelen in het aantrekken van nieuwe klanten en kan jouw bedrijf doen groeien.
Eens je een e-commerce business plan uitgewerkt hebt zal je een hele waaier aan factoren moeten overwegen tijdens het kiezen van het ideale e-commerce platform.
- Welke producten wil ik online verkopen
- Hoe wil ik mijn bedrijf laten schalen op termijn
- Welke tools wil ik integreren in mijn online verkoopplatform
- Wat is mijn budget
- Naar wat voor soort online ervaring is mijn ideale klant op zoek
Vermijd dure vergissingen
Het laatste dat je wil is dat het gekozen platform jouw groei belemmert, niet connecteert met jouw bestaande systemen, niet genoeg controle geeft of geen aanpassingen toelaat.
Het verkeerde e-commerce platform kiezen kan jou een heleboel kopzorgen geven en zorgen voor minder organisch verkeer, een lagere conversie ratio, beveiligings problemen, slechte gebruikerservaring (UX), een daling van de omzet en nog zo veel meer.
Dit soort vergissingen zou kunnen ervoor kunnen zorgen dat je meer tijd, geld en energie stopt in het aanpassen van jouw platform of het migreren van alle website informatie en producten naar een ander platform in de toekomst. Zorg ervoor dat je nu de tijd neemt om te beslissen welk e-commerce platform met jou mee kan groeien in jouw lange termijn plan.
Om je te helpen kiezen hebben we enkele bekende e-commerce platformen vergeleken in deze blog posts:
2. Definieer en begrijp jouw doelpubliek
Je hebt de perfecte producten, een ijzersterk business plan, een eigen website – wat heb je nu nog meer nodig?
Het hebben van een product en een platform om dat product te pitchen is niet genoeg om een succesvol e-commerce bedrijf te worden.
Één van de grootste vergissingen die een bedrijfseigenaar kan maken is het niet duidelijk definiëren van het doelpubliek. En de tijd niet nemen om volledig te begrijpen wat deze gebruikers verwachten van jou en wat ze exact nodig hebben.
Je zal een uitgebreid marktonderzoek moeten uitvoeren om er zeker van te zijn dat:
- Jouw doelpubliek wel degelijk jouw product nodig heeft
- Om te weten hoe je jouw aanbod in hun taal kan communiceren zodat het hen aanspreekt
- Om een goed uitgewerkte marketing strategie te ontwerpen volledig in teken van jouw doelpubliek
Het definiëren en begrijpen van jouw doelpubliek zal je helpen om een ervaring te creëren die resoneert met hen en om een bedrijfsboodschap te ontwerpen die niet enkel resulteert in een aankoop, maar hen ook een terugkerende klant maakt en uiteindelijk omtovert tot echte fans van jouw bedrijf en producten.
In elk aspect van jouw B2C of B2B bedrijf moet je jouw doelpubliek in acht nemen. Creëer een profiel van wie jouw ideale klantprofielen zijn door een uitgebreid marktonderzoek uit te voeren.
Onderzoek zeker de volgende aspecten:
- Leer de pijnpunten van jouw klanten
- Luister naar welke gelijkaardige producten en webwinkels ze in het verleden probeerden en waarom die niet voldeden aan hun noden
- Zoek uit hoe je hen kan het beste kan aanspreken met online content
- Test welk soort van aanspreek toon en taal het beste werkt bij hen
- Zoek uit welke problemen jouw product en webwinkel voor de klant kan oplossen (het zijn er misschien meer dan je denkt)
Met deze informatie kan je jezelf en jouw producten beter positioneren voor de juiste prospecten en kan je beter communiceren waarom jouw producten en online winkel beter is dan die van de concurrentie.
3. Gebruik een website ontwerp dat kan meeschalen met je succes
Jouw e-commerce platform is de fundering van jouw online succes. Maar dat houd dan ook in dat je moet rekening houden met dat succes en het eventueel uitbreiden van jouw webwinkel. Zorg dat jouw webwinkel ontwerp ook kan meegroeien met jouw succes.
We zijn er zeker van dat je al gedacht hebt hoe je wil uitbreiden naar andere markten, extra talen wil toevoegen, nieuwe betaalmogelijkheden integreren, meer handige tools wil gebruiken en een bredere waaier aan producten wil aanbieden. Om zo makkelijk mogelijk te kunnen opschalen heb je dus een e-commerce platform nodig dat dit ook toelaat.
4. Hou de website navigatie simpel
Jouw e-commerce website moet functioneel zijn met een design dat jouw doelpubliek ook aanspreekt.
Maak het makkelijk voor de website bezoekers om te converteren naar een klant. Je kan immers een heleboel klanten verliezen door een onlogische website navigatie, door woorden te gebruiken die jouw doelpubliek niet zou gebruiken, door het moeilijk terugvinden van productinformatie of omdat bepaalde delen van de website niet goed of vlot werken.
Om dit te vermijden moet je voldoende tijd spenderen aan de User Experience (UX) om er zeker van te zijn dat elke gebruiker een vloeiende en aangename navigatie ervaring heeft.
5. Maak alle elementen op de website SEO vriendelijk
De meeste e-commerce bedrijven halen het grootste deel van hun online verkoop uit het organisch verkeer naar de website. Dus jouw website inhoud heeft er alle baat bij om een SEO strategie te volgen die rekening houd met de keywords dat jouw doelpubliek gebruikt om jouw producten te vinden.
Veel bedrijven maken de vergissing om pas achteraf na te denken over de inhoud van de website en vergeten dat elk stukje content een mogelijkheid is om meer bezoekers naar de website te sturen.
Van de homepage tot de productbeschrijving helemaal tot het benoemen van de alt-tags van jouw product foto’s. Je zal inhoud moeten creëren dat geschreven is voor jouw doelpubliek, geoptimaliseerd voor search engine trafiek en het moet de bezoekers aanmoedigen om overgaan tot de aankoop van jouw producten. Niet iets om pas achteraf over na te denken dus.

6. Zorg voor een simpele en snelle checkout flow en boost jouw omzet
Dit is het meest cruciale deel van jouw e-commerce website. Eens een gebruiker alle stappen van de sales funnel gevolgd heeft is het tijd om over te gaan tot de aankoop. Jammer genoeg is het net in dit deel van de customer journey waar de meeste e-commerce bedrijven een grote drop-off opmerken.
Dit kan gebeuren door een hele waaier aan redenen maar vooral omdat de checkout flow te verwarrend of complex is voor de gebruiker. Je moet er voor zorgen dat het een frustratie vrije ervaring is, met zo weinig mogelijk stappen en zonder enige afleiding.
Hou het simpel
Zorg ervoor dat jouw potentiële klanten ook een product kunnen aankopen zonder een account aan te maken. Zorg eerst dat het geld binnenkomt en voeg hen dan pas toe aan jouw email lijst. Elimineer alle obstakels in hun weg naar een aankoop.
De tekst in de checkout moet helder, gedetailleerd en beknopt zijn. Dit is niet echt de plek om even een grappige tekst te schrijven ook al zou dit passen bij jouw doelpubliek. Maak het voor hen makkelijk om alle stappen te volgen en zorg ervoor dat de knoppen om naar een volgende stap in de checkout flow over te gaan groot en duidelijk zijn.
En probeer hen niet op het laatste moment akkoord te laten gaan met jouw “verkoopsvoorwaarden” of met verborgen kosten die pas op het laatste moment verschijnen. Zorg ervoor dat je vertrouwen schept tijdens het aankoopproces en geef je bezoekers geen reden om je te wantrouwen.
7. Ontwerp een sterke merkidentiteit
Nike kennen we door de sportschoenen, maar zij hebben uiterst hard gewerkt aan hun ijzersterke merkidentiteit, logo en boodschap. De nike “swoosh” is herkenbaar in heel de wereld en de slagzin “Just do It” is simpel, iconisch en motiverend.
Denk niet te snel dat jouw producten goed genoeg zijn om zichzelf te verkopen. Om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf verder groeit met terugkerende klanten zal je een sterke merkidentiteit moeten ontwikkelen die herkenbaar is voor jouw doelpubliek.
Wees consistent en authentiek
Als je jouw marktonderzoek goed gedaan hebt zou je een duidelijk overzicht moeten hebben van waar jouw doelpubliek naar op zoek is en wat soort taalgebruik hen aanspreekt. En dan is het aan jou om de speciaal ontworpen boodschap voor jouw doelpubliek consistent te gebruiken in alle mediakanalen. Wees ook consistent met de hoeveelheid nieuwe content die je uitstuurt naar jouw publiek. Om er voor te zorgen dat je een consistente communicatie stroom hebt hebben we een gratis content strategie template aangemaakt.
Als jouw bedrijf bijvoorbeeld hoge kwaliteit, vertrouwen, plezier en betaalbaarheid uitstraalt. Dan moeten deze aspecten ook terug te vinden zijn in al jouw content, branding en marketing.
Een sterke merkidentiteit versterkt de loyaliteit van jouw huidige klanten en vergroot het potentieel op een betere algemene merkherkenning en een stijgend aantal nieuwe klanten.
8. Geef de beste klantenservice
Klantenservice kan je integreren doorheen alle contactpunten die je hebt met jouw potentiële klanten.
De manier waarop je reageert op boodschappen en vragen van de klant via de website. De manier waarop je een antwoord geeft bij vragen en opmerkingen via social media. Het aanspreken van klanten via email of telefoon. Een uitgebreide FAQ op de website die een snel antwoord geeft op veel voorkomende vragen.
Wees er voor jouw klanten
Je moet bereikbaar zijn voor gebruikers en klanten in elke stap van hun aankoop. Van het vergaren van productinformatie tot het betalen en de opvolging enkele dagen na ontvangst van hun nieuw product. Dit zorgt ervoor dat ze zo weinig mogelijk problemen hebben en dat er bij eventuele problemen een snel en professioneel antwoord of oplossing kan worden gegeven.
Als het een eeuwigheid duurt vooraleer je reageert op vragen, of enkel een geautomatiseerd antwoord stuurt dan zal je enkel maar klanten verliezen aan bedrijven die wel alle steun bieden die jouw klanten verwachten.
Jouw klanten zijn het belangrijkste aspect van jouw succes als bedrijf. En het is niet alleen makkelijker en goedkoper om een bestaande klant te houden, het is ook mogelijk dat net zij meer mensen zullen overtuigen om ook klant te worden. Maar dat kan enkel als ze een uitstekende klantervaring gehad hebben.
Conclusie
Als je boven de concurrentie uit wil klimmen richting de top van de berg binnenin jouw industrie of niche. Dan moet je jou bewust zijn van alle valkuilen die andere e-commerce beginners ervaren hebben.
Je moet er niet alleen voor zorgen dat jouw e-commerce website geoptimaliseerd is voor succes, maar ook dat je enthousiaste en blije klanten hebt die fan zijn van jouw producten en aanpak.
We wensen jou veel succes met jouw e-commerce project!
Aarzel zeker niet om jouw vragen te stellen aan ons team van e-commerce experten.