U denkt erover na om een e-commerce zaak of webshop op te starten? Dan is een van uw eerste bedenkingen waarschijnlijk: “hoeveel kost een webshop?”. Daarom vinden wij dat u een duidelijke antwoord op deze vraag verdient.

De kostprijs van een webshop hangt af van volgende factoren:

Een webshop is nooit plug and play, er zijn steeds specifieke items nodig en daarom is het net zo moeilijk om de kost van een webshop te berekenen. Hieronder een lijst van enkele segmenten die makkelijk vergeten worden bij het aanvragen van een offerte. Maar deze zijn uiteraard noodzakelijk, dus is het belangrijk om hier de richtprijs van te weten alvorens aan uw online avontuur te beginnen.

  •  E-commerce platform – Kies een platform dat het beste zal werken voor jou en jouw klanten. De keuze hangt af van de functionaliteiten en flexibiliteit die je nodig hebt. (Magento, WordPress, custom build,…)
  • Marketing onderzoek – zeker aan te raden omdat de visie die jij hebt over jouw webshop mischien niet iets is dat jouw klanten zal aanspreken. De juiste vragen stellen en de antwoorden staven met tastbare data is noodzakelijk voor de start van een website of webshop project.
  • Design – Dit hangt niet enkel af van wat jij nodig hebt. Het onderzoek vermeld hierboven zou het design grotendeels moeten aansturen zodat de website gemaakt is met jouw klanten profielen in het achterhoofd. (UX and UI)
  • Functionaliteiten – Specifieke functionaliteiten en specifieke geprogrammeerde features kunnen de prijs verhogen. (Shop the look, store pick up, custom blog module, product reviews…)
  • Data Import – Heb je product data of aankoop/klanten data nodig die nu in een andere database zit, dan zal dit de ontwikkelingskosten doen stijgen. Maar het is ongetwijfeld wel iets dat je nodig zal hebben.
  • ERP integratie – Een e-commerce webshop aansluiten op een ERP of andere systemen resulteert steeds in extra ontwikkelingsuren. Er zijn duizenden ERP systemen die elk hun eigen unieke code en complexiteit hebben.
  • Boekhouding platform integratie – Minder werk voor jouw team is een besparing. Zo maak je de boekhouding van de webshop makkelijk. Wij zorgen voor een naadloze integratie met dat platform.
  • Betaal integratie – Iets wat je zeker zal nodig hebben als je wil betaald worden voor de items die je verkoopt in jouw webshop. Wij kunnen helpen met het selecteren van een een betaal integratie die past bij jouw nationale of internationale visie.
  • Logistieke partner modules – Wanneer de bestellingen binnenkomen moet je deze ook versturen naar de eindklant. Dit process zoveel mogelijk automatiseren kan jou kosten besparen. Werk samen met een logistieke partner die zoveel mogelijk complexiteit wegneemt. Wij zorgen voor een vloeiende connectie tussen webshop, magazijn en de verzendingspartner.
  • PIM (product information management) – Een fantastisch systeem dat jouw bron aan product informatie is. Vanuit deze database stuur je enkel de product info door die nodig is voor specifieke doeleinden zoals jouw webshop, de verzendingspartner, externe database, sales team…
  • SEO – Scoor hoog in de zoekresultaten op een organische manier. Dit is niet zo simpel als men het soms weergeeft. Er komen heel wat technische zaken bij kijken om goed te score bij Google of andere zoekmachines. (Website snelheid, mobiel responsief design, website beveiliging, meta text, alt tags op afbeeldingen…)
  • Marketing – Een volledig marketing plan zal de kost van jouw project omhoog duwen na de lancering van jouw website. Maar het is nodig om verkeer te sturen naar jouw webshop. Zonder prospecten geen verkoop natuurlijk. En marketing voor online toepassingen zoals een webshop gebeurt ook beter online.
  • Training – Zorg ervoor dat er genoeg uren voorzien worden voor het trainen van jouw team. Vergeet dit niet op te nemen in jouw offerte aanvraag. Het zal jou tijd en geld besparen als jouw team de webshop verder kan beheren, zo hoef je niet voor elke kleine aanpassing jouw webshop bouwer te contacteren.

Zorg ervoor dat in de offerte steeds de hierboven vermelde zaken aanwezig zijn. Zo kan je zeker zijn dat de offerte een kost en tijd inschatting bevat van elk klein website detail. Alleen zo kan je een volledig beeld krijgen van de kostprijs van jouw webshop.

hoeveel kost een webshop

 

Hoe berekenen we de kostprijs van een webshop bij Baldwin?

Bij Baldwin werken wij per uur: een raming van een project is altijd opgebouwd uit een ureninschatting, en dus niet een vast totaalbedrag voor uw project. Deze manier van werken is anders, maar meestal ook voordeliger voor u als klant. Leest u onze argumenten even mee?

Meer bereiken in minder tijd

Bij Baldwin gaan we ervan uit dat kennis groeit. Zo zal u tijdens het traject heel wat bijleren over de oplossing die wij u aanbieden, en groeit onze knowhow over uw product of dienst exponentieel.

Kiest u voor een vast budget, dan kiest u ook voor het eerste voorstel dat u ontving. Terwijl u (en wij) er ondertussen nieuwe ideeën op na houdt. Vraagt u zichzelf eens af hoe vaak u begonnen bent met een basisidee voor een project, en hoe het project er uiteindelijk uitzag. Meestal is het resultaat beter dan wat u eerst had voor ogen had. Hoe dat komt? Omdat u tijdens het uitwerken extra ideeën kreeg of compromissen maakte om het project nóg beter te maken.

De ontwikkeling van een internetwinkel is niet anders: een probleem heeft altijd verschillende mogelijke oplossingen. Het is onmogelijk om bij het begin van een project alle mogelijke scenario’s en uitdagingen te voorzien die we tegenkomen langs de weg naar het best mogelijk resultaat.

Projecten met een vaste prijs vereisen uitgebreide analyse en planning en zijn gebonden aan wettelijke contracten of offertes. De uren die moeten voorzien worden voor discussies en aanpassingen van de originele prijsofferte kosten tijd en geld. En die middelen kunnen beter worden gebruikt in de feitelijke ontwikkeling van de oplossing.

Omdat uw e-commerce kennis nu eenmaal groeit tijdens het project, wil Baldwin flexibel blijven om on the fly de beste oplossing te bedenken.

Dat werkt veel beter dan het maken van (te) snelle besluiten bij het begin van het project.

Bij ons komt kwaliteit op de eerste plaats. Altijd.

Een voorbeeld: na het tekenen van het contract met vaste prijs hebt u een nieuw idee. Of wil u een functie die we gebouwd hebben, aanpassen om zo een voorsprong te nemen op de webshop van een concurrent. Of de ontwikkelaar heeft net ontdekt dat er een conflict is met een webservice van een derde partij die niet kon worden voorzien.

Wat de reden ook is, het project zal niet kunnen opgeleverd worden binnen de voorziene tijd en het afgesproken budget, en dat zorgt voor spanningen.

U wilt dat de webshop beter wordt afgestemd op uw bedrijf, terwijl het webbureau wil beloond worden voor het gepresteerde werk.

Dat zorgt voor nieuwe budgetonderhandelingen, vertragingen op het project en een ontevreden klant. Daarom maken web bureaus heel vaak gebruik van tijdelijke oplossingen, snelle hacks en allerlei kwaliteitsverlagende ingrepen. Want als er druk is om het project op te leveren, is de kwaliteit altijd het eerste slachtoffer.

Bij Baldwin streven wij er van nature naar om de beste kwaliteit te leveren. Alleen zo halen wij voldoening uit ons werk.

Hoeveel kost een webshop

Vermijd een ‘technische schuld’

Als uw huidige webshop gebruik maakt van het Magento-platform, wilt u natuurlijk zeker zijn dat het geprogrammeerde maatwerk blijft werken na een upgrade. Helaas gebeurt het vaak, wanneer er op kwaliteit wordt bespaard, dat er sprake is van een ‘technische schuld’ (ENG: technical debt).

Om toekomstige zaken te kunnen realiseren, moeten eerst ingrepen gebeuren op de oudere code van het project… En daar wringt vaak het schoentje.

Groenten en fruit kunt u controleren: u voelt, ruikt en proeft om na te gaan of het goed zit. Maar het is veel moeilijker om onder motorkap te kijken van uw Magento Storefront: ook al ziet alles er goed uit in uw browser, u zult pas weten of alles in orde is bij de volgende upgrade.

Een Magento-versie-upgrade voor een webshop met vooral standaardeigenschappen mag niet meer dan een paar uur duren. Maar, als uw theme en maatwerk niet vanaf het begin de Magento-architectuur heeft gevolgd, moet u misschien bij elke upgrade correcties laten uitvoeren. In sommige gevallen kan het zelfs de reden zijn om het project volledig opnieuw te bouwen.

De enige manier om technische schuld te vermijden, is gaan voor kwaliteit vanaf het begin. Bij Baldwin doen we dat, en stellen we liever een module uit tot het past in uw budget, dan dat we ze halfslachtig bouwen. Want dat blijft u altijd achtervolgen.

Conclusie: wederzijds vertrouwen is noodzakelijk

Nu weet u waarom wij bij Baldwin uurinschattingen verkiezen boven offertes met een vaste prijs. We begrijpen dat vele bedrijfsleiders zich niet comfortabel voelen met deze flexibiliteit. We kunnen dan ook niet genoeg benadrukken dat het e-commercetraject dat we samen volgen, gebaseerd is op wederzijds vertrouwen.

Daarom kunt u bij Baldwin altijd de taken die we uitvoeren, perfect meevolgen in het systeem waarmee we werken.

Ook de testomgeving stellen wij open voor onze klanten, zodat u het project ziet groeien en er een grote mate van betrokkenheid is tussen u en onze ontwikkelaars.

Belangrijke kanttekening: flexibiliteit heeft niets te maken met het ontbreken van een budgettair kader. We schrappen liever een functie bij de initiële lancering van de webshop om het budget te doen kloppen, dan dat we het halfslachtig ontwikkelen. Dit werkt altijd beter dan een beperkte schaalbaarheid van uw webshop en achteraf opgezadeld zitten met een technische schuld.

Met deze manier van werken spaar je budget op de lange termijn.
Bekijk zeker eens de laatste projecten van onze tevreden klanten. Je zal merken dat we webshops creëren voor alle soorten klanten. Van startups en lokale shops to stevige internationale multinationals.

Aarzel zeker niet om ons vrijblijvend te contacteren in verband met uw aankomend e-commerce project.

webshop ontwerp en ontwikkeling bij Baldwin in gent

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen