Als verkoper ken je vast je productgamma als je broekzak, maar voor je potentiële klanten is dat meestal niet zo. Heb je een uitgebreid productgamma, dan zorg je best voor een slimme categorisatie op je webshop. Want als potentiële klanten niet meteen vinden wat ze zoeken, loop je het risico dat ze afhaken. Hoe pak je dat aan? 4 tips.

Maak vergelijken gemakkelijk

Niet alle potentiële klanten weten exact wat ze zoeken, zeker niet als ze zich nog in een eerste, verkennende fase van hun aankoop bevinden.

Zorg er daarom voor dat bezoekers alle producten die relevant zijn voor hun situatie in één overzicht kunnen bekijken.

bv. Wil een bezoeker op jouw webshop een printer kopen maar weet hij nog niet of hij een inktjet printer of een laserprinter wil? Dan moet hij beide in een productoverzicht kunnen zien. Zorg dat er een pagina met alle printers is, waarop je bezoeker bij voorkeur kan filteren of hij de inktjet printers, de laserprinters of allebei wil zien. 

Zorg er ook voor dat de categorieën mutually exclusive zijn. Categorieën die overlappen kunnen klanten doen twijfelen. Houd je daarom zoveel mogelijk aan een onderverdeling volgens één logica.

bv. Als verkoper van verzorgingsproducten verkoop je huidcrèmes voor verschillende huidtypes (bleek en donker) én verschillende doeleinden (antirimpelcrème, crème tegen droge huid,…). Kies in dit geval voor een categorie per doeleind, en een subcategorie of filter voor huidtype.

Maak een goed onderscheid tussen categorieën en filters

Categorieën zorgen ervoor dat je snel naar een bepaald deel van je productgamma kunt navigeren. Filters zorgen ervoor dat bezoekers binnen een bepaalde categorie hun selectie verder kunnen verfijnen. In sommige gevallen is het onderscheid moeilijk te maken.

Twijfel je? Dan is er een goede vuistregel: denk na of er voor een bepaalde selectie producten een landingspagina moet zijn.

–  Ja? Dan wordt de selectie een categorie.

–  Nee? Dan wordt ze een filter.

bv. Stel dat je auto-onderdelen verkoopt. Voor elk van je producten zijn kleur en merk bekend.

  • Merk: Als je auto-onderdelen van Ford verkoopt, wil je uiteraard gevonden worden op het zoekwoord ‘auto-onderdelen Ford’. Je voorziet dus best per merk een aparte categorie.
  • Kleur: je hoeft niet echt gevonden te worden bij het zoekwoord “rode auto-onderdelen”. Kleur wordt dus een filter.

bv. Twijfelt een bezoekster van jouw kledingwebshop of ze een kleedje met korte of met driekwartsmouwen wil? Dan moet ze beide in een productoverzicht kunnen zien. Zorg dat er een pagina met alle kleedjes is, en dat je bezoeker links kan filteren op driekwartmouwen en korte mouwen.

Richt je tot je doelpubliek

Als verkoper heb je vaak een heel andere blik op je productgamma dan je klanten. Zij kennen de specificaties van je producten niet, maar vertrekken vanuit een specifieke situatie, bv. een lekker kopje koffie kunnen zetten, of warm water hebben voor de douche.

Twijfel je of je categorisatie wel helder genoeg is? Toets ze dan af bij je doelgroep: laat enkele proefpersonen je producten ordenen met behulp van post-its.

Je kunt ook ‘user-stories’ creëren, dit zijn situaties waarin ‘typische klanten’ je webshop bezoeken. Door na te denken waarnaar zij op zoek zijn, en wat ze van je webshop verwachten, kun je hun noden vaak beter begrijpen.

Spreek de taal van je doelgroep. Dit is niet alleen belangrijk voor je klanten, maar ook voor je SEO ranking. Gaan klanten altijd op zoek naar ‘riemen’, maar nooit naar ‘ceintuurs’, gebruik dan in je webshop categorisatie ook ‘riemen’. Op die manier beschouwt ook Google jouw pagina als relevant als een gebruiker ‘lederen riem kopen’ intikt.

Tip: wil je weten welke zoektermen het frequentst gebruikt worden in Google? Zoek het op in de Google Keyword Planner tool.

Houd het eenvoudig

Ook voor je webshop categorisatie geldt de gouden regel voor het web: Less is more. Met te veel categorieën creëer je chaos voor je bezoeker. Beperk je daarom tot slechts drie niveaus en verwerk een verdere opsplitsing van je productgamma in filters. Beperk ook het aantal hoofdcategorieën.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat je bezoekers slechts een 7 -tal navigatie-items tegelijk in zich op kunnen nemen.

Als je ze niet in de war wil brengen, beperk je je best tot niet meer dan 7 hoofdcategorieën. Met minder items past je categorisatie bovendien ook netjes op alle schermgroottes.

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen