Een verlanglijst behoort tot een van de belangrijkste instrumenten van een webshop. Ze biedt mogelijkheden voor zowel klanten als e-commerce bedrijven. Instinctief zou je misschien kunnen denken dat een verlanglijst alleen thuis hoort bij de internetreuzen als eBay of Bol.com. Wij denken daar anders over. Verlanglijsten hebben zoveel voordelen dat iedere webshop ze zouden moeten hebben!
Wat is een verlanglijst?
Verlanglijstjes op een webshop bieden de klant de mogelijkheid om een verzameling van producten die ze willen hebben op te slaan in hun account
Ze worden in principe gebruikt wanneer een klant geïnteresseerd is in jouw producten, maar niet van plan is om op dat exact moment tot aankoop over te gaan. De mogelijkheid hebben om die items op te slaan en ze later te bestellen kan grote voordelen hebben voor jouw bedrijf. In deze blogpost lees je alles over het effect van een verlanglijst op jouw e-commerce bedrijf.
De voordelen van een verlanglijst voor webshops
Misschien vraag je je nu nog af waarom een verlanglijstje op jouw webshop zo een big deal is. Daarom hebben we hier de belangrijkste redenen verzameld waarom jij zo’n lijst moet hebben om jouw online verkoop te doen stijgen.
#1. Ze helpen om minder klanten te verliezen die afhaken op hun weg naar de check-out
Volgens Baymard Institute worden gemiddeld 69.23% winkelmandjes verlaten zonder aankoop.
Het zal je wel verbazen als je hoort dat dat gemiddelde bij Adobe zelfs 75.50% was in januari 2016. Dat hoog percentage is een gevolg van de manier waarop gebruikers door webshops browsen. Ze zijn constant aan het kijken, vergelijken, kortingen aan het zoeken en informatie aan het opslaan voor later.
Verschillende studies hebben uitgewezen dat de belangrijkste reden waarom mensen hun winkelmandje verlaten het feit is dat ze nog niet klaar zijn om te kopen. Er zijn uiteraard nog redenen voor dit gedrag:
- Hoge bijkomende kosten (taxes, verzendkosten);
- De webshop verplicht je om een account aan te maken;
- De check-out is te complex;
- Gebruikers konden het totaal bedrag niet op voorhand zien;
- Gebruikers vertrouwen de webshop niet genoeg om hun betaalgegevens achter te laten;
- De bezorging duurt te lang;
- Gebruikers gaan niet akkoord met het terugstuurbeleid;
- Gebruikers hebben niet genoeg betaalmethodes waaruit ze kunnen kiezen;
- Hun betaalkaart werd geweigerd.
Er zijn dus veel redenen, maar de hoofdreden is nog steeds dat de klant niet klaar is om over te gaan tot aankoop of dat de gebruiker onderbroken wordt tijdens het koopproces. En hoe kan je dat probleem beter opvangen dan door een verlanglijst te implementeren op jouw website? Op die manier biedt je aan je potentiële klanten de kans om de producten die hen interesseren op te slaan voor later. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat ze jouw webshop zullen vergeten.
#2. Ze helpen jou om jouw klantenbestand makkelijk uit te breiden
Door jouw publiek simpelweg de kans te geven om de producten die hen interesseren op te slaan, herinner je hen aan jouw webshop.
En nog meer dan dat, ze kunnen gebruikt worden als een manier om lijstjes en favorieten te delen met andere mensen. Verlanglijstjes zijn ideaal voor verjaardagscadeaus, huwelijksgeschenken en andere gelegenheden.
Pragmatisch ingestelde mensen sturen namelijk graag lijsten door naar hun familie en vrienden om zeker te zijn dat ze iets krijgen dat ze echt graag willen. Dus als jouw verlanglijst de optie biedt om lijsten te delen, is dat zelfs nog beter. Je zal niet alleen jouw ex-bezoekers opnieuw bereiken, maar ook hun vrienden, collega’s en familie.
Wat we jou dus aanraden om te doen (afhankelijk van jouw bedrijf natuurlijk) is om de optie te bieden aan jouw bezoekers om verschillende lijsten te maken. Bovendien kan je hen ook de keuze bieden om ze privé of openbaar te zetten.
Vergeet niet dat mond-tot-mondreclame nog steeds een van de machtigste marketingstrategieën is. Dat wil je dus niet missen!
#3. Ze geven jou inzicht in wat jouw klanten willen
Je bent waarschijnlijk geneigd om te zeggen dat je geen verlanglijst nodig hebt om dat te weten omdat je wel weet welke producten het meest worden verkocht
Het probleem is dat hetgeen gebruikers willen niet altijd hetzelfde is als wat ze uiteindelijk kopen.
Maar je moet weten dat er items zijn die mensen niet kopen zonder een echte mening of reden te hebben.
Een belangrijke invloed op die beslissing is vaak de prijs. Met behulp van verlanglijsten kan je specifieke gegevens analyseren van jouw webshop zoals ‘is er een product dat terugkomt in veel verlanglijsten maar dat nooit wordt gekocht?’
Misschien is de prijs te hoog, of de kwaliteit te laag. Nu je die gegevens hebt, kan je verschillende oplossingen testen om jouw conversie rate te verbeteren.
#4. Ze helpen je om in te spelen op jouw voorraad
Het kan soms moeilijk zijn om te werken met een voorraad. Zeker wanneer je nog maar net begonnen bent en nog niet goed weet wat de kooptrend van jouw publiek is. Een verlanglijst kan jou exacte informatie bieden die je kan inzetten om jouw voorraad op een goede manier aan te vullen. Je kan bovendien de locaties van jouw gebruikers analyseren en lijsten maken van bestseller producten per regio.
#5. Je kan ze gebruiken om marketing op maat te bieden
In de advertentiecontext van vandaag worden gebruikers dagelijks overrompelt met marketingberichten: elke website die ze bezoeken is gevuld met banners, hun mailbox is overspoeld met nieuwsletters en hun social media newsfeed staat vol met display advertenties.
Marketing op maat is dus een echte must geworden om de aandacht van jouw publiek te trekken. Gebruik verlanglijsten als informatiebron om meer te weten te komen over de interesses van jouw publiek. Aarzel niet om hen op te volgen met berichten die verkoop genereren, zoals:
- Waarschuwing van lage voorraad: de angst om iets te missen zal inslaan en dat zal de verkoop doen stijgen;
- Product recensies: stuur hen recensies over de producten die ze hebben toegevoegd aan hun verlanglijst;
- Speciale aanbiedingen: als je dat doet is het belangrijk dat je die aanbieding maar enkele dagen openzet (bv. twee dagen)
- Herinneringen: het kan geen kwaad om hen af en toe eens vriendelijk te helpen herinneren dat er nog producten in hun verlanglijstje staan.
Dit zijn de belangrijkste voordelen van een verlanglijst op jouw webshop. Misschien denk je eraan om dat toch niet te implementeren. Het probleem is dat als jij geen verlanglijst voorziet, jouw concurrentie dat wel zal doen.