2016, opnieuw een recordjaar voor de Belgische e-commerce

Vorig jaar voorspelden we al dat België een immense inhaalbeweging zou maken binnen de e-commerce-industrie. Onze buurlanden, zoals de UK en Nederland, staan immers al veel verder op e-commerce vlak. Die inhaalbeweging is in 2016 nu duidelijk ingezet.

De Belgische e-commerce boekte een recordomzet van meer dan 9,1 miljard euro.

De trend van het online shoppen is bij het Belgische publiek doorgedrongen: nog nooit werd er zoveel online uitgegeven als in 2016. De omzet steeg met 10% ten opzichte van 2015, waardoor er net geen 9,1 miljard euro is gespendeerd, zo blijkt uit de cijfers van BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce.
Deze stijging vertaalt zich naar 85 miljoen online aankopen en 8,4 miljoen Belgen die online winkelen. De populairste categorie in 2016 was ‘vliegtuigtickets en accommodatie’: 85% van de uitgaven binnen deze categorie gebeuren online. Op de tweede plaats staat ‘tickets voor attracties’, waar 74% van de uitgaven online gespendeerd wordt. Minder populair, maar wel de sterkste groeier, was ‘voeding/bijna voeding’, met een indrukwekkende stijging van 135%.

Groeimogelijkheden voor de Belgische e-commerce

In 2016 heeft 76% van de Belgische bevolking ouder dan 15 jaar online gewinkeld.

Ook senioren worden digitaal vaardiger: meer dan 50% shopt nu online. Bovendien geven Belgen ook steeds meer geld uit aan online producten en diensten, gemiddeld 1.265 euro. Dat is nog een pak minder dan in het Verenigd Koninkrijk, waar consumenten gemiddeld 4000 euro online besteedden in 2016.
In 2016 kwamen er maar liefst 3.096 nieuwe Belgische online handelaren bij. Dit is een groei van 26% vergeleken met 2015. Bovendien was de Belgische e-commerce in staat om een marktaandeel van de buitenlandse concurrentie terug te nemen: in 2015 verdween 50% van de Belgische e-commerce bestedingen naar het buitenland. In 2016 werd dit getal naar 44% teruggedrongen.

De gevolgen van de Brexit

De Brexit, die sinds vorig jaar heel wat stof deed opwaaien, laat ook in de e-commerce sector haar sporen na. De e-commerce markt in de UK tekende de laagste groei op in heel Europa. Maar volgens E-commerce Europe had de Brexit een negatieve invloed op de hele e-commerce verkoop in Europa, door hogere prijzen en een verlies van vertrouwen bij de consument.

B2B

B2B e-commerce hoeft zeker niet onder te doen voor B2C e-commerce. B2B bedrijven zien steeds meer meerwaarde in een online shop om hun klanten op een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier te bedienen. Voor 2020 wordt een omzet van meer dan één triljoen euro verwacht in de B2B e-commerce binnen Europa. Dat is ongeveer dubbel zoveel als de omzet van de B2C e-commercemarkt.

Verschillende data

Eén iets zijn ze het alvast over eens: De toekomst van de Belgische e-commerce ziet er rooskleurig uit. Wij kijken alvast uit naar de resultaten van volgend jaar!

De omzet van 9,1 miljard euro werd vastgesteld door een onderzoek van BeCommerce. Toch hadden niet alle onderzoekers dezelfde resultaten: Safeshops.be en The House of Marketing beweren dat de omzet 5,1 miljard euro is (met een stijging van 20%), terwijl Comeos het heeft over een omzet van 7,43 miljard euro (met een stijging van 15%).
Laat één iets duidelijk zijn:  Deze verschillende data is niet noodzakelijk verkeerd. Het verschil zit hem in welke data werd opgenomen tijdens het onderzoek: Comeos en BeCommerce vetrekken in hun berekeningen vanuit de bestedingen van de consument, inclusief de internationale transacties. Safeshops.be vertrekt vanuit het standpunt van de Belgische online handelaar en berekende enkel wat er uitgegeven werd in de Belgische webshops. Het hangt dus af van hoe je de Belgische e-commerce definieert: Alle transacties van de Belgische consument, of enkel de transacties van de Belgische consument binnen Belgische webshops. Daarnaast zijn er verschillende elementen waar de ene onderzoeker wel rekening mee houdt, en de andere niet (zoals het wel of niet opnemen van online abonnementen en licentiediensten). De eenduidigheid is dus niet altijd even rechtlijnig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bronnen:

BeCommerce persbericht februari 2017

BeCommerce persbericht maart 2017

SafeShops persbericht

Retail Detail

Laten we samenwerken

Wil je een nieuw project opstarten of ben je het aan het overwegen? Vertel ons erover. Hoe meer we erover weten, hoe beter we onze eerste kennismaking kunnen voorbereiden. Want we komen graag voorbereid. Altijd. Vul dus het projectformulier in en we contacteren je asap voor een afspraak.

Een offerte aanvragen